2024.11.24. 18:40
Lerobbant a debreceni utazási iroda busza, nem jutottak el az utasok a célállomásra
Egyik olvasónk számolt be arról, hogy odaúton lerobbant a kirándulóbuszuk az auschwitzi utazás alkalmával. Nem fizeti vissza a villámtúra árát az utazási iroda, mely a szerződésben foglaltak szerint jár el.
5 óra buszozás, 5 óra várakozás, majd újabb 5 óra buszozás – röviden így foglalható össze az a meghiúsult auschwitzi villámtúra, amit egy debreceni utazási iroda hirdetett meg november 16-ra. Egyik olvasónk panaszolta el a balul elsült kirándulást, majd az utána történt. Nézzük a részleteket. Múlt szombaton hajnal 3 órakor indult a Nyíregyházáról érkező busz Debrecenből, majd a hajdúböszörményi és miskolci felszállókkal Lengyelország felé vette az irányt. A szlovákiai Poprádnál azonban egyszer csak az úttest közepén megállt a busz. – Néhány perc elteltével a túravezetőnk közölte, hogy ez a busz innen már nem megy tovább, Auschwitzba nem megyünk, intéznek egy mentőbuszt, amivel hazajuthatunk. A tömött busz utasai ezt a helyzethez képest mind jól fogadták, bár talán jól esett volna mindenkinek, ha legalább annyi kicsúszik a száján, hogy elnézést kérünk… Ekkor még azt a tájékoztatást kaptuk, hogy az út árát visszakapjuk vagy átfoglalhatjuk egy másik túrára. S ekkor még úgy gondoltuk, hogy majd akkor jövünk velük tavasszal egy másik villámtúrára, de ahogy telt a nap, ez megváltozott… – kezdte az „élménybeszámolót”.
Balul sült el a villámtúra
Öröm az ürömben, hogy a buszuk egy gyorsétterem közelében robbant le, így legalább meleg helyen tudtak várakozni. – Eltelt egy óra, kettő, majd három úgy, hogy a vezetőnk felénk se nézett, nem kaptunk semmilyen információt arról, elindult-e már a mentőbusz, érkezése mikor várható. Mikor több óra eltelte után a lerobbant buszt sikerült levontatni a forgalmas útról, akkor érkezett meg a túravezetőnk is. Megtudtuk, hogy elindult egy busz értünk, 80-100 km távolságra jár, majd jön.. Jött is olyan fél 1 magasságában, 1 óra körül már sikerült is elindulni – részletezte. Poprádról Miskolcig meg sem álltak, egy áruház parkolóban szálltak le a borsodiak, és a buszsofőrök elszívni egy-egy cigit. – Azt hittük hát, ez egy pihenőhely, hiszen már több mint 2 órája úton voltunk, többeknek mosdóba kellett menniük. De ahogy szálltunk volna le, közölték: nem ez a pihenő. Nem értettük, hogy akkor a sofőrnek miért cigiszünet ez… Mivel a kérdés elhangzott, hogy akkor mégis mikor lesz szünet, kiderült, 15 perc múlva. Kár lett volna előre elmondani, hogy itt csak leszállás lesz... valahol itt robbant a bomba.
Az egyik utas és a túravezető összeszólalkozott éppen ezen, hogy egész nap nem kaptunk tájékoztatást semmiről, a túravezető szájából többek között elhangzott, hogy semelyik más iroda nem tenne ilyet, hogy visszafizeti az út árát, meg egyébként is szerződés szerint 12 óra van mentőbuszt intézni. S nem értette, hogy a gond az volt, hogy nem tudtunk semmit, állítás szerint ő mondta, de nem tudjuk kinek, mert a gyorsétteremben folyamatosan egymást kérdezgettek az utasok, van-e valami hír
– ecsetelte a történteket, majd kiderült, ezután jön még a feketeleves.
Nem kapják vissza a pénzt
Szavai szerit kellően feszült hangulatban értek el előbb Böszörménybe, majd Debrecenbe, ide már az utasok nagy része nélkül gurult be a busz. –Egyszer csak feltette a túravezető a kérdést, ki az, aki akar még ezzel a társasággal utazni. Többen arra az elhatározásra jutottunk, hogy velük többet sehova, néhányan igennel válaszoltak. Ők ekkor kaptak egy ajánlatot, hogy kapnak az eredeti áron felül 25 ezer forintot, amit grátiszként egy másik útba felhasználhatnak.
Mi abban a hiszemben szálltunk le, hiszen eddig azt kommunikálta, hogy visszautalják a befizetett pénzt. Majd 3 nap múlva jött az email, hogyan lesz is ez. Kiderült, ilyen opció nincsen, vagy átfoglalunk egy másik útra, vagy a múzeumi belépő árat, 33 złotyit (kb 3 ezer forintot) kapunk vissza. Túravezetőnk bár a pénzt sorsáról legalább beszélt, ezúttal félretájékoztatott. Természetesen felhívták rá a figyelmet, hogy kártérítésre nincs értelme próbálkozni, szerződés szerint jártak el, mert 12 órán belül jött a busz
– zárta olvasónk a beszámolót.
Az utazási szerződésben minden ott van
Az esettel kapcsolatban megkerestük a szóban forgó társaságot, a VillámTúra Kft.-t is. Szerintük nem igaz az állítás, hogy nem kaptak megfelelő tájékoztatást az utasok. – A csoportvezető közölte, hogy a busz kb. 5 órán belül érkezik. Megérkezett 4 óra 45 perc alatt. Az valóban igaz, hogy óránként nem közöltük az utasokkal ,hogy hol jár éppen az autóbusz, mert több dologgal is foglalkozni kellett a helyszínen. Az egyik ilyen volt, hogy az autóbuszt - a szlovák hatóságokkal karöltve - levontassuk az autópályáról, valamint rendőri zárást is biztosítani kellett, hogy a vendégek biztonságosan átjussanak a főúton. Ehhez viszont szükség volt a munkatársunkra a tolmácsolás miatt. Ezért nem tudott az utasokkal az étteremben várni – írják.
Az is megkérdeztük tőlük, miért nem kaphatják vissza a pénzt az utasok, ha arról tájékoztatták őket.
Az utazási irodák és az utasok közötti viszonyt az utazási szerződés szabályozza, így ezt az esetet is. Az utazási szerződés a műszaki hibát, a közlekedési balesetet vagy az abból eredő közúti torlódást kizárja a hibás teljesítés kategóriájából, hiszen ez a touroperator felelősségén messze túlmutat
– tisztázták.
Nem járt el helyesen
Helyesen járt-e el a túravezető azzal az ígérettel, hogy visszakérhetik a pénzt, vagy tudatosan tájékoztatta félre az utasokat? – kérdeztük. – Nem járt el helyesen, de bármit mondhatott volna, hiszen az utas és a szolgáltató viszonyát minden esetben szerződés szabályozza, amitől az iroda a saját maga védelmében soha nem tér el. A jelentkezési lapot csak úgy lehet elküldeni, hogy az utas nyilatkozik, hogy a szerződést megismerte és elfogadja. Az utazás értéke 25 ezer forint volt. Az irodánk 27 ezer 500 forint értékben ajánlott fel utazási kupont a vendégeinek, amit 2025 december 31-ig használhatnak fel –áll a válaszukban. Arra is kitért, az idei évben eddig körülbelül 160 autóbuszt indítottak és csupán ennek az egynek kellett megszakítani az útját műszaki hiba miatt. A nemzetközi forgalomban részvevő autóbuszokat évente vizsgáztatják, és félévente szemlézik, így minden társaságnál ritka az olyan műszaki hiba, amely mentést igényel.