Mesélő helytörténet

2022.08.07. 07:00

Retro idők archív képekkel: ilyen volt az élet Debrecenben, kereken 50 éve

A fosztogató sofőrök pere mellett a Tóthfalusi térre, az átépítés alatti Csapó utcára és a Rákóczi utcai piacra is rácsodálkozhatunk az 1972 augusztusi felvételeken.

A 24-es buszra várakozók tömege a debreceni Tóthfalusi téren, 1972 augusztusában

Forrás: Napló-archív

A 6. sz. Volán bevételét dézsmáló 79 buszvezető pere zajlott a megyei bíróság nagy tanácstermében – erről is nagy terjedelemben cikkezett a Napló 1972 augusztusának első napjaiban. Az eset előzménye, hogy a 6. sz. Volán Vállalat 1965-től perselyes viteldíjrendszert vezetett be.

Jutalék a beváltóknak

A cég 79 sofőrje csoportokba, bűnszövetségbe tömörülve és egyénileg is fosztogatta a viteldíjperselyeket, miután rájöttek a kinyitásukra. Általában előre megállapodtak, és tervszerűen, rendszeresen (különösen a végállomásokon) bontották fel a perselyeket, és az ellopott pénzen osztozkodtak. Többnyire üzletekben váltották be az 1–2 forintosokat, és a beváltásra vállalkozók 10 százalékos hasznot kaptak.

A banda odáig tökéletesítette a módszereit, hogy kocsival járták a végállomásokat, hogy gyorsan végezzenek. Sőt gyakran táppénzen voltak, mert így több szabadidejük maradt a fosztogatásra.

A 79 gépkocsivezetőt a bíróság folytatólagos bűnszövetségben és visszaesőként elkövetett társadalmi tulajdont károsító lopás és sikkasztás bűntette miatt ítélte el. Az egy éven át folytatott perselyfosztogatásért megkapták a méltó büntetésüket a társadalmi tulajdon dézsmálói — hangsúlyozta a Napló cikke.

Buszok 15–20 perces késésben

Lapunk a kiszabott börtönbüntetések miatt később azt is kiderítette, hogy miként tudja megoldani a vállalat a munkaerőgondjait, nem maradnak-e vezető nélkül a buszok, s mi lesz a viteldíjak beszedésének végső megoldása. Mint megírtuk, a cég soron kívül vett fel és képzett ki sofőröket, ugyanakkor kénytelenek voltak bevezetni azt, hogy a gépkocsivezetők jegyet adnak az utasoknak. Egyedül így tudták ellenőrizni, hogy a kiadott jegyek ellenértéke megvan.

1972 augusztusának első napjaiban a nyári napközis táborban zajló élet nagyszerűségéről is riportot közöltünk. Itt akkor a júniusi csúcsidőben 700 gyerekről gondoskodtak napi programokkal és élelmezéssel.

Bemutattuk az átalakuló Csapó utcát, s megoldást kerestünk arra is, hogy például a Tóthfalusi téren naponta többször, sokszor több száz főnyi tömeg várja a késésben levő autóbuszt 25–30 fokos melegben is.

Ennek kapcsán rámutattunk: „Tudjuk, hogy objektív tényezők nehezítik a menetrend betartását, de a gyárakban a munkaidő pontosan kezdődik, és a busz késése újabb munkaidő-kiesést okoz. Emiatt is fontos volna mindent megtenni a 15–20 perces kiesések elkerüléséért.” Déjà vu?

Mindemellett érdemes az akkori műsorújságokat és hirdetéseket is szemügyre venniük a korabeli Naplókat lapozgatóknak. Ezek közül nagyon érdekes az a felhívás is, amely szerint szeptember 15-ig kedvezményesen lehetett vásárolni CZ 175 köbcentiméteres sportmotorkerékpárt (lásd a galériánkban). S hogy mennyiért? Mai fogalmaink szerint potom áron: 9300 forintért! No de akkor természetesen az egyáltalán nem volt kis összeg, gondoljunk csak például arra, hogy egy gömb fagylalt is még 50 fillérbe került.

Vass Attila

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában