Elkészült a két csomópont

2022.06.07. 09:54

Újabb régóta várt fejlesztés valósult meg Debrecenben

Gyorsítja a közlekedést a Bem téri és a Nyíl utcai kereszteződés elkészült fejlesztése.

Forrás: Kiss Annamarie

Bár már hetek óta használható, a napokban hivatalosan is megtörtént az átépített Bem tér – Füredi út és Nyíl utca – Hadházi út csomópontok műszaki átadás-átvétele; ezzel egy rendkívül komplex beruházás vált teljessé – hangzott el kedden reggel sajtótájékoztatón a helyszínen. Papp László polgármester hangsúlyozta, hogy egy nagyon régóta szükséges fejlesztés valósult meg, és megköszönte a közlekedőknek a munkálatok idején tanúsított türelmét.

Papp László
Forrás: Kiss Annamarie

– A debreceni közlekedésfejlesztési program egyik legnehezebb eleme volt ennek a két kereszteződésnek az átépítése. Másfél évtizeden keresztül zajlott a tervezgetése a Nyíl utca – Hadházi úti csomópont átalakításának, először körforgalmat álmodtak ide, de ezt megakadályozta egy bírósági ítélet, mely kimondta, hogy a lakóházakhoz túl közel lenne a körforgalom külső íve – idézte fel a polgármester. Hozzátette: nem baj hogy így alakult, a két lámpa közé helyezett körforgalom nem oldotta volna meg a problémát, minden közlekedési szakember elvetette ezt a lehetőséget.

– A Nyíl utca – Hadházi út kereszteződés a közlekedők által az egyik legutáltabb hely volt a városban, remélem, ez a megítélés a mostani fejlesztéssel gyökeresen megváltozik – mondta Papp László. – A debreceni közlekedésfejlesztési program kapcsán világos volt számunkra, hogy ez az egyik legfontosabb csomópont, amin változtatni kell. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., az Innovációs és Technológiai Minisztérium és az önkormányzat 2019-ben megállapodott a szűk keresztmetszetű debreceni csomópontok átépítéséről. A Leiningen utcai, a Békessy Béla utcai és a Vágóhíd utcai jobbra kanyarodó sáv kialakítása mindhárom esetben jelentős javulást hozott – mutatott rá Papp László.

– A város egyik legforgalmasabb kereszteződése a Nyíl utca–Hadházi út és a Bem tér–Füredi út találkozása, ahol naponta több mint 20 ezer jármű halad át. Mindenképpen szükséges volt a két csomópont összehangolása és átépítése. Először csak a Nyíl utcait akartuk, de a NIF szakemberei javasolták, hogy átütő eredmény eléréséhez a Bem téri kereszteződést is fejlesszük. Így mindkettő komoly beavatkozáson esett át, és az elmúlt hetek bebizonyították, hogy a változtatás működik, az áteresztőképesség nagyságrendekkel nagyobb, a korábban jellemző dugók, torlódások megszűntek – tudatta a polgármester.

Szavai szerint a NIF 2021 július végén adta át a munkaterületet a kivitelezőnek, de már 2021 februárban elkezdődtek a munkálatok, mert „ami közmű csak van Debrecenben”, az itt mind megtalálható, beleértve például az informatikai kábeleket is. A villamos sem könnyítette meg a helyzetet, hiszen a Bem téren hozzá kellett nyúlni a felsővezetékekhez. – Rendkívül komplex fejlesztés volt, amely azonban könnyebben használhatóbbá, biztonságosabbá tette ezt a két csomópontot, és bízom abban, hogy hosszú távon szolgálja a közlekedők érdekeit – hangsúlyozta a városvezető.

Juhász Zoltán
Forrás: Kiss Annamarie

Juhász Zoltán, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgató-helyettese elmondta, a fejlesztésnek célját tekintve fontos eleme volt, hogy a Nyíl utca – Hadházi út kereszteződésének jelzőlámpáit összehangolják a a Bem téri lámpákkal, így növelve a szakasz áteresztő képességét. Megjegyezte, a jobbra kis íves kanyarodósávok kialakítása is növeli az áthaladás hatékonyságát. A projekt összetettségét néhány adattal illusztrálta: ezen a viszonylag kis területen több mint 12 ezer négyzetméternyi felületen történt beavatkozás; 2,5 kilométenyi hosszban helyeztek el szegélykövet, 1700 köbméter aszfaltot építettek be. – A NIF-nek az utóbbi időszakban ez az ötödik debreceni beruházása. Köszönet illeti az önkormányzati dolgozókat, a kivitelezőt és a közlekedőket is, valamennyien hozzájárultak ahhoz, hogy zökkenőmentesen, szűk egy év alatt megvalósulhasson a beruházás. Egy élhetőbb, hatékonyabb csomóponti környezet jött létre – összegzett.

Elhangzott: a teljes költség 1 milliárd 150 millió forint volt, ebben benne vannak a közműkiváltások is, a nagyobb rész a Bem téri munkákat fedezte.

Papp László elmondta még, hogy a közlekedésfejlesztés folytatódik, a közbeszerzés lezárulta után, várhatóan ősszel elkezdődhet a Szabó Lőrinc utca – Csigekert utca – Füredi út csomópont átépítése, továbbá jövőre indulhat az Árpád tér átalakítása is. 

SzT
 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában