2025.01.11. 12:00
Az oktatás minőségét is javíthatja a pedagógusbér emelése
A kormány az idei költségvetés tervezésekor a közszolgálatban dolgozók keresetnövekedését is szem előtt tartotta. Ebbe a körbe tartozik a pedagógusbér emelése is: a tanárok fizetése idén további 21,2 százalékkal nőtt.
A Magyar Nemzet írt a napokban arról, hogy az idei költségvetésben 1600 milliárd forintot meghaladó forrást biztosít a kormány a pedagógusbér emelésére. Az oktatásra vonatkozó kiadások idén megközelítik a 3900 milliárd forintot. Ez majd’ 2500 milliárd forinttal több, mint volt 2010-ben. Az egyéb, nem felsőfokú oktatásra, közel ötszázmilliárd forinttal több forrás jut, mint 2024-ben.
A Magyar Nemzet Maruzsa Zoltánt idézve egyebek mellett kiemelte: a kormány célja, hogy a pedagógus átlagbér meghaladja a diplomás átlagbér 80 százalékát. Ennek megfelelően a tavalyi 32,2 százalékos emelkedés után idén újabb 21,2 százalékkal nőttek a tanárbérek, a cél a 844 ezer forintos pedagógus átlagbér elérése. A pályakezdő gyakornokok kezdő fizetése idén 640 ezer 900 forintra emelkedett. Ez 2010-ben még csak 129 ezer 500 forint volt. A pedagógusbérek emelésének fedezetét 88 százalékban a magyar kormány, 12 százalékban az EU biztosítja.
Nem csak egy szakma, hanem hivatás is a tanári pálya
– Még 2020-ben jelentkeztem tanári szakra. A pedagóguspályát mindig is egy nívós hivatásnak, értelmiségi pályának tekintettem. Engem is elsősorban az motivált, hogy megfelelő munkakörülmények mellett, de mégse kifejezetten irodai munkát végezzek – mondta érdeklődésünkre Puskás Marcell, a Debreceni Egyetem angol-történelem tanár szakos hallgatója.
Elmondta, az 5 + 1 éves képzés elvégzése után bármelyik közoktatási (legyen az általános vagy középiskola, illetve állami vagy egyházi fenntartású) intézményben elhelyezkedhet.
A 6 év rengeteg idő, ami valóban soknak tűnhet. Ez idő alatt akarva-akaratlanul akadhatnak olyan momentumok, amelyek tovább erősíthetik az embert az elhatározása mellett, de el is téríthetik a kiválasztott útról. Az én fejemben is megfordult, hogy mi lenne, ha mégis mással foglalkoznék, de rájöttem, hogy szeretek fiatalokkal foglalkozni, könnyen megtalálom velük a közös hangot
– idézte fel.
Mint kifejtette, a tanári pályát valódi hivatásnak tekinti, amely állandó kihívás elé állítja a pedagógust, hiszen nincs két egyforma diák, de mindegyikük megfelelő fejlődéséért ugyanúgy felelős a tanár.
A pedagógusbér emelése még vonzóbbá teheti a tanári pályát
Marcell elmondta, amikor jelentkezett, tisztában volt vele, hogy mennyit keresnek a tanárok, ő maga is elgondolkodott azon, hogyan tudná majd kiegészíteni a keresetét például magánórákkal.
Tapasztaltam én is, hogy szaktársaim közül többen hamarabb befejezték és inkább a versenyszféra felé vezető képzésre mentek át. De az ilyen váltás a mi szakunkra kis arányban jellemző
– osztotta meg.
Marcell úgy látja, a pedagógus béremelés mindenki számára előny. Vonzóvá teszi a tanári pályát, s olyan karrierutat mutat, amelyben látni az előrelépési lehetőséget. Véleménye szerint a jövőben kevesebb pályaelhagyó pedagógus lesz.
Úgy gondolom, a pedagógusbérek emelése, rendezése szélesebb körben teszi vonzóvá a pályát olyanok számára, akik megfelelő tudással és készségekkel rendelkeznek a tanári pályához. Ha ez béremelési folyamat végbemegy, azzal az oktatás minősége is tovább javulhat
– emelte ki.
Hozzátette, a pozitív változásokhoz tartozik továbbá, hogy az idei év szeptemberétől a tanárképzés is megváltozik, amely 5 éves lesz, s jóval gyakorlatorientáltabb a jelenlegi 5+1 éves képzésnél. A bérrendezéssel együtt ez a körülmény még csábítóbb lehet a jövő pedagógusai számára.
Az új gazdaságpolitikai akcióterv fontos pillére a lakosság jövedelmi helyzetének erősítése. Ezt szolgálja a pedagógusbér emelése mellett a történelmi bérmegállapodás, valamint a 13. havi nyugdíj emelése is. Ezekről itt írtunk korábban:
Ezek a cikkek is érdekelhetik: