2025.02.21. 20:00
Mégis, mi történik most a debreceni repülőtéren? Az ügyvezető válaszolt! – fotókkal, videóval
A háttérben pletykák, a fókuszban fejlesztések. Mi történik most a debreceni repülőtéren? Az ügyvezető mesélt stábunknak a jelenlegi körülményekről és a jövőbeni tervekről, illetve reagált bizonyos feltételezésekre is.
Újabb változások elé néz a légi közlekedés Hajdú-Bihar vármegyében? Ha valaki végiglapozza a Haonon a debreceni repülőtérrel kapcsolatos híreinket, láthatja, mennyi változás, bejelentés történik, és nem kell sokat kutakodni, az elmúlt hetek is jól példázzák, hogy folyamatosan próbálják szem előtt tartani az utazóközönség érdekeit. Ráadásul, 2024 szeptembere óta új ügyvezető koordinálja a Debreceni Nemzetközi Repülőtér működését Györke Ernő személyében, aki stábunknak mélyebb betekintést engedett saját munkájába és feladataiba, illetve felvázolta a reptérrel kapcsolatos jövőbeni terveket.

Forrás: Illusztráció/Napló-archív
A jelenlegi tervek szerint ezekre a helyekre utazhatunk a debreceni repülőtérről 2025-ben
Azért vállaltam el ezt a pozíciót, mert úgy gondolom, hogy elég nehéz helyzetben volt/van a repülőtér, és nagy lehetőség van abban, hogy megfelelő pályára állítsuk
– szögezte le fő célját Györke Ernő ügyvezető. Ennek elérésében nagy segítségére lehetnek a vállalatvezetésben és a légi közlekedésben szerzett, több évtizedre visszanyúló tapasztalatai (a teljesség igénye nélkül: a Malévnél 16 évet, logisztikai szektorban pedig több mint 10 évet töltött el), ezért úgy véli, jól és gyorsan átlátja az üzletvitel mozgatórugóit, ahogy azt is, hogy minek (nem) kell történnie egy repülőtéren.
Turistaszemmel nyilvánvalóan az a legfontosabb, hogy minél több desztináció legyen elérhető minél olcsóbban, ezt Györke Ernő is elismerte.
A debreceni repülőtér járatsűrűsége az elmúlt évekhez képest viszont meglehetősen lecsökkent – többek között az egyik népszerű úti cél, Eindhoven is kiesett a kínálatból –, ennek az okát az ügyvezető a Wizz Air (mely korábban a reptér forgalmának majd’ egészét generálta) kapacitásproblémáiban látja.
Bár ez komoly érvágás a debreceni reptérnek, de mint Györke Ernő elmondta, az utazási irodák charterjáratain keresztül elérhetőek lesznek a főbb lehetőségek a nyári időszakban (március és október között).
Induló járatok Debrecenből:
- Antalya,
- Barcelona,
- Monastir,
- Tirana,
- Burgasz,
- és Tel-Aviv (menetrend szerint heti kétszer indul majd az új légitársaság gépe, hároméves periódusra van kilátás)

Forrás: Kiss Annamarie
Hogyan zajlik a járatfejlesztés a debreceni repülőtéren?
Györke Ernő hangot adott járatfejlesztéssel kapcsolatos szándékainak, mellyel kapcsolatban három fő irányt határozott meg: az üdülődesztináció (erre van a legnagyobb igény), a bejövő forgalom és az üzleti célú utazások vannak fókuszban. És hogy mit tud tenni a debreceni repülőtér annak érdekében, hogy mindhárom területen növekedjen a forgalom?
Azt tudjuk tenni, hogy összegyűjtjük a piaci és iparági információkat cégektől, közvélemény-kutatásokból és közösségi média-felületeken beérkező visszajelzésekből. Emellett, tisztában vagyunk a légitársaságok terveivel és képességeivel, s így próbáljuk meg megtalálni azt az illeszkedést, mellyel vélhetően elérjük, hogy egy bizonyos légitársaság kielégítsen egy bizonyos forgalmi igényt
– részletezte az ügyvezető.
Apropó, forgalmi igény: Györke Ernő szerint már csak azért sem véletlen, hogy egy olyan cég, mint a BMW Group Debrecent választotta, mert itt van működő nemzetközi repülőtér, az pedig alapvetés, hogy ezáltal növekszik a forgalom.
– Jelentkezik utazási igény az itt lévő és a külföldről beutazó alkalmazottak részéről is, ezért ezt felmérve próbálunk arra koncentrálni, hogy ezt a fajta átszállásos, hivatalos utazás jellegű lehetőséget megteremtsük. Egy egy spirál, ami a felfelé növekedés irányába kell, hogy mutasson – hangsúlyozta az ügyvezető.
Mit keresnek itt a kínaiak?
A debreceni repülőtéren persze nem csak menetrend szerinti járatok állomásoznak: ilyen például a kínai cargo (légi áruszállítás), ami hetente több alkalommal is célba veszi a cívisvárosi leszállópályát. Ezzel kapcsolatban ráadásul különféle képzetek is szárnyra kaptak:
Hallottam én már mindenféle pletykát, hogy cargo reptér lesz Debrecenből, hogy a kínaiak megvették a repteret… Sületlenség mind! Persze, cargót is kiszolgálunk, mert egy repülőtér több lábon áll, mint akár egy vállalkozás, ami próbál több bevételi streamet (forrást – a szerk.) megtalálni, amivel fenn tudja tartani magát. Amikor sajnálatos módon az utasforgalom ilyen csendes, akkor nagyon jó, ha tudunk egy másik lábat találni, amivel bevételt generálhatunk. Van, amikor heti kettő, három, és van, hogy heti öt cargo járat jön, ez nagyon változó. Volt itt már Boeing 757-es, széles törzsű 767-es… Folyamatosan jön mindkettő és az áru is
– részletezte Györke Ernő.

Forrás: Illusztráció/Napló-archív
Nem zárhat be a debreceni repülőtér
Égető kérdések vonatkoznak az átfogó repülőtér-fejlesztésre is, ezeknek pedig van egyfajta sorrendisége az ügyvezető szerint:
– Az első és legfontosabb feladat a futópálya, ami kb. 1980 óta van használatban… Ez valamikor gurulóút volt, és abból fejlesztették ki kifutóvá ahelyett, hogy az akkori fő futópályát fejlesztették volna, de teljesen elhanyagolták. Jelenleg több opció van, egy új futópálya megtervezése a feladat, mégpedig úgy, hogy a repülőtér nem zárhat be, folyamatos üzemelésnek kell lennie, akármilyen építkezés lesz is itt
– szögezte le az ügyvezető.
Arról is beszélt, hogy a terminál fejlesztése is napirenden van: azt szeretné, ha kereskedelmi célra használnák ahelyett, hogy ott várakoznak az induló utasok.