2024.11.08. 07:24
Nem működött a sorompó több debreceni vasúti átjárónál
Veszélyre hívták fel az autósok figyelmét. A sorompók és a lámpák sem működtek megfelelően a vasúti átjáróban.
Nem működik megfelelően a sorompó és a jelzőlámpa a Sámsoni úti vasúti átjáróban – figyelmeztette a közlekedőket péntek reggel egy autós a Debrecenben Hallottam Facebook-csoportban. Mint azt a posztoló megírta, hiába adott szabad utat a sorompó és a lámpa is az autósoknak, vonat haladt át a kereszteződésben még a kora reggeli csúcsban. Mint arról egy másik cikkünkben beszámoltunk, a vonattal utazók egy átvágott kábel miatti meghibásodás következtében tapasztalhatnak kellemetlenségeket, ugyanis a MÁV közleménye szerint több vonat forgalma módosul, illetve kimaradásokra is kell számítani a késések mellett.
Máshol is gond lehet a sorompóval
Néhány perccel később egy kommentelő jelezte, hogy az Apafai átkelőnél a lámpa nem is működött, míg a Kinizsi utcai átjárónál a sorompóval is gond volt. Egy másik hozzászóló pedig emlékeztetett mindenkit arra, hogy a fehéren villogó lámpa nem azt jelenti, hogy szabad az átkelés, hanem azt, hogy a berendezés működik.
Van, aki szerint ez összefüggésben lehet a Jánosi utcai vasúti átjáró átépítési munkálataival. Mint arról már beszámoltunk, az érintett átjáró várhatóan november 11. 18 óráig lezárva marad majd, az elhasználódott gumielemek cseréje mellett kijavítják a vasúti pálya hibáit is, ezzel is elősegítve az autósok zökkenőmentesebb és csendesebb átkelését.
Elhárult a gond az utakon
Az esettel kapcsolatban megkerestük a MÁV-ot, akik válaszukban megírták, a reggeli problémát az okozta, hogy a Jánosi utcai vasúti átjáró átépítésénél dolgozó egyik munkagép elvágott egy kábelt péntek hajnalban, ezért hibásodott meg a biztosítóberendezés és a sorompók sem működtek a Debrecen és Apafa állomás közötti szakaszon. Mint megjegyezték, a hibát 8:20-ra elhárították, a vonatforgalom a délelőtti órákban fokozatosan állhat helyre az érintett vonalakon.
A MÁV az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri a balesetek elkerülése érdekében:
- A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
- Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
- A vasúti átjárón folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 km/órás átlagsebességgel szabad áthaladni.
- Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
- A vasúti átjáróba csak akkor hajtsunk be járművünkkel, ha abból a kihaladás is biztonságosan megvalósítható (kocsisor mögé ne zárkózzunk fel az átjáróban)
Mint írták, a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik – nem látható a fényjelzőn a villogó fehér fény –, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad tovább haladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat és a biztonságos áthaladásnak minden feltétele megvalósul! Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít.
A fokozott figyelési kötelezettség, valamint a fényjelzőkészülék tilos jelzése a gyalogosokra és a kerékpárosokra is ugyanúgy vonatkozik, sőt még a megkülönböztető jelzést használó járművekre is. A járművezetés közbeni telefonálás is elterelheti a vezető figyelmét, így előfordulhat, hogy a vasúti átjáró tilos jelzését nem veszi észre a sofőr. A szembe sütő nap elvakíthatja a jármű vezetőjét, aki nehezebben veheti észre a fényjelző készülék jelzését. Ugyanígy a fényjelzőre tűző nap is okozhat észlelési problémát. Amennyiben a közúti jármű vezetője nem tud kétséget kizáróan megbizonyosodni arról, hogy a fénysorompó-berendezésen milyen fény világít, a vasúti átjáró előtt érdemes lelassítani (akár meg is állni), és úgy meggyőződni arról, milyen jelzést mutat a lámpa, illetve nem közelít-e vonat.