Fejlesztések

2025.03.26. 16:06

Itt épülhet az újabb körforgalom Debrecenben! Ennek a hírnek sokan örülnek majd

A közlekedésfejlesztésre helyezi a hangsúlyt a debreceni önkormányzat, de iskolát és orvosi rendelőt is újítanának. Bőven lesz beruházás Debrecenben – íme a tervek!

Itt épülhet az újabb körforgalom Debrecenben! Ennek a hírnek sokan örülnek majd

Beruházás Debrecenben: a közlekedésfejlesztés a legfajsúlyosabb lakossági igény

Forrás: Napló-archív / Illusztráció

Újabb beruházás Debrecenben? Komoly fejlesztésekre készül a város vezetősége! Március 27-én, csütörtökön ülésezik a közgyűlés, melynek napirendjén számos fejlesztési terv szerepel. Ezeket ismertették szerda délelőtt a Lahner utca és a Diószegi út kereszteződésében megtartott sajtótájékoztatón a Fidesz-KDNP képviselői. Főként közlekedésfejlesztésről volt szó, amit a legfajsúlyosabb lakossági igényként tartanak számon jelenleg. 

Beruházás Debrecenben: nagy hangsúlyt fektet a város a közlekedésfejlesztésre haon
Beruházás Debrecenben: nagy hangsúlyt fektet a város a közlekedésfejlesztésre
Fotó: Annamarie Kiss

Beruházás Debrecenben: nagy hangsúlyt fektetnek a közlekedésfejlesztésre

Papp Viktor, a Fidesz-KDNP debreceni képviselőcsoportjának frakcióvezetője kiemelte, a Debrecen 2030 városfejlesztési stratégia magába foglalja a gazdaság-, az intézmény-, a közlekedés- és a jóléti fejlesztéseket is, mindez pedig kormányzati, európai uniós és önkormányzati forrásból fog megvalósulni. Azért is fontos ezt kiemelni, mert a frakcióvezető előrevetítette, hogy a város minden pontján fognak fejleszteni a támogatások segítségével.

Rendkívül hangsúlyos a közlekedésfejlesztés: új utak építése, meglévő utak teljes körű felújítása és kerékpárutak létesítése is meg fog valósulni. A keleti városrész pedig abszolút nyertese a Top Plusz források felhasználásának

 – mondta Papp Viktor, majd ismertette, ez többek között a Lahner utca miatt is igaz, amit teljes hosszában fel fognak újítani, csakúgy, mint a Létai utat.

Hangsúlyozta, belső közlekedési folyosó nem elkerülőként szolgál majd, hanem a keleti városrészek összekötését fogja biztosítani, hogy az ott élőknek ne a belvároson keresztül kelljen eljutni egyik pontból a másikba.

Ennek az első szakaszára fogunk támogatási kérelmet benyújtani, hogy a 48-as főút össze legyen kötve a 471-essel, ami 2750 méter hosszú útszakasz lesz. Fontos kiemelni, hogy kerékpárutat is létesítünk majd

 – részletezte. Ha már kerékpárút, a frakcióvezető arra is rámutatott, fejlesztik  

a kerékpárutat a Debreceni Egyetem Tudományos, Technológiai és Innovációs Parkjáig 1750 méter hosszan, a Móricz Zsigmond úton pedig építeni fognak (a tervezett nyomvonal a Pallagi út – Móricz Zsigmond út csomópontjában meglévő Pallagi úti kerékpárúttól a Móricz Zsigmond út – Dóczy József utca – Békessy Béla utca – Kartács utca csomópontjáig tartana) körülbelül 1400 méter hosszúságban, csatlakozva a már meglévő Békessy Béla utcai kerékpárúthoz.

20250326-sajtotajekoztato-KA_1
Papp Viktor részletesen beszámolt a tervezett fejlesztésekről
Forrás:  Kiss Annamarie

Több kerékpárút is épül Debrecenben

Papp Viktor kifejtette, a nyugati városrész forgalomszervezésének második üteme keretében körforgalmat építenének ki a Vincellér utca-Derék utca csomópontjában, jelzőlámpás csomópont épülne a Kishegyesi út-Köteles utca találkozásánál, és mintegy 820 méter hosszú és 7 méter széles út építése valósulna meg a Tócóvölgyi lakótelepen. A Tócó patak melletti terület feltárása is megtörténne, és új közúti kapcsolatot biztosítanának a Lóskúti városrész számára. Az építéssel érintett gyűjtőúti csomópontok (Derék utca, Vincellér utca és Kishegyesi út) biztonsága a projekt következtében növekedne, illetve 

arra lehetne számítani, hogy a Kishegyesi úton csúcsidőben kevesebb lenne a torlódás.

A turisztikai célú kerékpárút-fejlesztésekről is beszélt a képviselő. Mint kifejtette, a Vekeri-tó és a 47-es főút kerékpáros összekötése is cél, hogy a bicikliseknek ne az úttesten kelljen közlekedniük – ez az útszakasz 5400 méter hosszú lesz. Hasonlóképpen tervezik összekötni a Kismacs-Látókép kerékpárutat, mely mintegy 7,3 kilométer hosszúságban a Debrecen-Kismacs, Orgona utcától indulna és a 33-as számú főúttal párhuzamosan Debrecen közigazgatási határáig tartana.

Kulturális célú fejlesztésekről is szót ejtett Papp Viktor, nevezetesen 

a Medgyessy villa teljes körű újraszabásáról – ennek része lenne egy úgynevezett zöld könyvtár funkció kialakítása. És ha már a környezetbarát újításoknál tartunk, a frakcióvezető a Tócóvölgy környezeti megújításának második ütemére is kitért, melynek keretében tavat alakítanak ki és rekreációs (például: kutyafuttató, sétányok) fejlesztéseket valósítanak meg.

Felújítják az egyik debreceni általános iskolát

A CIVAQUA jóléti fejlesztések égisze alatt hasonló célokat tűzött ki a város, két helyszínen:

  • a Vezér utcai tónál (pl.: utcabútorokat helyeznek el, rendezvényteret alakítanak ki, és őshonos növényeket telepítenek be)
  • a Józsa – Klastrom Parknál (pl.: őshonos, vagy egyéb klímatoleráns növényzet telepítése, a területre hulló csapadékvíz zöldfelületen történő hasznosítása)

Papp Viktor beszélt arról is, hogy Józsán egy, a Tócó patak megújult környezetének bemutatását szolgáló ökoturisztikai fejlesztést terveznek végrehajtani. Emellett kiemelte, hogy 

fontos további két beruházás Debrecenben: az Angyalföld tér 1. szám alatt lévő orvosi rendelő és a Csapókerti Általános Iskola komplex, teljes körű felújítása.

20250326-sajtotajekoztato-KA_9
Kovács István kifejtette, milyen beruházás készül a Lahner utca, a Diószegi út és a Létai út környékén
Forrás:  Kiss Annamarie

Meggyorsítanák a forgalmat Debrecenben

Mint Kovács István önkormányzati képviselő részletezte, a korábban említett Lahner utca és Létai út „megérettek” már a felújításra. Mindkettő 6,5 méter széles, a tervek szerint 7 méterre lesznek kibővítve, és korszerűsítik a csapadékvíz elvezetését. A forgalmat körforgalmakkal gyorsítanák:

  • a Diószegi út-Lahner utca kereszteződésben,
  • illetve a Lahner utca és a Létai út kereszteződésében is.

Ami a műszaki paramétereket illeti:

  • 8 méter belső sugarú, 6 méter széles, és 14 méter külső sugarú körforgalmakra van kilátás,
  • a kerékpárutat a körforgalmon keresztül vezetnék át, és biztosítanák a gyalogosátkelést is.

Jelenleg egy buszöböl található, ennek a számát növelni szeretnénk: ahol a hely lehetővé teszi, ott továbbiakat alakítanánk ki. A Létai úton pedig koppenhágai stílusú kerékpárutat is szeretnénk létesíteni, ami azt jelenti, hogy az út mellett egy padkányival magasabban helyezkedne el, így biztonságosabbá téve a közlekedést

 – magyarázta.

Hangsúlyozta, a tervezés folyamatban van, és – amennyiben megszavazza a közgyűlés az előterjesztéseket –, abban bízik, hogy a pályázat benyújtása után minél hamarabb elindulhat a kivitelezés is. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában