haon.hu PODCAST

2025.04.25. 15:15

Van egy végzetes mozdulat a forgalmi vizsgán, sorra buknak bele a debreceni tanulók

Miért olyan nehéz a forgalmi vizsga? A sikeres forgalmi vizsga nem feltétlenül 30 levezetett óraszám után fel eljönni, sok diáknál nem elég a minimum óraszám. A debreceni oktató arról is beszélt, mi áll a legtöbb bukás hátterében.

Van egy végzetes mozdulat a forgalmi vizsgán, sorra buknak bele a debreceni tanulók

Forgalmi vizsgán nagyon oda kell figyelni a táblákra

Forrás: Napló-archív

Sokan még be sem töltik a 18. életévüket, de már elkezdik a jogosítvány megszerzését, ami egyáltalán nem gyerekjáték. A Haon podcast stúdiójában vendégeskedett Hajdú Kristóf gépjárművezető-szakoktató, akitől azt kértük, ossza meg velünk, hogy mi a forgalmi vizsga legnagyobb buktatója, min hasalnak el a legtöbben. – Jelen állás szerint még mindig az oktatói beavatkozás áll a legtöbb bukás hátterében. Ezen fölül szabálysértések, gyorshajtás, záróvonalon áthajtás, figyelmetlenség, ezek többnyire a visszatérő problémák. Például gyalogost nem vesznek észre, nem időben figyelnek oda a gyalogos átkelőhelyre. Aztán parkolásoknál, ne adj’ Isten, rosszul méri föl a tanuló a parkolóhely méretét, az autónak a méreteit, és akkor be kell avatkozni. Általában ezek szoktak a leglátványosabb, többnyire visszatérő hibák lenni – sorolta Hajdú Kristóf.

forgalmi vizsga
A forgalmi vizsga előtt jó utánajárni, hol vannak útfelújítások, sebességkorlátozások
Forrás:  Napló-archív

Ezért necces sokaknak a forgalmi vizsga

A gépjárművezető-szakoktató kifejtette, talán még a figyelmetlenség az, ami azért rossz oktatói szemszögből, mert azzal kevésbé lehet mit kezdeni. – Nyilván próbálkozunk a lehető legjobban felkészíteni a diákot minden esetőségre, de ha nagyon figyelmetlen, akkor sajnos, többször kell nekifutni a forgalmi vizsgának – mondta. Tapasztalatai szerint határozottan érződik, hogy kb. 30 perc után drasztikusan csökken az odafigyelése az embernek. 

Nagyon nehéz ezzel mit kezdeni. Ugye, abban a korszakban vagyunk, ahol nagyon röviden, nagyon sűrűn, nagyon sok információt kapunk a „képernyőtől”, így jóval nehezebb dolgunk van nekünk, oktatóknak

 – jegyezte meg.

Útfelújítások, átépítések

Rátértünk arra is, Debrecenben hol vannak azok a csomópontok, melyek azok az utcák, ahol még inkább oda kell figyelni, ha nem akarunk perceken belül megbukni a forgalmi vizsgán. 

Akár egy stoptábla, vagy egy elsőbbségadás, merről jöhetnek, honnan kanyarodjon, merre… Fontos megjegyezni, hogy a városban több vizsgakiinduló pont is van, valamint több rutinpálya, ahonnan indul vizsga, és mivel ezek a rutinpályák egészen messze vannak egymástól, így az útvonalak nem teljes mértékben fedik egymást. Nyilván vannak azok a közös csomópontok, közös területek, amiket bárhonnan el lehet érni. Külön kritikus hely lehet gyakorlatilag bármelyik felújítás, ami a városban történik, mert reggel még kint van egy harmincas tábla, utána nincs, vagy éppen fordítva. Nem volt kint eddig harmincas, hosszú hónapokon keresztül, és azt hinné az ember, hogy akkor nem is lesz. És pont akkor teszik ki

 – taglalta. Hozzátette: ugyanúgy figyelni kell, mintha első alkalommal menne az autós egy adott úton.

CM20230313_Debrecen_Csapó utca_forgalom_út_javítás_aszfaltozás_járható_HAON (3)
A kritikus csomópontoknál még jobban oda kell figyelni mindig
Forrás:  Napló-archív

Hány órát kell venni a sikeres forgalmi vizsgához?

Kíváncsiak voltunk, amikor valaki vizsgakésznek rézi magát, akkor kérheti-e az oktatót, hogy engedje őt forgalmi vizsgára. Továbbá arra is rákérdeztünk, mennyi az az óraszám, ami manapság átlagnak számít. Azt tudjuk, hogy 30 óra a kötelező, de vajon annyi elég is egy sikeres vizsgához? Ténylegesen hány órát kell venni a sikeres forgalmi vizsgához?

Jobb esetben az oktatóra rá lehet hagyni, hogy ő majd megmondja, hogy mikor van „kész” a tanuló, de nyilván van az a diákréteg, aki minden áron szeretne vizsgázni. A legegyszerűbb eszköze az oktatónak erre az, hogy csinál egy próbavizsgát, ahol esetleg még egy ismerőst is beültet a diák mögé, és akkor tessék, vizsgaszigorú módban végigmegyünk. A diáknak ugyanúgy csinálnia kell a feladatokat, és közben gonosz módon egy papírra felírjuk a hibákat, a hibavonalakat, és akkor a végén összesítünk, hogy na, ez most sikerült volna, vagy sem

 – mondta.

Hajdu Kristóf azt tanácsolja a tanulóknak, hogy ne lepődjenek meg, ha több órát kell venniük, mint 30, ami a kötelező, ugyanis ma már az 50 teljesen átlagosnak számít. 

Bármennyire is szeretnénk ezt a forgalmi vizsgát 30-40 órából megcsinálni, ehhez nagyon erős, stabil alapokat kell megépíteni, hogy ez sikerüljön

 – tette hozzá. 

A teljes beszélgetést meghallgathatja:

Ezek a cikkek is érdekelhetik:

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában