2024.12.13. 13:57
Alapjaiban változik meg Debrecen közlekedése, most részletesen bemutatták a terveket
Elkerülők, négysávosítások, csomópontépítések Hajdú-Biharban. Egy helyen a megvalósulás felé tartó vármegyei útfejlesztések.
Egy éve adták át az M35-ös görbeházi csomópontját
Forrás: Napló-archív
Elfogadta pénteki ülésén Hajdú-Bihar Vármegye Önkormányzatának Közgyűlése a vármegye útfejlesztési beruházásait is tartalmazó napirendi pontot, amely az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) által már elkészült és terítéken lévő projektekről szóló tájékoztatást is magában foglalta. A megvalósulásra váró, tervezési vagy épp kivitelezési fázisban lévő beruházásokról Pántya József, az ÉKM út- és vasútépítésért felelős helyettes államtitkára számolt be, aki szerint az ismertetett vármegyei fejlesztési csomag országosan is egyedülálló.
Napirenden van az M35-ös autópálya és a 35-ös számú főút közötti józsai elkerülő. A 3,4 kilométer hosszú, Debrecen-Józsát északi oldalról elkerülő tehermentesítő útra vonatkozó tervezési szerződést megkötötte a minisztérium, a kiviteli tervek 2026 tavaszáig elkészülhetnek, ez alapjául szolgálhat a megvalósításnak
– mondta Pántya József. Kiemelt projektnek nevezte a Debrecen egyik ütőerének számító részt, a 35-ös Debrecen-Józsa és a 354-es számú főút közötti szakaszát. Mint mondta, az érintett 2 és fél kilométeres szakasz kétszer kétsávosítására a kivitelezésig le van szerződve a minisztérium, a tervek 2026 tavaszán készülhetnek el.
A helyettes államtitkártól megtudtuk azt is, hogy a napokban kihirdetik a Vezér utcát érintő, a 354-es és a 33-ast összekötő út kivitelezésével kapcsolatos részleteket, így remélhetőleg februárban már átadhatják a munkaterületet. Az Észak-Nyugati Gazdasági Övezethez tartozó fejlesztések között szerepel továbbá a Balmazújvárosi út és a Csigekert utca csomópontjának átépítése, az 1,9 milliárd forintos beruházás szintén 2025 első negyedévében kezdődhet.
A keleti elkerülő előkészítése összetett folyamat
A prezentációban szerepeltek a debreceni Déli Gazdasági Övezet megközelítését szolgáló fejlesztések is. Így a keleti elkerülő út 47. számú főút és a 354. számú főút közötti szakaszának előkészítése, a Homokkerti felüljáró és a hozzá kapcsolódó úthálózat kapacitásbővítése, valamint a 47-es belterületi szakaszának négysávosítása. De ide tartozik egy körforgalmú csomópont kialakítása is a 481-es úton. Ez utóbbiak vonatkozásában 2025 októberében, illetve 2026 tavaszán készülhet el a kiviteli terv.
Pántya József szerint a keleti elkerülő a város és a vármegye életében is egy nagyszabású fejlesztési elem, de – mint fogalmazott – még az országos portfólióban sem mindennapi egy 25 kilométeres elkerülő megépítése. Elmondta, a nyomvonal kialakítása egy roppant érzékeny folyamat, műszaki, örökségvédelmi, természetvédelmi vonatkozásai is vannak, amiben meg kell találni a kompromisszumot. A nyomvonal kiválasztásának folyamata 2025 elején kezdődik, majd a környezetvédelmi engedély megszerzése következik.
Több útfejlesztés is megkezdődik jövőre
A napirendi pont részei voltak továbbá a Debrecent is érintő vármegyei útfejlesztések. Még idén közbeszerzési eljárást írhatnak ki a 4-es főút Debrecen és Nyíregyháza közötti szakaszának négysávosítására, a környezetvédelmi engedély ugyanis rendelkezésre áll. Illetve szóba jött a Hajdúszoboszló és Debrecen közötti szakasz kétszer kétsávosítása is, a kiviteli tervek elkészültek, már csak jóvá kell hagynia a kormánynak a finanszírozást.
Előkészítés alatt áll a Kassai út fejlesztése is, valamint 2025 februárjában ismét közbeszerzési eljárást indítanak a Rakovszky utca Ótemető utcai csomópontjának kapacitásbővítő fejlesztésére, ez ugyanis korábban eredménytelenül zárult a beérkező árajánlatok miatt. Rendelkezésre állnak a tervek és a kivitelezői szerződést is megkötötték a Hétvezér és a Budai Nagy Antal utcai csomópont komplex fejlesztésére, 2025 második negyedévében pedig megkezdődhetnek a munkálatok is a helyszínen.
Másfél éven belül elkészülhet a Szoboszlói út és a Külsővásártér csomópontjának fejlesztése is, a beruházás 2,5 milliárd forintból valósulhat meg. Emellett elkészültek a Nyíl utca fejlesztését előkészítő tanulmánytervek is. Szintén tervezési fázisban van a Vágóhíd utcai felüljáró és a hozzá kapcsolódó úthálózat fejlesztése, az ehhez kapcsolódó tervek 2025 tavaszára készülhetnek el.
Elkészült a terv Berettyóújfalu nyugati elkerülőjének megvalósítására, két kivitelező három szakaszban készülhet el a beruházással. Jelenleg a területelőkészítési feladatok zajlanak, illetve a kormány jóváhagyására várnak. Amennyiben megszületik a pozitív döntés a megvalósításról, úgy 36 hónapon belül megépülhet az elkerülő első szakasza. Az előterjesztésben szerepel a Kisújszállás–Püspökladány–Berettyóújfalu közötti autópálya megvalósulása is, mely Karcag keleti elkerülőjének előkészítésével veheti kezdetét.