Helyi közélet

2025.02.05. 07:00

Borulhat a mostani utcaszámozás Hajdú-Biharban: rengeteg embert érint, ami jön

6-os? Nem, 9-es! Változhatnak egyes házszámok a vármegye településein, érdemes lesz ezekre figyelni.

Az egyértelmű és használhatóbb házszám-átláthatóság és az egyszerűbb ingatlan-beazonosíthatóság miatt Hajdú-Bihar összes településén felül kell vizsgálni az utcák számozását és meg kell szüntetni azokat a házszámokat, amelyekben perjel van. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy majd’ mindegyik utcát újraszámoznak, ezt pedig át kell vezetni a hivatalos dokumentumainkba, sőt – ahol szükséges – új házszámtáblát is kell csináltatni. A megnyugtató az ügyletben az, hogy a lakosokat a lakcímkártya nem, csak a házszámtábla készítésének költsége terheli. 

házszám, lakcím, lakcímkártya, hajdú-bihar
A központi címregiszterről és a címkezelésről szóló rendelet alapján Püspökladányban megkezdődött a lakosságot is érintő házszám, illetve címhelyek folyamatos felülvizsgálata
Forrás:  Illusztráció / MW-archív

Ezért szüntetik meg a perjeles házszámozást

Miért van szükség a perjeles házszámok megszüntetésére? – kérdeztük a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatalt, ahonnan az az egyszerű válasz érkezett, hogy mindenki számára alapvető fontosságú a címek helyessége, valóságnak megfelelő címadatok megléte. A „mindenki” pedig a lakosokat éppen úgy jelenti, mint a szervezeteket, állami szerveket. A központi címregiszterről és a címkezelésről egyébként egy kormányrendelet rendelkezik. Mégpedig úgy, hogy az ingatlan fekvése szerint illetékes települési önkormányzat jegyzőjének, mint a „címképzésért felelős szervnek” a 2015. január 1. előtt keletkezett címeket felül kell vizsgálnia. – 

A földhivatal kéri a lakcím megjelölések felülvizsgálatát. Ennek oka, hogy az ingatlancím számos esetben nem egyezik az ingatlan helyrajzi számával. Az egyezés például az ingatlan miatt történő hitelfelvételnél fontos. Ekkor a magánszemély is kérheti a házszám felülvizsgálatát 

– válaszolta a Cívishírnek Keserű László, Püspökladány jegyzője. 

A hatályos jogszabályoknak megfelelően át kell számozni az utcákat, ez boríthatja egy utca házszámozását. Az ennek megfelelő új lakcímkártyát a lakosok külön kérés nélkül megkapják a hivataltól, a közüzemi szolgáltatók felé pedig ügyfélkapun keresztül lehet bejelenteni a változást. Ezt megtehetik otthon is, de ha nincs ügyfélkapu, kér időpontot a kormányhivatalban, és ott jelezheti a változásokat. A helyi rendelet előírja, hogy a házszám kirakása a tulajdonos kötelezettsége, így a házszámtábláról az ingatlantulajdonosnak kell gondoskodnia

 – tette hozzá a püspökladányi jegyző.

Keserű László elmondta azt is, hogy évekkel ezelőtt indult a folyamat, Püspökladányban sok lakcímet érint, és a városháza feladata időnként tájékoztatni a kormányhivatalt az átszámozás helyzetéről. A befejezésre nincs konkrét időpont, folyamatos a felülvizsgálat, de a jövő évben lezárulhat. Az önkormányzatnak ez nem kerül pénzbe, az ügyfél a megváltozott házszámról megkapja a határozatot, amelyben szerepel az, hogy mi, miért történt és neki mi a teendője. 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában