Utazás

2024.06.26. 07:00

Ezt minden Balatonra, Horvátországba utazó autósnak tudnia kell – nem éri meg kockáztatni!

A nyár beköszöntével sokan indulnak hosszabb autóútra úgy, hogy nem számolnak az esetleges veszélyekkel. Az autón ezeket kell ellenőrizni indulás előtt Hajdú Kristóf gépjárművezető-szakoktató szerint.

Nagy Emese

Nyáron rengeteg autó van az autópályákon, fontos, hogy mindig kipihenten, frissen vezessünk

Forrás:  MW-archív

Elérkezett a várva várt nyár, egyre többen mennek le a Balatonra, illetve Horvátországba is sokan utaznak autóval, ilyenkor sokakban felvetődik a kérdés, mit kell ellenőrizni az autón egy hosszú út előtt. Erről Hajdu Kristóf gépjárművezető-szakoktató nyilatkozott a Haonnak, aki arra is kitért, hogyan ne üljön egy sofőr volán mögé.

Az autó átnézése, ellenőrzése kifejezetten fontos, ha hosszabb útra indulunk
Haon Debrecen autóút ellenőrzés
Az autó átnézése, ellenőrzése kifejezetten fontos, ha hosszabb útra indulunk 
Fotó: Ádám János / Forrás:  MW-archív

Mit kell ellenőrizni az autón egy hosszú út előtt?

Ha hosszabb útra indulunk – „csak” a szomszédos országokig –, akkor célszerű az alap műszaki dolgokat átnézni az autónkon. Ezek közé tartozik a gumiabroncs nyomása és állapota, valamint a világító berendezések ellenőrzése. Ezen felül érdemes belenézni a motortérbe és a folyadékszinteket is megnézni – olaj, hűtővíz, fékfolyadék, ablakmosó folyadék –, és azokat szükség szerint feltölteni. Túl későn szoktuk észrevenni, de fontos komfort kiegészítő a klíma, ezt is ellenőriztessük. Az összes ilyen ellenőrzés könnyedén elvégeztethető bármelyik szervizben, ha saját magunk nem merünk belevágni – mondta a debreceni szakember. Hozzátette, nem ritka, amikor egy család elutazik, bőröndöket, kerékpárt visznek magukkal

 – ezekre is gondosan ügyelnünk kell, ugyanis nem mindegy, azokat hogyan helyezzük el az autóban, vagy az autón.

Így helyezzük el a csomagjainkat az autóban

– A csomagtartó feltöltése külön művészet, aki pedig gyerekkorában játszott építőkockával, az még élvezetet is találhat benne. Célszerű úgy pakolni, hogy alulra kerüljenek a nehéz és kevésbé fontos dolgok, ugyanis nagyon kényelmetlen, ha négy bőrönd alatt tartjuk a szendvicseket és az autópályán éhezünk meg. Szisztematikusan a járművünk súlypontját amennyire csak lehet, alacsonyan kell tartanunk. Kisebb csomagokkal, tárgyakkal feltölthetjük az autó kisebb-nagyobb tárolórekeszeit, ezzel is elősegítve, hogy semmi sem maradjon a vezető látóterében. Ha kevés, de nehéz pakkal utazunk, és ezáltal nem tölti ki vízszintesen a csomagteret, rögzíteni kell a csomagot, hogy semmilyen irányba ne tudjon megmozdulni. Extrém példa, de jól szemléltet az az eset, amikor egy antik varrógépet szállítottak rögzítetlenül, és frontális ütközés során a rögzítetlen varrógép tolta össze az utasokat az utastérben – ismertette a szakoktató. Hozzátette, a másik irányból megközelítve, ha nincs elegendő csomagtér, használhatunk tetőcsomagtartót, ami még rengeteg dolgot el tud nyelni. Ebben az esetben is oda kell figyelni a súlypontra, a nehéz dolgokat továbbra is alacsonyan kell tartsuk, és a tetőn inkább csak könnyebb dolgokat tároljunk.

Hajdu Kristóf rámutatott, a kerékpárszállításra talán az autó vonóhorgára helyezhető kerékpártartó a legjobb megoldás. A csomagtérbe történő pakolás ekkor nehézkesebbé válhat, de gazdaságosabb és komfortosabb megoldás, mint a tetőn szállítani. – A tetőcsomagtartó és a tetőn szállított kerékpárok (ez utóbbi halmozottan) növelik a légellenállást, és ezáltal az üzemanyag fogyasztást. A korszerű, vonóhorogra szerelhető kerékpártárolókon már külön rendszámtáblatartó is van, amire szürke hátlapos rendszámot kérhetünk a kormányablakokban. Ezzel elkerülhetjük azt a problémát, hogy a tartó eltakarja az autó eredeti rendszámát – hívta fel a figyelmet.

Mire ügyeljünk, ha volán mögé ülünk?

Nyilvánvalóan minden sofőr tudja, kipihenten kell vezetni, de arra kértük a gépjárművezető-szakoktatót, ossza meg ezzel kapcsolatban a tanácsait: hogyan üljünk volán mögé? 

A kimerültség az egyik rákfenéje az egyébként hosszú utakhoz nem hozzászokott sofőröknek. Az emberi figyelem 30 perc után már drasztikusan csökken, ezért szokták javasolni a tanulási folyamatok során, hogy gyakori pihenésekkel töltődjünk fel. Nos, ez egy horvátországi kiruccanás esetén nem életszerű, de 1,5-2 óránként célszerű egy 5-10 perces kávészünetet tartani.

 Ez idő alatt ki tudjuk nyújtani a végtagjainkat, és rendbe tudjuk hozni a vérkeringésünket. Célszerű ameddig csak lehet, csak egyszerű vízzel pótolni a folyadékbevitelt és korlátozni a koffeintartalmú, valamint cukros üdítők fogyasztását. Utóbbi kettő vezetésre kedvezően ható hatását tartogassuk rosszabb időkre. Ha úgy érezzük, hogy már nagyon fáradunk, lankad a figyelem, álljunk meg gyakrabban és néhány perc testmozgással próbáljuk emelni az energiaszintünket. Ha minden kötél szakad, inkább álljunk félre egy pihenőbe, és 30 perc szundival próbáljunk regenerálódni. Inkább érkezzünk meg késéssel, mintsem balesetet okozzunk. Az útba ejtett éttermekben kerüljük a nagyon laktató ételeket, és inkább könnyebb finomságokat fogyasszunk. Az éhség elkerülése, és a figyelem fenntartása esetén kellemes keresztmetszet a tésztaételek fogyasztása. A hosszú utak komfortját a klímán, és a kényelmes üléseken túl egy nyári napsütést megszűrő UV-s napszemüveg tudja még fokozni. Ha menet közben jövünk rá, hogy nincs nálunk napszemüveg, egy jobban felszerelt benzinkúton tudunk vásárolni – szögezte le.

Egy nyaralás alkalmával nem mindegy, az autóba hogyan helyezzük el a csomagjainkat 
Haon Debrecen ellenőrzés autóút
Egy nyaralás alkalmával nem mindegy, az autóba hogyan helyezzük el a csomagjainkat 
Forrás:  MW-archív

A nyári időszakban megnövekszik a forgalom az utakon

Továbbá felhívta a figyelmet, hogy a nyári szünetben, a nyaralási időszakban minden autópálya szakaszon megnövekszik a belföldi és tranzitforgalom egyaránt. – Ilyenkor hamarabb találkozhatunk olyan sofőrökkel, akik kevésbé tapasztaltak a hosszú távú közlekedésben, illetve helyismeretük hiányosabb. Ezeket a sofőröket a megpakolt csomagtartókról és az esetleges bizonytalan mozgásukról lehet felismerni. Az egyetlen dolog, amit tennünk kell az ilyen közlekedő közelében az az, amit a mindennapokban is kell tegyünk, mutassunk egy kis empátiát és türelmet – osztotta meg Hajdu Kristóf.

Arra is rákérdeztünk, van-e olyan tárgy, ami egyébként nem feltétlenül kötelező egy autóban, de hosszabb autóút esetén jó, ha van nálunk. 

Magamból kiindulva, nekem mindig van az autómban szerszámos koffer, kis méretű indító akkumulátor, bikakábel és egy takaró, ha esetleg az autó alá kell feküdni. Szerencsére ezek a dolgok csak porosodnak nálam, de biztonságérzetet adnak nem csak hosszú távon, de a mindennapokban is. Egy hosszú nyaralás minden bizonnyal határt szab a csomagtér kapacitásában, de ajánlatos néhány dolgot mégis magunknál tartani: szerszámok, bikakábel, pótkerék vagy defektjavító készlet, ha biztosra akarunk menni, akkor még tartalék izzók. Időjárástól függően, illetve a jégkártól félve, ha van hely, egy takaróponyvát is az autóba tehetünk

 – sorolta.

Figyeljünk a tájékoztató táblákra!

Mindemellett azt is megtudtuk, mennyire fontos, ha külföldre utazunk, akkor előtte tájékozódjunk az útvonal felől, az esetleges új szabályokról, utakról, azok felújításáról stb. 

Célszerű a célország szabályait átnézni. Például, milyen módon fizetősek az autópályák, vagy a főútvonalak, van-e a magyar KRESZ-től eltérő sebességkorlát. Ha GPS-t használunk, az már szinte mindenhol mutatja a felújítási munkákat, lehetséges kikerüléseket, érdemes ezeket is figyelni. A határátkelőkön, vagy azok után nem sokkal szoktak kint lenni nagy tájékoztató táblák, amiken a sebességhatárokról, és egyéb szabályokról tájékozódhatunk. Ezek a tájékoztatások mindig úgy vannak jelezve, hogy nyelvtudás ne kelljen hozzájuk, és mindenki számára egyértelműek legyenek.

 Ha eléggé bele akarunk menni, az interneten kutatva informálódhatunk arról, hogy milyen szokások vannak az adott országban. Például agresszívabbak-e vagy sem a helyiek, bátran kezelik-e a körforgalmaikat vagy sem, a villogás mit jelent náluk. Van olyan ország, ahol a dudaszó a megszokott kommunikációs forma, nálunk viszont inkább agresszióra utal. Ezek a kulturális különbségek meglepőek lehetnek a megszokott közlekedésünkhöz képest – nyomatékosított Hajdu Kristóf.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában