2024.11.18. 13:54
Miért nem telepítenek zebrát vagy lámpát a Diószegi útra?
Egy 16 éves lány szenvedett súlyos sérülést, amikor a reggeli órákban a buszmegállóhoz sietett november 6-án. A Diószegi úti baleset helyszínének környékén nincs semmilyen gyalog-átkelőhely, az autósok akár 90 km/h sebességgel is közlekedhetnek ezen a szakaszon. A lakosok zebrát hiányolnak, az út kezelőjénél, a közútnál érdeklődtünk, lehetséges-e átkelő kialakítása.
A buszmegálló miatt is szükség lenne zebrára a Diószegi úton
Forrás: Napló-archív
Akár 90 km/h sebességgel is közlekedhetnek az autók a debreceni Diószegi út azon külterületi szakaszán, ahol november 6-án egy 16 éves lányt gázoltak el. A helyszín a Barackos utcai kereszteződés, mely terület még sűrűbben lakott, többen kelnek át a reggel nagyobb forgalomban a túloldalon lévő buszmegállóba. A biztonságos átkelésre van, hogy perceket kell várni. Zebra, lámpa és egyéb forgalomlassító eszköz nincs a környéken, a belterületi szakaszt jelző településtábla körülbelül 2 kilométerre van. A Diószegi úti baleset kapcsán kerestük a 4814-es mellékút kezelőjét, a Magyar Közútkezelő Zrt.-t.
Kijelölt gyalogos-átkelőhely létesítésének feltételeit az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló rendelet szabályozza, mely alapján új gyalogos-átkelőhely kijelölése hatósági jogkör, a kijelölés feltételeit a területileg illetékes közlekedési hatóság határozza meg
– írta válaszában az állami közútkezelő kommunikációs osztálya.
A jogszabályok alapján lakott területen kívül – például a debreceni Diószegi úti baleset környékén – gyalogos-átkelőhelyet kijelölni csak rendkívüli esetben szabad.
Emiatt számos kizáró ok van, ezért csak korlátozottan vannak olyan külterületi helyszínek, ahol ez egyáltalán megvalósítható. Kizáró ok, ha például a szakaszon nincs közvilágítás, ilyen a Diószegi úti baleset helyszínének környéke is.
Ezért nem érdemes zebrát felfesteni a Diószegi úti baleset helyszínének környékén
– Mivel a Diószegi út ezen része lakott területen kívüli paraméterekkel épült ki, a környezete beépítetlen vagy lazán beépített, álláspontunk szerint létesítés esetén a jogszabályban rögzített sebességkorlátozás bevezetésekor sem garantálható a csökkentett sebesség kikényszerítése – magyarázta válaszában a Magyar Közút.
Nagyobb sebességnél viszont megnő az észlelési, illetve megállási látótávolság. A gyalogosoknak hamis biztonságérzetet ad az, hogy kijelölt gyalogos átkelőhelynél elsőbbségi joguk van, ezért akkor is az úttestre lépnek, ha nem tudják kellőképpen felmérni az érkező járművek sebességét. Emiatt – a gyalogosok biztonsága érdekében – szükséges lehet a forgalomirányító fényjelző készülékes szabályozás bevezetése
– mutatott rá az állami közútkezelő.
A fentiek alapján a Magyar Közút Zrt-nek nincs lehetősége ilyen jellegű fejlesztéseket végrehajtani, de természetesen a lehetőségeikhez mérten itt is mindent megtesznek annak érdekében, hogy a közlekedésben szereplők, akár gyalogosok, akár autósok, a jövőben a KRESZ szabályait betartva, biztonsággal használhassák a Diószegi út ezen szakaszát.
A Debreceni Egyetem november 18-án tájékoztatta a Haon-t a Diószegi úti baleset megsérült 16 éves lány állapotáról:
továbbra is súlyos, életveszélyes állapotban van, a Debreceni Egyetem Klinikai Központ Kenézy Gyula Campusának intenzív osztályán ápolják.
Korábban a Haon stábja a helyszínen járt, ahol az ottlakók meséltek a baleset vélt körülményeiről. Megtapasztaltuk azt is, milyen ott a reggeli forgalom, mindezekről itt írtunk bővebben:
A Diószegi úton gázoló sofőr ügyvédjén keresztül üzent a nyilvánosságnak, bántja, hogy elütötte a lányt, sajnálatát fejezi ki, de nem érzi magát felelősnek. Erről itt olvashat: