Egyre extrémebb megoldások

2021.11.29. 07:00

A TikTok sem fogja tudni leuralni a médiát

A tévé még mindig megmozgat bizonyos korosztályokat, a YouTube pedig archívumnak sem utolsó.

Fotó: Illusztráció/Shutterstock

Ami évtizedekkel ezelőtt elképzelhetetlen volt, az pár éve valósággá vált. A tévénézők egy része internetes videómegosztó portálok felé fordult, mint elsődleges szórakoztatási forrás. Anno egy-két csatornán figyelte egy egész ország, hogyan dobja el Dévényi Tibi bácsi a pöttyös labdát, vagy miként kerül bajba Vágási Feri a Szomszédokban. Milliós nézettségeket produkáltak a legegyszerűbb műsorok is, a YouTube érkeztével azonban a teljes televíziós szakma megváltozott. Világszinten hódított teret egy új, kevésbé strukturált, de annál szókimondóbb videókkal operáló platform, ahol bárki, bármivel híressé válhatott. Mára pedig már a 10-15 perces videók is elavulttá váltak, hiszen megérkezett a rövid, de annál látványosabb tartalmakkal operáló TikTok, és új trendet alkotott mind a készítők, mind a fogyasztók között. De vajon kiolthatja-e egyik a másikat? A témáról Reszegi László rádióst, közösségimédia-szakembert kérdezte lapunk.

Sok a rossz példa

A szakember egyelőre még nem temetné a televíziózást. – Való igaz, hogy a mai tinédzserek és huszonévesek már nem igazán néznek televíziót, de azért ne felejtsük el, hogy negyven fölött még nagy szerepe van ennek a médiumnak is. Azt is fontos kiemelni, hogy a televízió is jól alkalmazkodott a megváltozott médiafogyasztásokhoz, így ügyesen el tudták indítani az online felületeiket, legyen ez akár csak egy YouTube-csatorna, akár egy komplett streamingszolgáltatás – emelte ki Reszegi László, hozzátéve, aki kikapcsolódni vágyik egy-egy szórakoztató műsorral, az szó szerint csak ki akarja kapcsolni magát arra az időre.

Fotó: Reszegi László-archív

– Mivel az emberek ingerküszöbe folyamatosan kitolódik, így a tartalomgyártók is egyre extrémebb megoldásokkal állnak elő. Ez azonban csak akkor igazán jó, ha a minőség mércéjét is számba vesszük, tehát nem csap át öncélú butaságba az egész. Nyilván van, hogy utóbbi tartalmak is sikeresek, azonban alapvető célnak kellene lennie, hogy nem süllyedünk egy bizonyos szint alá. Sajnos azonban sok rossz példát tudnék említeni – panaszolta a rádiós.

 

Az ismertség árán

A szakember arra is kitért, vajon nem éri-e meg valakinek saját YouTube-csatornát indítani, és a maga főnökévé válni egy adott, megszabott műsorstruktúra helyett. – Van, akinek megéri és van, akinek nem. Nem olyan könnyű dolog ez, mint látszik. Sok influenszer a YouTube-ra való váltás előtt is ismert televíziós személyiség volt, vagy legalábbis sokat szerepelt kép­ernyőn valamilyen formában.

„Teljesen ismeretlenül, háttér nélkül nagyon nehéz elindulni és vagyonokat keresni.”

Nyilván van ellenpélda is, ezek azonban extrém vagy hosszú távon nem fenntartható esetek – mondta a közösségi média értője, aki szerint az is fontos, hogy az embereknek az ilyen tevékenység mellékállás maradjon a főállásuk mellett. – Mivel a trendek gyorsan változnak, túl nagy kockázat csak ezen az egy lábon állni. Akinek mégis a fő bevételi forrásává válik egy ilyen csatorna, annak a háttérben indulnak el általában más üzletei, amelyek csendesen, de stabilan hozzák a bevételt.

Nincs hegemónia

Reszegi László szerint ahogyan a televíziót sem tudta megölni a YouTube, úgy a TikTok sem tudja majd megfojtani a YouTube-ot. – Az biztos, hogy a TikTok nagyot rúgott bele a videómegosztó csatornába, de a YouTube már tizenhat éve velünk van, ezerszámra találhatóak rajta olyan csatornák, amelyekből egy évtized munkája köszön vissza. A sok gyenge tartalom mellett hihetetlen mennyiségű minőségi videó, film is szerepel rajta, amelyek értéket képviselnek. Így tehát egy jól kereshető, egyben remek archívummá is vált a platform. Ez óriási fegyvertény, egyben egyfajta jövőképet is előrevetít.

„Ezzel szemben a TikTok nagyban különbözik. Más korosztálynak szól, más a tartalomfogyasztás módja és persze a videók is”

– mondta, hangsúlyozva, a ,,TikTok-elv” most valóban ragadós, a legtöbb platform jelenleg óvatosan vagy kevésbé óvatosan, de másolja a mechanizmusát. Nem feltétlenül azért, hogy nagy sikereket érjen el, inkább csak mentőmellényként, hogy megtartsa a felhasználókat, hiszen a növekedés hiányánál is rosszabb, ha közben csökkenés tapasztalható. – Ilyenkor megcsappan a hirdetők száma és lavinaként tud eltűnni egy instabil, feltörekvő közösségimédia-felület. De a nagyok is beleremegnek. Nehéz megjósolni, hogy mi lesz a TikTok jövője, én mindenesetre arra tippelek, hogy megfér majd a többi mellett. Nem esszük ugyanis olyan forrón a kását! A rádió sem tűnt el a podcastek miatt, és a mi életünkben nem is látok erre esélyt. Egyszerűen van igény mindenre. A fiataloknak most leginkább a TikTok-ra – összegezte.

Péter Szabolcs

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában