Megvan a nyertes

2022.10.05. 15:51

Egymilliárdért tervezhetik a közlekedési csomópontot

A 115 felszíni személygépkocsi parkolóállás a vasúti felvételi épülettől délnyugatra eső posta épület előtti területeken lesz, 500 személygépkocsi számára többszintes P+R parkolóházat kell tervezni a buszpályaudvar területén.

A debreceni Petőfi tér a Nagyállomás főépületével, napjainkban

Forrás: Napló-archív

Kiválasztották a debreceni közlekedési csomópont tervezőjét, mely közel egymilliárd forintból végezheti el a munkát – derül ki a Közbeszerzési Értesítő október 4-ei számából.

A „Debrecen Intermodális Közlekedési Központ építése és Főpályaudvar rekonstrukció projekt kapcsán előkészítési és tervezési feladatok ellátása” a  NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósul meg két budapesti cég konzorciumában, nettó 974 millió forintért.

A debreceni Nagyállomás területe a főépülettel, napjainkban
Forrás: Napló-archív

Ennek keretében elkészítik az előzetes vizsgálati dokumentációt, a környezeti hatástanulmányt, az előzetes régészeti dokumentációt, a közúti biztonsági hatásvizsgálatot, az engedélyezési tervdokumentációt, a kiviteliterv-dokumentációt és ennek alapján a költségbecslést, beszerzik a hatósági engedélyeket. Szükség szerint aktualizálják a megvalósíthatósági tanulmányt és a költség-haszon elemzést. Továbbá telekalakítási és kisajátítási tervet, valamint szükség szerint szabályozásiterv-módosítást készítenek.

Buszpályaudvart is kialakítanak

Mint részletesen írják, a tervezési terület a város központi-déli részén található, elsődlegesen a vasútállomás épületének helyet adó ingatlan és annak közvetlen környezete, illetve a vasútállomáshoz funkcionálisan kapcsolódó területek. A tervezési feladat a Debrecen Intermodális Csomópont (ICSM) kialakításához szükséges projektelemek megtervezése, beleértve a közútfejlesztési elemek, parkolóházépítési, épületbontási, -építési, -felújítási elemek, továbbá a buszpályaudvar kialakítása, az IMCS területének környezetrendezése, a közműépítések és az utastájékoztatás fejlesztésére vonatkozó tervkötetek kiviteli terv szintig történő kidolgozása.

A buszpályaudvar esetén a jelenlegi Nagyállomás buszmegállóhely átalakításával és a vasúti felvételi épület részleges bontásával egy új P+R parkolóház alakítandó ki, melynek utcaszintjén egy 17 indítóállású, 7 érkezőállású helyi és helyközi autóbusz állomást kell megtervezni.

A parkolóház környezetében 23 busz rövid idejű tárolásának a lehetőségét is biztosítani kell. Az előzetes tanulmányok alapján mintegy 3 ezer 850 négyzetméter területen épületek bontását kell megtervezni, mintegy 11 ezer 700 négyzetméter területű épületnagyság részleges belső bontása és átalakítása szükséges, és mintegy 9 ezer 300 négyzetméter területű új állomási épületszárnyat kell megtervezni.

A MÁV állomás teljes energiaellátását biztosító transzformátorház kiváltása is szükséges (épületbontás miatt).

A 115 felszíni személygépkocsi parkolóállás a vasúti felvételi épülettől délnyugatra eső posta épület előtti területeken lesz, 500 személygépkocsi számára többszintes P+R parkolóházat kell tervezni a buszpályaudvar területén. A parkolóház első emeletén kereskedelmi és szolgálati létesítmények elhelyezhetőségét biztosítani kell. A parkolóház 4 szinten mintegy 16 ezer 450 négyzetméternyi lesz.

Védett gyalogos-átkelőhely

A projekt érinti a 4. számú főút vasútállomás előtti szakaszát és a 47. sz. főút csatlakozó szakaszát, csomópontját. Az állomás előtti szakaszon a 4. számú főút korrekciója tervezett, megfelelő megközelíthetősége érdekében turbókörforgalom alakítandó ki a 4. sz. főút Sumen utcai csomópontjának környezetében. Ez a többsávos körforgalmú csomópont fogja biztosítani a 4-es és 47-es utak csatlakozását. Az autóbusz-állomáshoz, a parkolóházhoz és az ott elhelyezett kereskedelmi létesítményekhez a 4. számú főúton új, szintbeli, jelzőlámpával védett gyalogos-átkelőhely létesül.

A Petőfi tér és a Homokkerti városrész közötti kerékpáros kapcsolatot aluljáró biztosítja, most ennek első szakaszát kell megtervezni, a felvételi épület és a Petőfi tér között. Ezen tervezendő aluljárószakasz hossza a levelező rámpával együtt csaknem 100 méter.

Az itt megjelenő rámpa nagy alapterülete és elválasztó hatása miatt meg kell találni a megfelelő építészeti eszközöket a környezetbe illesztéshez. További tervezett gyalogos kapcsolatot biztosítana a Piac utcai irány továbbvezetésében a peronok irányába egy másik aluljáró, aminek most szintén csak az első szakaszát kell megtervezni kb. 33 méter hosszban.

Az utastájékoztatás fejlesztése

Épületbontás miatt a MÁV állomás teljes energiaellátását biztosító egyik transzformátorházat, valamint a hozzá kapcsolódó kapcsolókertet, továbbá két kábelszakaszt kiváltanak vagy védelembe helyeznek. Az 1-es és 2-es villamosok hurokfordulója, a remíz és a repülőtér felé vezető vágánykapcsolat és a megállóhelyek peronjának mérete, elhelyezése változatlan marad.

Az utastájékoztatás fejlesztése során az intermodális csomópont teljes területén, minden szintjén audio és vizuális tájékoztató rendszert kell megtervezni. A szabadterek és zöldfelületek minőségi átalakítása öt jól elkülöníthető részen történik: a Petőfi tér állomási előtti területén, a buszpályaudvar területén, a 4. sz. főút, körforgalom és busztárolás környezetében; a posta előtti területen, a zöldtetőn.

Az új vagy meglévő létesítmények átépítéséhez szükséges közműkiváltások tervezése is a feladat része.

A feladatra két pályázat érkezett be, a nyertessel szeptember 21-én szerződést kötöttek.

HBN

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában