2022.08.01. 15:16
Extrém hiba okozott bosszúságot a vasúti átjáróban
Több autós kikerülte a sorompót Hajdúvidnél.
Forrás: Illusztráció/Shutterstock
Bejárta a hazai médiát az az amatőr videofelvétel, melyen az látható, hogy július 30-án délután 16.30 óra körül Hajdúvidnél, egy vasúti átjáróban a fénysorompó piros jelzése mellett, a félkaros sorompót kikerülve számos jármű áthajt a síneken. A felvétel készítője szerint akkor már fél órája lehetett tilos a jelzés, ő maga 20 percet várt, mindeközben vonat nem érkezett; nyilván meghibásodásról van szó.
A MÁV Zrt.-hez fordultunk a konkrét eset kapcsán és általánosságban is érdeklődve, milyen gyorsan történik a hibaelhárítás, illetve mit tehetnek és nem tehetnek a közlekedők hasonló helyzetben.
„A videóban látható biztosítóberendezés a 3502-es számú út átjárójának sorompója Hajdúvidnél. A hibanapló alapján, a július 30-ai vihar során villámcsapás következtében keletkezett üzemzavar. A diszpécser jelzése után a szakemberek a sorompót megvizsgálták a helyszínen. A biztosíték égett el, emiatt nem nyíltak fel a lentebb jelzett automatikus üzemzavari eljárásnak megfelelően a sorompókarok és nem váltott sötétre a fénysorompó. Ilyen nagyon ritkán fordul elő. A biztosítékot 17 óra körül kicserélték, utána már megfelelően működött a biztosítóberendezés. A meghibásodás idején arra közlekedők elnézését kéri a vasúttársaság” – áll a MÁV Zrt. Kommunikációs igazgatóságának válaszában.
„A sorompóberendezés működését, meghibásodását, üzemzavarát jelzik a berendezések, a mozdonyvezetőket is értesítik. A vonatokkal az átjárót ilyenkor a biztonság érdekében csak lassan, maximum 15 km/órás sebességgel közelítik meg.
Biztonsági okokból a biztosítóberendezési áramkör kialakítása – az előírások szerint – olyan, hogy meghibásodás vagy forgalmi ok esetén úgynevezett üzemzavar állapotba kerül 6-10 perc után.
Ez azt jelenti, hogy a közút felé akkortól nincs fényjelzés (a fényjelző készülék sötét), – ahol van – a csukott állapotból a csapórúd is lassan (kb. 90 másodperc alatt) felnyílik, hogy a KRESZ betartása mellett a csapórudak kikerülése (szlalomozás) nélkül át lehessen haladni az átjárón akkor is, ha például a fénysorompó meghibásodott, és ne okozzon tartós fennakadást a keresztező úton. A szabályok betartásával ilyen helyzetekben nem alakulhat ki balesetveszély” – hangsúlyozta a vasúttársaság.
Hozzátették, amennyiben a közlekedők nem működő vagy hibás vasúti sorompót észlelnek, kérik, hogy a 112-es segélyhívó tárcsázásával értesítsék a rendőrséget.
A válaszban arra is emlékeztetnek, hogy a KRESZ szabályai szerint a vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad; a gépjárművezetőknek minden esetben meg kell győződniük arról, hogy nem tart vasúti jármű a sorompó felé, illetve biztosított a folyamatos áthaladás. Az átjáró előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik. Az útátjárón nem szabad áthaladni, ha a fénysorompó villogó piros fényjelzést ad, ha a fél-, illetőleg a teljes sorompó rúdja mozgásban vagy lezárt állapotban van, illetve ha a teljes sorompót kiegészítő berendezés hang- vagy fényjelzést ad. Ha a fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, és a vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni: a sötét fénysorompójelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti, a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére.
Fentiek alapján a meghibásodott fényjelző folyamatos tilos jelzése, illetve a leengedett sorompó egyértelműen az áthaladás tiltását jelentette, akkor is, ha túl hosszú ideig tartott; ilyen hiba azonban, a MÁV Zrt. válasza szerint csak nagyon ritkán fordul elő.
SzT