Megtévesztő színjáték

2022.09.22. 07:00

Vigyázat, rafinált csalók próbálkoznak Debrecenben a pénzünkhöz jutni!

A magát banki alkalmazottnak nevező férfi azt is jelezte, hogy átkapcsolja a kollégájához, aki elintézi a kártya letiltását.

Panaszosunk szerint amikor felvette a telefont, egy férfi szólt bele, tudta a nevét, s azt mondta, hogy az OTP banktól hívja, és észleltek két gyanús tranzakciót

Forrás: Illusztráció, Shutterstock

Az ember hajlamos feltételezni, hogy a telefonos csalókon könnyű átlátni. De érdemes észben tartani, hogy nem mindenki próbálkozik olcsó trükkökkel: vannak, akik ezzel keresnek. És nagyon alaposak.

A napokban történt meg Debrecenben, hogy néhány profi csaló gondosan felépítve, a hitelesség látszatát keltve próbált meg telefonon kicsalni banki adatokat.

Bartik Zsomborral esett meg az alábbi történet. A fiatalember a Haonnak részletesen elmesélte, hogy miként próbálták meg kifinomult módszerrel megtéveszteni. Azért osztotta meg az esetet, mert szeretne segíteni abban, hogy másokat ne verjenek át a tolvajok.

– Amikor felvettem a telefont, egy férfi szólt bele. Tudta a nevemet. Azt mondta, hogy az OTP banktól hív, és, hogy észleltek két gyanús tranzakciót, amely egy úgynevezett Mészáros Ákos számlájára terhelt volna egy bizonyos összeget. Kérdezgették, hogy ismerem-e ezt az embert. Mondtam, hogy nem. Azután felsorolták, milyen összegeket utalt át az állítólagos férfi, és hozzátették, hogy sikeresen megakadályozták az utalást. Ezután a telefonáló megkérdezte, hogy mennyi pénz van a számlámon, és hogy hiányzik-e róla bármekkora összeg – mesélte a fiatalember.

Ezt követően a magát banki alkalmazottnak nevező férfi jelezte, hogy átkapcsolja a kollégájához, aki elintézi a kártya letiltását. Itt érdemes megjegyezni, hogy Bartik Zsombor szerint a tökéletesség látszatát keltve egy, a szokásos hívásátirányításkor hallható dallamot is bejátszottak. Valamint a beszélgetés alatt irodai háttérzaj hallatszott (feltehetően felvételről lejátszva), mintha valóban egy hivatalos helyről beszélnének.

Egy nő vette át a telefont, és találomra bemondott azonosítóval próbálta a hitelesség látszatát kelteni, s közölte, hogy a beszélgetés biztonsági okok miatt rögzítik
Forrás: Illusztráció, Shutterstock

Egy nő vette át a telefont. Zsombor szerint mindkét személy egy találomra bemondott azonosítóval próbálta a hitelesség látszatát kelteni, valamint közölték, hogy a beszélgetés biztonsági okok miatt rögzítik. Épp, ahogy a hivatalos hívások esetén szokták. Ettől még valóságosabbnak álcázva az átverést.

– A második személy át akart kapcsolni egy harmadikhoz, mondván, adjam meg a kártyaszámom, Ekkor visszakérdeztem, hogy ezt nem kellene-e tudnia a saját bankomnak. Megkérdezte, hogy kételkedek-e a hitelességében. Erre mondtam, én úgy tudom, hogy nem kell még a bankomnak sem kiadni ilyen információkat, emiatt igen, kételkedem – folytatta.

A nő ekkor azt mondta, hogy üsse be a Google-ba a telefonszámot, és látni fogja, hogy valós hívás. A keresőmotor valóban dobott ki találatot: egyrészt egy valószínűleg hamis honlapot, ahol egy debreceni OTP-fiókhoz rendelték a számot. Ám a fiatalember észrevette, hogy a találatok közt olyan oldalak is felbukkantak, ahol mások megtévesztésre figyelmeztetnek.

– Tovább kérdezgettem, hogy miért szükséges ez, ekkor bontotta a hívást. Tényleg én is elhittem az elején, csak a vége felé lett gyanús, amikor már a kártyám adatait kérdezték – mesélte. Szerinte a hasonlóan profi módon felépített hívásoknak nemcsak az idősek, hanem mindenki áldozatul eshet.

A bank álláspontja

Érdeklődtünk az OTP Banknál is. Felvilágosítást kértünk, honnan tudhatjuk, hogy valóban banki alkalmazottal beszélünk, és mikor fogjunk gyanút.

A pénzintézet portálunknak eljuttatott válaszából kiderül: az OTP Bank folyamatosan vizsgálja az új elkövetési formákat, hogy azokra a szükséges intézkedéseket meg tudja tenni. Azt tanácsolják, hogy ilyen esetben célszerű a visszaélés részleteivel a kártyakibocsátó bankot megkeresni, és bejelentést, panaszt tenni. Az ügyfél kérheti az utalás visszahívását, és feljelentést is tehet. A nyomozóhátóságtól kérheti a káruk megtérítéséhez szükséges vagyonkorlátozó intézkedések megtételét.

A csalássorozattal összefüggésben az OTP Bank az elmúlt időszakban több büntető feljelentést is tett – írják.

A bank rámutatott: a Bankszövetséggel és a hatóságokkal az együttműködésük folyamatos, amellyel a bűncselekmények megelőzése a cél. Nehézséget jelent, hogy az elkövetők folyamatosan változtatják a módszereiket, illetve az is, hogy a bankok bizonyos esetekben valóban felhívják az ügyfelet telefonon.

Ezúton is felhívjuk a figyelmet arra, hogy az OTP Bank soha nem kér az ügyfeleitől személyes adatokat, belépési vagy PIN kódokat, nem kéri, hogy töltsenek le vagy telepítsenek ismeretlen forrású programokat a saját eszközeikre. Kérjük, ügyfeleink ne működjenek együtt a csalókkal ilyen kérések esetén, és ne hagyják, hogy az eszközökhöz rajtuk kívül távolról más is hozzáférjen, banki tevékenységre hivatkozva – egészítették ki.

A hitelintézet szerint a csalók épp a stresszhelyzetet használják ki, ugyanis az emberek egy része nem tudja jól kezelni az ismeretlen, gyors döntést igénylő helyzeteket.

Mindegyik esetben az ügyfelek közreműködése szükséges az ilyen típusú visszaélések elkövetéséhez. Önmaguk utalnak hamis biztonsági számlára, vagy adják meg a kártyaadataikat, illetve kattintanak linkre, vagy töltenek le káros applikációkat, ezzel kiadva banki adataikat az azokkal visszaélőknek.

Az ismert csalási kísérletek alapján a bank kifejtette, hogy a bűnözők telefonon több bank dolgozóinak kiadva magukat különböző ürüggyel kérik az ügyfelektől, hogy töltsenek le egy alkalmazást, majd ennek segítségével hozzáférnek az ügyfél eszközéhez, így akár bankszámlájához. Olyan visszaélési mód is gyakori, amellyel egy gyanús tranzakció miatt kérik, hogy az ügyfél utalja el megtakarításait egy biztonsági számlára, amely, természetesen a bűnözők számlája.

Íme néhány tanács az OTP-től a csalók kiszűrésére:

– Legyen óvatos, tegyen fel kérdéseket, ha nem a megszokott módon folyik a telefonbeszélgetés, vagy elbizonytalanodik a hívás közben.

– Ismeretlen eredetű alkalmazás letöltését kérik? Szakítsa meg a hívást.

– A csalók általában nem tudják a hívott fél nevét. Kérdezzen vissza, hogy kit hívtak, és milyen ügyben.

– A csalók nem ismerik a számlaszámát, a bank viszont ismeri. Kérdezze meg a hívó féltől!

– A csalók nem ismerik a felhívott ügyfél számlaegyenlegét, a banki ügyintéző ismeri. Kérdezze meg! Ha visszakérdez az elkövető, vagy nem tudja a választ, szakítsa meg a hívást!

– Kérdezze meg a telefonálótól, hogy hol használta legutóbb a kártyáját. A banki rendszerek naprakészek, a csalóknak nincs ilyen információja.

– A banki ügyintézők telefonon nem kérik, hogy utalja át biztonsági számlára a pénzét! Ha ilyet kérnek, szakítsa meg a hívást.

– A bank nem kéri az internet vagy mobilbankhoz szükséges belépési kódjait, jelszavait vagy a kártyaadatait (PIN, CVC). Ha ilyet kérnek, szakítsa meg a hívást.

– Egy másik banktól hívják, hogy visszaélnek a számlájával? Kérdezzen vissza, hogy melyik bank ügyfele Ön a hívó fél szerint? Ha nem tudják, szakítsa meg a hívást!

– Az egyik bank ügyfélszolgálatáról nem tudják azonnal átkapcsolni a másik bank ügyfélszolgálatára. Ha ezt mégis megteszik, szakítsa meg a hívást.

– Egy nem ön által kezdeményezett telefonhívás alapján inkább ne intézkedjen számláján. Ha információra van szüksége, keresse meg saját bankját az ismert csatornákon.

– Ha ismeretlen személy hívja, és bizonytalanodik, kérjünk egy telefonszámot, amelyen visszahívhatjuk.

HL

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában