2025.03.28. 17:47
Kiderült, mikor fejezhetik be a Sámsoni utat - fotókkal
A keleti városrész jövője volt a téma a Csapókert Közösségi Házban tartott lakossági fórumon. Papp László, Debrecen polgármestere egyebek mellett beszámolt arról is, mikor lehet kész a Sámsoni út fejlesztése.
A tervek szerint legkésőbb év végéig befejeznék a Sámsoni úton zajló jelenlegi fejlesztéseket – erről is volt szó a Csapókerti Közösségi Házban megtartott, a keleti városrész fejlesztéseiről szóló lakossági fórumon csütörtök délután. A téma fontosságát jól jelzi, hogy zsúfolásig megtelt a terem, és az eseményen jelen volt Papp László polgármester, Tasó László országgyűlési képviselő, valamint a városrész önkormányzati képviselői, Szilágyi Edina, Papp Viktor és Becsky István is.

Forrás: Czinege Melinda
Évtizedekre meghatározhatja a debreceni keleti városrész jövőjét
Az eseményen több, a keleti városrész következő évtizedeit befolyásoló beruházásról is szó esett. Részletesen tájékoztattak:
- a 471-es út környéki beruházásokról,
- a 48-as út környéki fejlesztésekről,
- a keleti városrész belső közlekedési folyosójáról,
- a keleti elkerülő nyomvonaláról,
- a Lahner utcai és Létai út szakaszainak korszerűsítéséről,
- a 100-as vasútvonal fejlesztéséről,
- a keleti városrész vízi közmű fejlesztéséről,
- a Csapókerti Általános Iskola felújításáról.
Lakossági fórum Debrecenben
Fotók: Czinege MelindaCikksorozatunk első részében a 471-es út környéki beruházásokról lesz szó. Papp László a prezentációjában elmondta, a csütörtöki közgyűlésen több vonatkozásban is téma volt a keleti városrész fejlesztése.
Vitán felül áll, hogy a város ezen részének fejlődését infrastrukturális oldalról kell jelentős mértékben megtámogatni, több olyan projektet kell elindítani, amely az itt élők életminőségén érdemben tud javítani
– hangsúlyozta.
Egy rövid összefoglalóban a keleti városrész elmúlt éveiben történő fejlesztéseit mutatták be. Elhangzott, a Liget tér a város egyik legszebb közösségi tere lett, több sportolási, kikapcsolódási lehetőséggel. Emellett számos utcát leaszfaltoztak, új gyalogátkelőhelyek létesültek, traffiboxokat helyeztek ki, orvosi rendelőket építettek, újítottak fel.

Forrás: Czinege Melinda
Ezt követően Papp László rátért a környék egyik legnagyobb fejlesztése, a 471-es számú főút – a Sámsoni út – kapacitásnövelő fejlesztésére, amelyt már több éve zajlik, elismerten nem zökkenőmentesen.
A város határán kívüli fejlesztések Debrecen, Hajdúsámson és Nyíradony között már elkészültek, jelenleg a várostáblától a Sámsoni úti vasúti kereszteződésig tartanak a munkálatok.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) képviseletében Bogdán Béla főosztályvezető mutatta be, hol tart a beruházás.
– A nagyvárosi útfejlesztések a legösszetettebb beruházások közé tartoznak. Sokkal bonyolultabb egy ilyet megvalósítani, és jóval több kockázattal is jár, mint egy autópálya megépítése – mutatott rá. – A 471-es számú főút kétszer egysávos út, melyet napi szinten 30 ezer jármű használ. Ebből a helyzetből kiindulva szeretnénk egy olyan szolgáltatásiszint-javulást, olyan közlekedési színvonal-emelkedést elérni, amely által biztosítható lesz az eljutási idő és baleseti kockázatok jelentős csökkenése.
A fejlesztés eredményeként közel 2 kilométer hosszan kétszer kétsávos útpálya alakul ki autóbusz-öblökkel, kanyarodósávokkal, csomópont-felújításokkal, jelzőlámpákkal, illetve kerékpárutakkal, járdákkal, szervizutakkal.
De mielőtt ehhez hozzá lehet kezdeni, a régi közművezetéket át kellett építeni, ki kellett váltani. A közműfejlesztéseknek vannak olyan kockázatai, amelyeken bizonyos mértékig lehet kalkulálni. De a régi vezetékek, szerelvények állapota és helye nehezen mérhető fel, sokszor a korábbi adatszolgáltatások nem pontosak.
A nettó 9 milliárd forintos költségvetés 40 százalékát a közművekkel kapcsolatos költségek tették ki.
A járdák, szervízutak és a környező utcák csatlakozó szakaszainak felújítása – csak az Acsádi úton több mint egy kilométer hosszan történik felújítás – 20 százalékát viszi el a költségvetésnek, a 471-es főút főpályája pedig a beruházás egyharmadát. Van néhány olyan ingatlan, aminek a megszerzésével még vannak problémák, ezek gátolják az előrehaladás – mondta Bogdán Béla.
Példaként az Acsádi út sarkát említette, ha az az ingatlant sikerül majd birtokba venni és az ottani építési munkákat elkezdeni, onnantól kezdve a szakemberek reményei szerint 6 hónapon belül be tudják fejezni a fejlesztést.

Forrás: Napló-archív
Még az idén szeretnék átadni a megújult Sámsoni út fejlesztésének újabb szakaszát
Papp László ezt azzal egészítette ki, az Acsádi-Sámsoni út kereszteződése mellett van még egy érzékeny pontja a fejlesztésnek, mégpedig a 471-es út Simon István utcai kereszteződése, mivel a 471-es és a 48-as út közötti szakasznak az integrálását is meg kell valósítani, melynek már hosszú ideje zajlik az előkészítése. A polgármester az Acsádi úti csomóponttal kapcsolatban elmondta, a csomópont ráterjeszkedik egy korábbi üzlet területére. A város az ingatlan tulajdonosának már értékesített a telek mögött egy ugyanakkora nagyságrendű területet annak érdekében, hogy oda át tudjon költözni, de az eredeti ingatlanrészt azóta sem sikerült birtokba venni.
Papp László reményét fejezte ki, hogy a jogi procedúra hamarosan megoldódik, és folytatódhatnak a munkák. Abban az esetben a Sámsoni út jelenleg kivitelezés alatt álló szakaszát még az idén vissza tudják adni a közlekedőknek.
A térséget érintő beruházás következő szakasza a Sámsoni út és a vasútvonalnak keresztezése, illetve a Kassai úti csomópontig terjedő szakasz lesz. Ennek is elkészültek a kiviteli tervei, az ÉKM-el az a megállapodás, amikor az első ütem lezárása már belátható időn belül van, akkor fogják majd elindítani azokat a beszerzési eljárásokat, amellyel a Kassai útig terjedő nagyjából egy kilométeres szakasznak a megépítése biztosítható.
