2024.10.05. 07:00
Élő történelem egy újvárosi garázsban: babakék Trabi vigyáz Szabolcs Simsonjaira – fotókkal, videóval
Nem a gyorsaság, az életérzés a fontos a Simsonokkal suttogó Pinczés Szabolcs számára. Valamint a babakék Trabant 601-es, ami a kétkerekűek mellett a garázsban pihen.
Pinczés Szabolcs megmutatta a Haonnak motorcsodáit és a Trabiját is
Forrás: Czinge Melinda
Gyere, elviszlek egy körre! – ez egy olyan mondat, ami általában simogatóan hat a fülünkre, főleg akkor, ha egy olyan járműbe kell beszállni/vagy éppen felpattanni rá, ami ritkaságnak számít. Nos, a minap a Haon stábja Balmazújvároson járt, hallottuk ugyanis, hogy egy 23 éves helyi fiatalembernek, Pinczés Szabolcsnak nem akármilyen járgányok szépítik a garázsát, vagy olykor az udvarát. Egy nagyon felkészült sráchoz érkeztünk meg szerda délelőtt, akinek az otthonában 12-en várták az érkezésünket. Nem kevesebb, mint 10 veterán motor, egy gyönyörű Trabant 601-es, és természetesen Pinczés Szabolcs, aki beavatott minket, honnan ez a veteránjármű-őrület. Az újvárosi srác nem nevezné magát veteránjármű-gyűjtőnek, mert neki nem a darabszám a fontos, és az, hogy gyűjtőnek gondolják, nevezzék. Sokkal inkább az számít neki, hogy olyan gépek „foglalják nála a helyet”, amikkel a találkozás első látásra szerelem volt.
Honnan jött a veterán járművek utáni szeretet?
Érkezésünkkor a kapu nyitva állt, a járművek az udvaron ékeskedtek, miközben Szabolcs sétált ki elénk. A veterán járművek szerelmese először nem is tudta, hogyan kezdje kedvencei bemutatását; egyik pillanatban felidézte, mikor kapta, vásárolta meg az első motorját, majd a következő percben a Trabant 601-re mutatott, és arra kért minket, csodáljuk meg a járművet. Éreztük rajta, nagyon izgatott, így mi is azok lettünk, titkon bíztunk abban, elvisz minket egy körre a Trabant 601-gyel, no, de ne siessünk ennyire előre: honnan ez az őrület?
Elég kicsi voltam, amikor megtetszett egy Simson, megláttam az utcán, és mondtam apukámnak, nekem kell egy hasonló. Elkezdtem rá gyűjteni, majd 2012-ben megvásároltam egy Simsont 30 ezer forintért, nagyon örültem neki, de végül megváltam tőle, amit azóta is bánok. Nem volt még jogsim, aztán sajnáltam, hogy ott porosodik a garázsban, de ma már tudom, nem hoztam jó döntést
– osztotta meg Pinczés Szabolcs, akin látszott, érzékeny pontja a történet. De hál'istennek olyan vasak társaságában beszélgettünk, amik mindig mosolyt csalnak az újvárosi fiatalember arcára.
Az itt látott kollekció első darabját 2019-ben vásároltam, azóta pedig folyamatosan bővítem, volt olyan, hogy 2 hónap alatt 2 motort vettem, de olyan is, hogy hónapokig egyet sem. Fuvarozóként dolgozok, mellette pedig lakodalmakban zenélek, szaxofonon játszok. Tehát sok emberrel találkozom a munkáim során, és rendszerint felhozódik az a téma, kinek van otthon, vagy ki tud olyat, akinek van otthon veterán motorja. Nem könnyű őket tárolni, meg ugye viszem műszakira, biztosításokat kötök rájuk; drága hobbi ez, de én imádom!
– összegezte. Majd megosztotta, a legidősebb motorja egy 1975-ös évjáratú MZ TS 150-es, amit jövőre, az 50. születésnapjára szépen rendbe akar tenni.
Akik ma Simsont vesznek, azok Trabant 601-et is
Szabolcstól megtudtuk, a veterán motoroknak szépen felment az ára, főleg a Simsonoknak, és nem csak az árak szálltak el, de nagyon nehéz a motorokba alkatrészt szerezni. – Kijelenthetjük, hogy a németek vitték fel a veterán Simsonoknak az árát, a mai napig viszik ki Magyarországról is a szóban forgó motorokat, ugyanis egykor ők gyártották, és szeretnék visszakapni a kezük munkáját. Ma már nem sok van itthon, kevés olyannal találkozok, hogy „eladó Simson”, sokkal inkább „adok-veszek Simson” hirdetéseket dob fel nekem az internet. Azt jó tudni, amiket kivisznek, azok soha nem fognak hazatérni, örökre búcsút kell intenünk azoknak a vasaknak. Ez igazából annak köszönhető, hogy már egy ideje nem gyártják a Simsont Németországban, viszont most keresik őket a legjobban. Régen is rengeteg ember motorozott, és azok a munkásemberek, akik hajdanában a Simson gyárban dolgoztak, szeretnének egyet otthonra maguknak. Újraélni a több tíz éve átélteket, csapni a motorral néhány kört, felültetni rá az unokát, ő is érezze, milyen is ez az érzés. „Mindenkinek” volt Simsonja, csak ugye eladta, amikor újabbat, kényelmesebbet vásárolhatott, de azoknak a nagyobb százaléka már régen megbánta, hogy megvált szeretett motorjától – taglalta Szabolcs. Majd megjegyezte: akik ma Simsont vesznek, azok Trabant 601-et is.
Megnéztük Pinczés Szabolcs Simsonjait és Trabantját
Fotók: Czinege Melinda
A fiatalember rámutatott, nem tervezi, hogy valaha eladja a járműveit. Hobbi motorosnak tartja magát, számára nem a gyorsaság számít, hanem az életérzés. Le sem tudná írni, milyen érzések törnek fel benne, amikor beindítja az egyik veterán motorját, azt jóformán semmi nem tudja überelni. De, ha már Simson, és német gyártmány, akkor ne feledkezzünk meg Szabolcs kétütemű csodájáról, az idén 35 éves Trabant 601-esről, ami bizonyára mindenki számára jól ismert autó.
Amit igazából fontos tudni róla, hogy a Trabant 601-est – különböző változatokban és kivitelekben – 1963-tól 1990-ig gyártották, 594,5 köbcentiméteres motorral, amely 26 lóerős teljesítményre és 110 kilométer/órás végsebességre volt képes. Ezen sebesség eléréséhez négyfokozatú manuális váltó segíti. A mintegy három évtizedes pályafutása során összesen 2,8 millió 601-es Trabant gördült le a gyártósorról, ezzel a mutatóval nem csak a KGST-típusok között számít tömegmodellnek.
Mennyibe kerül egy Trabant 601?
Gyertek, elviszlek titeket egy körre!
– hangzott el a mondat Szabolcs szájából, amit már epekedve vártunk. Elfoglaltuk a helyünket, majd a sofőr gázt adott, és kigurultunk az utcára. Alighogy elhagytunk néhány házat, máris ránk (az autóra) szegeződött a járókelők szeme. Néhány perc alatt már meg is közelítettük Balmazújváros központját, ahol szó szerint mindenki a Trabant 601-est bámulta, persze Szabolcsnak sem kellett több, integetett jobbra is, balra is, és ahogyan azt kell, a dudát is megszólalta néhányszor. Soha nem gondoltuk volna, egy 35 éves veterán autó ilyen feltűnést tud kelteni, azt pedig főleg nem, hogy olyan menőnek érezzük magunkat benne, hogy elpirulunk. Nagyhegyes felé vettük az irányt, majd Szabolcs megosztott velünk néhány gondolatot a járműről.
Visszapillantó tükör csak a bal oldalon van, szellőzőnyílást viszont a fűthető hátsó szélvédő mindkét felén találhatunk. Nem gyorsul hamar az autó, de kárpótlásul hömpölygő füstöt húz maga után. A szóbeszéd út tartja, azért 601-es, mert 1 autóról beszélünk, ami után 600 méter füstöt látunk
– mondta mosollyal az arcán az autóval kapcsolatban, ami egyébként 8 litert eszik 100 kilométeren. Azt is megtudtuk, a Trabik ára igencsak változó, a néhány százezer forinttól egészen milliós tételig is elmehet. Szabolcs úgy fogalmazott, az övét szerinte 1 millióért elvinnék, de nem eladó az autója.
Bevalljuk, gyerekként ültünk már Trabant 601-esbe, és magunk sem gondoltuk volna, felnőttként át fogjuk élni ugyanazt az élményt, mint kisiskolásként. Igaz, a hely kisebbnek bizonyult, mint 7 évesen, de egyáltalán nem mondanánk, hogy nagyon kényelmetlen a kocsi hátsó ülésén. Mondjuk az biztos, két felnőtt embernek majdnem vigyázzban kell ülnie, ha el akarnak férni hátul, azonban ez senkit ne tántorítson el az élménytől, mert a slágerszöveg igaz, ugyanis Trabanton szállni valóban élvezet!