2024.11.26. 07:00
Veled történt már hasonló? Furcsa szituációban kapott büntetést a DKV egyik utasa
Vajon jogtalan a büntetés? Gyakorolhatott volna némi empátiát a DKV ellenőre, vagy nagyot tévedett a poszt szerzője?
A DKV jelentős utasforgalmat bonyolít
Fotó: Illusztráció: Napló-archív
Szándékos büntetés lett volna? Ezt a kérdést feszegette egy anyuka a Debrecenben Hallottam Facebook-csoportban arra panaszkodva, hogy pótdíj fizetésére kötelezte a fiát egy DKV-ellenőr, aki (a posztoló szerint) nem teljesen véletlen tette mindezt. De vajon miért? Egyáltalán hogyan fordulhat elő ilyen, és igaz-e az édesanya állítása?
Létezik, hogy direkt büntetett volna a DKV ellenőre? Nehéz elképzelni…
Még mielőtt pálcát törnénk bárki feje fölött, érdemes megvizsgálni az alapsztorit. Az édesanya arról számolt be a legnagyobb debreceni csoportban, hogy gyermeke éppen buszon utazott érvényes városkártyával a birtokában (ebből következik, hogy minden bizonnyal ezen van a DKV-bérlete). Majd amikor felszállt az ellenőr, a munkáját végezve megkérte a fiút, hogy mutassa fel az utazásra feljogosító jegyét vagy bérletét. Itt jött a probléma: a bejegyzésből kiderült, hogy a gyermek igazolványtartójában egymás mellett volt a városkártya és a diákigazolvány, az ellenőr pedig utóbbit próbálta meg érvényesíteni.
Majd közölte a fiammal, hogy „sajnos” hibázott, rossz kártyát olvasott be, de ezt már nem tudja kitörölni, majd adott neki egy pótdíj fizetési felszólítást
– fejtette ki az anyuka.
A Facebook-csoport mezején „földrengést” kiváltó poszt után megérkezett a kommentcunami
Aztán persze, záporoztak a kommentek a poszt alatt… Volt, aki azt írta, hogy ő is járt már hasonlóan, lévén, hogy a jegykezelő érvénytelennek látta a városkártyát, az ellenőr pedig nem tudta kitörölni az adatokat, így ki kellett fizetni a büntetést.
Más ettől sokkal szigorúbb volt, és rendőrt hívott volna, míg valaki azt állította, neki erre se lett volna szüksége, mert hogy egy 14 év alattival könnyű „vagánykodni”…
A felháborodott emberek mellett többen megkérdőjelezték az anyuka feltevését, mert az egyik hozzászóló arról számolt be, hogy ismerős neki az eset, járt már hasonlóan, csak ő éppen nullás fizetési felszólítást kapott, így elég volt bemutatnia az érvényes bérletet.
– Azért vigyétek be, és mondjon el a gyermek mindent úgy, ahogyan történt, hogy az ellenőr figyelmetlensége miatt kell bemutatni. Ha őszinte vagy az átmegy, és sikerrel jársz – vélekedett egy kommentelő.
Természetesen utánajártunk az ügynek a DKV Zrt.-nél, érdeklődésünkre pedig hamar megérkezett a válasz:
Amikor megjelent a debreceni édesanya posztja arról, hogy a jegyellenőr rossz kártyát olvasott be, társaságunk megkezdte az ügy kivizsgálását. Az intézkedő jegyellenőr elmondta, hogy amikor odaért a járaton ülő, érintett utashoz, tőle is kérte a jegyek, bérletek felmutatását. Az érintett utas elővett egy igazolványt tartalmazó tokot, ahol mindkét oldalon 1-1 darab diákigazolvány volt. Erre az ellenőr rá is kérdezett, azt az igazolványt kérte, amelyiken van a bérlet. Az utas határozottan rámutatott az egyik diákigazolványra. Az ellenőr többször visszakérdezett, hogy biztos-e, mert ha mégsem, a beolvasás után már nem lehet visszafordítani a folyamatot
– írják.
Mint részletezik, abban a pillanatban, amint a PDA ellenőri készülék pirosan jelezte, hogy nincs érvényes bérlet az igazolványon, az utas szólt, hogy van junior városkártyája is, és azon van a bérlete. Ezután ellenőr tájékoztatta, hogy ezek után már csak az ügyfélszolgálaton keresztül tudják rendezni a továbbiakat, 1500 forintos díj ellenében.
Balhé? Kiderült, mi történt a DKV érintett buszjáratán
Az ellenőr elmondása szerint egy tisztelettudóan viselkedő fiatal utas volt, semmilyen konfliktusba nem keveredtek. A vizsgálat leírt eredménye alapján megállapítottuk, hogy az ellenőrünk az általános eljárásrend alapján végezte munkáját. Ez egy szigorú belső szabályozás, egy zárt ellenőrzési rendszer, amit éppen a visszaélések elkerülése érdekében és a fizető utasok védelmében dolgoztunk ki, és használunk több mint 7 éve
– áll a DKV közleményében.
Arról is felvilágosítottak minket, hogy amennyiben a PDA készülék azt jelzi, hogy nincs érvényes bérlet vagy utazási jogosultság a beolvasott igazolványon, az ellenőr a megkezdett folyamatot már nem szakíthatja meg.
„Ezt követően az utas a kinyomtatott adatfelvételi lappal az ügyfélszolgálaton keresztül tudja tisztázni, rendezni az esetét. A helyes eljárásrendre ellenőreinket folyamatosan képezzük. Az ellenőrnek ezután már nincs méltányossági jogköre” – írták.
A válaszból az is kiderült, hogy a DKV Zrt. jelenleg 43 ezer elektronikus bérletet értékesít havonta. Ehhez képest néhány esetben fordul elő a fent leírtakhoz hasonló, az utasok többsége megfelelően használja elektronikus értékszelvényét.