2024.10.07. 07:00
Ész nélküli száguldozás – megérte?
Milyen veszélyeket rejt az őszi-téli időjárás a közlekedőkre? Mire figyeljünk, ha elektromos rollerrel közlekedünk? Melyek a közlekedési balesetek legfőbb okai? Többek között ezekről, illetve a baleset-megelőzés aktualitásairól beszélgettünk podcastműsorunkban Suba István rendőr őrnaggyal.
Szeptemberben két gépkocsi ütközött össze a 4-es főút 182-es kilométerszelvényénél, Püspökladány térségében, az utasok könnyebb sérülésekkel megúszták
Fotó: Napló-archív
A felismerhetetlenségig összeroncsolódott autók, szétszóródott tárgyak és alkatrészek, féknyomok… többnyire ez a látvány fogadja az arra járót egy közlekedési baleset után. Van, aki élve megússza, de sajnos olyan is gyakran előfordul, amikor minden erőfeszítés ellenére bekövetkezik a tragédia. Talán nincs is olyan nap, amelyik nem telik el karambol vagy gázolás nélkül, holott a legtöbbször emberi mulasztás, figyelmetlenség áll az esetek hátterében. S habár az elmúlt években csökkent a személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleseteknek a száma Hajdú-Biharban és országos szinten is, idén újra emelkedés tapasztalható – mondta Suba István rendőr őrnagy, a Hajdú-Bihar Vármegyei Baleset-megelőzési Bizottság titkára a Haon podcastadásában. Kifejtette, ez vármegyénkben az előző évhez képest 10 százalékos emelkedést jelent. A balesetek kétharmadáért az elsőbbség meg nem adása és a sebesség helytelen megválasztása felelős. Térségünkben az előbbi, míg országosan inkább az utóbbi jellemző.
Suba István elmondta, amióta bevezették az objektív felelősség elvét, a sebességtúllépés egy része közigazgatási bírság formájában jelenik meg. Viszont a rendőrök azoknál a sebességtúllépéseknél is eljárnak, amelyek a közigazgatási bírsághatár és a sebességhatár közöttiek. Egyszerű példával élve: 90 km/órás sebességhatárnál nem tűréshatár az a plusz 15, hiába gondolják sokan, hogy akkor nyugodtan lehet 100-105-tel menni. Viszont közigazgatási bírságot valóban csak 105 vagy afeletti sebességtúllépésnél szabhat ki a hatóság.
Ha 91-gyel vagy 92-vel megy valaki, akkor is szabályt sért. Ilyenkor nem közigazgatási eljárás formájában kap bírságot, hanem helyszíni bírságot szabnak ki a kollégáim
– hívta fel a figyelmet.
Rengeteget tesznek a közlekedési balesetek elkerüléséért
A hajdú-bihari rendőrség őrnagya elmondta, bár a balesetek megelőzése alapvetően állami feladatként a rendőrség hatásköre, egyre nagyobb teret kap a prevenció területén a különböző civil szervezetek, sportegyesületek bevonása, s ennek megfelelően nagyon sok eszközzel vesznek részt baleset-megelőzésben.
– Sokan azt gondolják, rengeteg időt nyernek azzal, ha a szabályokat megszegve túllépik a sebességhatárt. Pedig csak néhány perccel vannak előrébb, s közben sok olyan helyzetet alakítanak ki, amelyek akár balesetekhez vezethetnek – mutatott rá. Hozzátette, a prevenciós programjaikon a gyalogos, kerékpáros közlekedőkre is fókuszálnak, s tapasztalataik szerint nagyon jó hatással van a későbbi felnőtt közlekedőkre az, ha már iskolai keretek között megismerkednek a szabályokkal.
Így kellene gondolkodniuk az elektromos rollereseknek
Suba István beszélt az elektromos rollerek (vagy e-rollerekre) egyre nagyobb elterjedéséről is. Mint fogalmazott, bár ezen eszközök szabályozása még kérdéses, vannak olyan írott és íratlan szabályok a közlekedésben is, amelyeket észszerű és célszerű betartani.
Úgy vélem, nem kell sokat gondolkodni azon, milyen veszélyeket rejthet magában az elektromos rollerezés. Nem biztonságos például, hogy egy járdán vagy kerékpárúton 40-50 kilométer/órás sebességgel közlekednek bármilyen védőfelszerelés nélkül
– emelte ki.
Az elmúlt évek alatt Debrecenben, illetve Hajdú-Bihar egyéb részén és a települések között is több kerékpárútszakasz épült. Suba István elmondta, a statisztikai adatok ezzel kapcsolatban azt mutatják, ahol az infrastruktúra fejlődik, ott a közlekedési balesetek száma is csökken. Arra viszont felhívta a figyelmet, hogy a kerékpárút-átvezetéseknél a kerékpárosok tartsák be az elsőbbségadási szabályokat. Ilyen forgalmas kereszteződés például az Egyetem téri körforgalom.
A baleset-megelőzés érdekében fejben és műszakilag is készüljünk az őszi közlekedésre
Suba István elmondta, az őszi-téli időszak előtt érdemes az autót átnézetni, megcsináltatni a fékberendezést, s ha tartósan 7 fok alá esik a hőmérséklet, akkor lecserélni a gumikat.
– A Látni és látszani kampányunk október közepén szokott indulni. Ebben ugye a járművek felkészítésén túl kérjük az autósokat, a sofőröket is, hogy figyeljenek oda, lesznek olyan időszakok, amikor hirtelen csúszóssá válhat az úttest, valamint érdemes a gyalogosokra is figyelemmel lenni, hiszen előfordulhat, hogy sötét ruhában, este közlekednek az úttest mellett vagy az úttesten – hívta fel a figyelmet.
A Suba István rendőr őrnaggyal készült teljes adást itt hallgathatják meg:
haon.hu PODCAST
- Következik a Győr, vajon ki lesz az új DVSC-edző?
- Ki legyen az edző a DVSC-nél?
- Horog Máté: "A diákok már akkor pipázni jártak a Nagyerdőre, amikor még azt farkasok lakták"
- H szektor: Nincs mese, győzni kell Fehérváron!
- Így zajlott az 1956-os forradalom Berettyóújfaluban