2025.01.08. 11:30
„Gusztustalan már, ahogy össze-vissza mennek” – Tovább borzolják a kedélyeket a rolleresek Debrecenben
Újabb baleset szított indulatokat, ezúttal egy hajdúszoboszlói baleset miatt. Egyes rolleresek közlekedési morálja miatt ismét előkerült a szabályozás kérdése, amire talán tavasszal végleges megoldás születhet.
Habár sokan figyelmesen közlekednek az elektromos kétkerekűekkel, Debrecenben is mindennapos a száguldozó rolleresek látványa. Sokakban ellenérzést váltanak ki az eszközt használók, főleg azért, mert a nagy sebességű járművekkel nemcsak a kerékpárúton, hanem a járdán és az úttesten, az autók között is felbukkannak. Sok esetben a KRESZ-szabályokat figyelmen kívül hagyják, ráadásul gyakran két fő is utazik egy eszközön, és olykor látni olyat, hogy gyereket is szállítanak vele. A jelenségről többször is írtunk, illetve arról is beszámoltunk, hogy egy szabályozás értelmében bizonyos rollerekre 2024 júliusától kötelező felelősségbiztosítást kell kötni a jármű tulajdonosának.

Forrás: Illusztráció: Napló-archív
Sokak szerint nem tudnak közlekedni a rolleresek
Január 6–án ismét rolleres baleset történt, ezúttal Hajdúszoboszló belvárosában. Információink szerint az elektromos rolleren utazó és a járművezető egymással párhuzamosan haladtak, amikor a kereszteződésben az autós jobbra kanyarodott, így megtörtént a baleset, mely ismét felszította az indulatokat, a cikk alatti hozzászólásokban újfent előkerült a rollerek szabályozásának szükségszerűsége. Bár van, aki szerint nem korlátozásokra, hanem intelligenciára lenne szükség a közlekedők részéről.
Gusztustalan már, ahogy össze-vissza mennek. Minden szabályra tesznek
– írja az egyik kommentelő. Egy másik férfi egy saját esetet osztott meg, amely decemberben történt meg vele. Mint írja, oldalról, fékezés nélkül belement az autójába egy rolleres, aki elmondása szerint 45 kilométeres óránkénti sebességgel száguldott a kerékpárúton. Habár elismerte, ő nem adott elsőbbséget, azonban a rolleres „kamikaze bombaként” repesztett, így nem tudta időben észlelni.
Tavaly novemberben Debrecenben történt hasonló eset az Egyetem térnél, ahol egy rolleres ütközött egy autóval, nyár végén pedig szintén Hajdúszoboszlón ütöttek el egy 70 éves nőt, aki a zebrán, piros jelzés ellenére próbált áthajtani a túloldalra. A balesetet rengetegen véleményezték. Volt, aki a rolleresekre utalva azt írta,
csak a baj van velük, kerülgetni kell őket.
Egy hozzászóló arra emlékeztetett, a roller használatához tökéletes reflexek kellenek, ami már idős korban tompulhat. Egy másik kommentben részletesen kifejtik, hogy a gyalogátkelőhelyen a rolleres legfeljebb a járművet tolva kelhet át, de piros lámpánál semmiképpen.
Célegyenesben a törvényjavaslat
A legtöbben a szabályozás hiányát kifogásolják, amire hamarosan megérkezhet a válasz egy átfogó KRESZ-módosítás képében. A szabályalkotók már megkezdték a gyalogosokat, kerékpárosokat és villanyrollereket használókat érintő reformok kidolgozását, a tervek szerint 2025. március 31-éig születhet meg egy olyan anyag, amit az Országgyűlésnek benyújthatnak. A cél a védtelen közlekedők védelme, az e-rollerek kategorizálása és bevonása a KRESZ-be. Szerepel benne többek között a rollerek jogosítványhoz kötése és a kötelező bukósisak bevezetése is.
A módosítás már csak azért is szükséges, mert a rendőrség tájékoztatása szerint 2024 első hét hónapjában több mint kétszáz, személyi sérüléssel járó balesetet okoztak az e-rollerrel közlekedők.
Külföldön egyre több helyen terveznek drasztikus lépéseket a balesetek visszaszorítása érdekében. Barcelonában február 1-jétől szigorítják az elektromos rollerek szabályozását. Aki járdán közlekedik rollerrel, vagy nem használ bukósisakot, akár 200 ezer forintnak megfelelő bírságot is kaphat. Az európai közlekedésbiztonsági szervezet (ETSC) nemrégiben készített egy tanulmányt az elektromos rollerek használatának uniós szabályozásáról. A tervek szerint korlátoznák a sebességet, módosítanák a fékezési erőt, határértéket szabnának ki a gyorsulásra, illetve büntetnék azt, aki ittasan vezet elektromos rollert.