Fejlődik a keleti városrész

2025.05.12. 17:30

Nem hiszed el, hogy alakulhat át a keleti városrész Debrecenben! Vannak tervek bőven! – fotókkal

Nocsak, mire készül a város vezetősége! A cél Debrecen keleti városrészének fejlesztése, ezért igen költséges beruházásokba vág bele az önkormányzat.

Nem hiszed el, hogy alakulhat át a keleti városrész Debrecenben! Vannak tervek bőven! – fotókkal

Beruházás beruházás hátán: rengeteg tervvel készül a debreceni önkormányzat a keleti városrész fejlesztésére

Forrás: Vida Márton Péter

A napokban már beszámoltunk arról, hogy 8 új lámpás kereszteződés épül Debrecenben, ezt pedig egy lakossági fórumon tudtuk meg, amit a Petőfi Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában tartottak meg a napokban. Akkor azt írtuk, nagy tervekkel készül a debreceni önkormányzat a keleti városrész fejlesztését illetően: többek között a közlekedésben van esély jelentős változásokra. Van olyan beruházás, amely már zajlik Debrecenben, illetve új tervekről is tudunk – ezúttal utóbbiakról fogunk beszámolni. 

beruházás, keleti városrész fejlesztése, lakossági fórum, debrecen, haon
Debrecen számtalan pontján találkozhatunk (majd) zajló beruházással, többek között a Külső Sámsoni út (471.) - Simon István utca kereszteződésében is.
Forrás: Vida Márton Péter

Milyen lesz Debrecen a következő 25 évben? A beruházások fontos szerepet játszanak ebben!

Még a fórumot megelőzően azt nyilatkozta Papp László polgármester, hogy már az elmúlt évekre visszatekintve is rengeteg munka van a vezetőség háta mögött (például közvilágítás-fejlesztés, útépítés), és még sok tennivalójuk lesz a város keleti részének infrastrukturális fejlesztésében. Leszögezte, ezek nagyon időigényesek és költségesek.

Pósán László országgyűlési képviselő szerint hosszú távon kell gondolkodni, és eszerint terveznek a keleti városrésszel, illetve 

minden fejlesztés, amiről szó esik, már annak a tervnek a része, hogy miként tud fejlődni Debrecen a következő 25 évben.

 Ami a támogatásokat illeti, elmondta, Debrecen a kormányzati fejlesztéspolitikának a fókuszában áll.

Komolay Szabolcs önkormányzati képviselő úgy látja, hogy 

nagyon fontos a közlekedési és a közmű-infrastruktúra fejlesztése a keleti városrészben, mivel a lakók szeretnék könnyen megközelíteni a város különböző pontjait

 – ezt a célt fogja szolgálni az elkerülőút építése. Ami az egyéb infrastruktúra-fejlesztést illeti, a szennyvíz- és ivóvízhálózat építésével feltárják majd a kertségeket, így pedig lehetőség nyílik arra, hogy nagyszabású fejlesztést hajtsanak végre ezen a területen.

Kovácsi István (balról) és Dankuné Nagy Gyöngyi önkormányzati képviselők, Pósán László országgyűlési képviselő, Papp László polgármester, Iski László tervező-kivitelező, Vadon Balázs és Komolay Szabolcs önkormányzati képviselők tartottak lakossági fórumot Debrecenben
Forrás:  Napló-archív

Jócskán átalakulhat a közlekedés az alábbi fejlesztések miatt

Az előző cikkben részleteztük, milyen beruházás zajlik jelenleg, most a jövőbelieket nézzük meg. 

Debrecen belterületén, a 48-as főúton a Faraktár utca – Budai Nagy Antal utca – Vámospércsi út – Hétvezér utcák csomópontjában minden irányból külön jobbra kanyarodó forgalmi sávot alakítanak ki. A csomópont átépítéséhez kapcsolódó kerékpáros és gyalogos közlekedési létesítmények (értsd: járda, zebra, stb.) építése történik.

A Mák utcai csomópontot követő jelzőlámpás kereszteződéstől a Létai úti csatlakozásig a felújítják a burkolatot, továbbá a Szenczi Molnár Albert utcai gyalogátkelőnél jelzőlámpás forgalomirányítást alakítanak ki. A csomópont kapacitásbővítése miatt szükségessé válik a Vámospércsi úttal párhuzamos vezetésű Zsuzsi Erdei Vasút érintett szakaszának nyomvonal-korrekciója 261 méter hosszban, és mint megtudtuk, az építéshez szükséges tervek és engedélyek rendelkezésre állnak.

A keleti városrész belső közlekedési folyosójának fejlesztése egy igen fontos projektje az önkormányzatnak. Az a cél, hogy olyan emelt sebességű utat hozzanak létre, ami a belváros irányába vezető sugár irányú utakat a belvárostól minél távolabb kapcsolja össze, illetve a külvárosi területek lakó és ipari övezetei egy gyűjtőúttal közvetlenül legyenek összekötve.

Az alábbi helyszíneken terveznek munkálatokat:

  • 47. sz. fő út és Borzán G. és Monostorpályi út között
  • Borzán Gáspár utca
  • Diószegi út
  • Csárda utca
  • a Diószegi út és a 48-as főút között
  • Létai út és Lahner utca
  • a 48-as főút és a 47-es főút közöt
  • 47-es főúti csomópont
  • a 471-es főút és a 4-es főút között
  • 4-es  főúti csomópont
VMP20250506_Debrecen_kelet_közlekedésfejlesztés_HAON37
Megújul az aszfalt többek között a Létai úton is
Forrás: Vida Márton Péter

Bőven lesz új csomópont, mutatjuk azt is, mennyi

Ami a további részleteket illeti, 

megközelítőleg 12,6 km hosszú emelt sebességű gyűjtő út, nyolc új országos közúti csomópont (melyből egy külön szintű körforgalmú csomópont a 4-es főúton), két új vasúti kereszteződés, illetve a közlekedési folyosó teljes szakaszán a kerékpáros létesítmények tervezését szintén feladatának tekinti a debreceni önkormányzat.

Mint megtudtuk, a Lahner utca útfejlesztése és a csapadékvíz-elvezetés korszerűsítése szintén fontos cél: a projekt fejlesztési területe a Lahner utca Létai úti csomópontjától a Diószegi úti csomópontjáig tartana. Elhangzott, a teljes tervezési szakaszon az útburkolat megerősítése szükséges.
Mutatjuk a főbb tervezési paramétereket:

  • Tervezési hossz: 1 340 méter
  • Tervezett forgalmi sávok: 2x1
  • Nagyobb csomópontok száma: 2 db
  • Tervezett burkolatszélesség: 7 méter
  • Megengedett sebesség gépjárművel: 50 km/h
  • Csapadékvíz elvezetés fejlesztése szükséges

A Létai úton hasonlóak a tervek, szintén az útfejlesztés és a csapadékvíz-elvezetés korszerűsítése van napirenden, ami a Vámospércsi út Létai úti csomópontjától a Kondoros-csatornáig terjedne. Ennek keretében az útburkolat 7 méterre történő kiszélesítését, a meglévő útburkolat felújítását és egy kerékpárforgalmi létesítmény kialakítását vinnék véghez.
Ennek a főbb tervezési paraméterei a következők:

  • Tervezési hossz: 2 600 méter
  • Tervezett forgalmi sávok: 2x1
  • Nagyobb csomópontok száma: 3 db
  • Tervezett burkolatszélesség: 7 méter
  • Megengedett sebesség gépjárművel: 50 km/h
  • Csapadékvíz elvezetés fejlesztése szükséges
  • Kerékpáros infrastruktúra: jelenleg nincs, új kiépítése szükséges
Több új körforgalom is lesz Debrecenben, többek között a Diószegi útnál is
Forrás: Illusztráció: Kiss Annamarie

Ezeket az orvosi rendelőket és óvodákat újítanák fel a keleti városrészben

Ami a keleti infrastruktúra fejlesztésére vonatkozik, az például a meglévő és új nyomvonalú egybefüggő, mintegy 15,6 km hosszú ivóvíz gerinc megvalósítása, és ehhez kapcsolódó meglévő és új hálózati elemek – több mint 1000 hektár településszerkezeti egységet érint. Kiderült, hogy új nyomvonalú, egybefüggő, körülbelül 28,4 km hosszú szennyvíz főgyűjtőt tervez létrehozni az önkormányzat, ehhez kapcsolódó meglévő és új hálózati elemekkel (ez szintén több mint 1000 ha településszerkezeti egységet érint). 

A Bánkon élők sem bánkódhatnak, hiszen ezen a településrészt is érintik az előbb említett fejlesztések, illetve ha vannak, ellátatlan területek, azok be lesznek vonva az ellátandóak közé mind a víz, mind pedig a szennyvíz esetében. Megtudtuk, hogy meglévő hálózat bizonyos részeit is fejlesztik majd.

A végére pedig mutatjuk, milyen beruházásokat szándékozik még a város vezetősége megvalósítani:

  • a Monostorpályi út 54. alatti és a halápi orvosi rendelő komplex felújítása,
  • a Homokkerti Pitypang Óvoda és az Áchim András Utcai Óvoda épületeinek felújítása,
  • a DMJV EBI Áchim András Utcai Tagintézményének komplex felújítása.

A már zajló beruházásokról itt írtunk:

Ajánljuk még:

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában