Közlekedés

2021.09.09. 16:37

A főút átépítése hozhat megoldást a kerékpárosoknak

A Sámsoni út belterületi szakaszának 2x2 sávosításával együtt az ottani kerékpárutat is felújítják majd.

20210811 Debrecen fotó: Kiss Annamarie KA Hajdú-Bihari Napló A Sámsoni út teljes belterületi szakaszán a gépjárművezetők rendszeresen figyelmen kívül hagyják a kerékpárút létezését: ráparkolnak, ráhordják a sarat apró kavicsokkal. Takarítás nincs.

Fotó: Kiss Annamarie

Debrecen kerékpárosszemmel napjainkban már egészen más világ, mint például harminc évvel ezelőtt. Azóta igen sok kerékpárút, gyalog- és kerékpárút létesült. 2021 nyarán pedig egyebek közt azt is elégedettséggel nyugtázhatták a két keréken közlekedők, hogy több szakaszon megújult burkolat, illetve megújított burkolatfestés szolgálja biztonságos közlekedésüket a cívisvárosban, s most már végig saját aszfaltcsíkon haladhatnak a Wesselényi utcán dél felől az Attila térig. Épül a Vágóhíd utcai, Diószegi úti bicajsztráda, az új belvárosi nyugati tehermentesítő út mentén pedig szintén kerékpárutak létesítését tervezi az önkormányzat, ahogy arról a Hajdú-bihari Napló és a Haon nemrég hírt adott.

Vannak azonban olyan szakaszok is, amelyeken nem árt különösen óvatosan közlekedni. Ezek számbavételében a Magyar Kerékpárosklub segítségét kérte a Napló; az érdeklődésünk nyomán a debreceni tagság által összegyűjtött észrevételeket Halász Áron szóvivő juttatta el hozzánk.

Problémás kerékpárútszakaszok Debrecenben

A Magyar Kerékpárosklub helyi tagságának észrevételei a különösen óvatos közlekedést igénylő debreceni kerékpárút-, illetve gyalog- és kerékpárútszakaszokról.

Gyalogosokkal közös szakaszokon mindenhol óvatosan kell közlekedni.

  • Különösen a Hatvan után a Zúgó és Bethlen utcák között, mert túl keskeny.
  • A Csapó utca – Rákóczi utca kereszteződés járdaszigetének környékén, mert kicsi.
  • A Hunyadi–Bethlen utca kereszteződés járdaszigetén, szintén kicsi.
  • A vénkerti szakasz egészén az iskolák miatt.
  • Az Ötvenhatosok terén a nagy forgalmú üzletház előtt.
  • A Segner téren és közelében szintén mindig nagy a gyalogosforgalom.
  • Az önálló kerékpárútszakaszok nagyjából rendben vannak (ha az átvezetéseket nem számítjuk, azok általában csapnivalók), de itt is akadnak kivételek.

  • A Sámsoni út gyakorlatilag teljes belterületi szakaszán a gépjárművezetők rendszeresen figyelmen kívül hagyják a kerékpárút létezését, és ráparkolnak. Plusz ráhordják a sarat apró kavicsokkal. Takarítás nincs.
  • A Bartók Béla út elején levő kerékpárúton keresztben szoktak megállni.
  • A Füvészkert utcán a nyitott kerékpársáv a Hunyadi János utcánál két egyirányú kerékpárútban csatlakozik a merőlegesen futó gyalog-kerékpárúthoz. Az egyirányú szakaszokon rendszeres a gyalogos-, illetve a rossz irányú kerékpárforgalom.
  • Ezek az észlelések nagyobbrészt a forgalmi kultúra területén tapasztalnak hiányosságokat, de az infrastruktúra kialakítására, illetve állapotára is akad panasz. A feljegyzett problémák jelentős részét a Napló munkatársa maga is tapasztalta már.

    Szóba került a Sámsoni út belterületi részén futó kerékpárút is, mellyel – állapota miatt – érdemes külön foglalkozni. Azon túl, hogy a gépjárművezetők rendszeresen ráparkolnak, és ráhordják a sarat apró kavicsokkal, bárki tapasztalhatja, hogy a burkolat sok helyen erősen elhasználódott, egyenetlen, töredezett, egyre nehezebb rajta biztonságosan haladni. A szakasz takarításáról, valamint az esetleges felújításáról a debreceni polgármesteri hivatalt kérdeztük.

    Fotó: Kiss Annamarie

    Mint válaszukban írják, a Sámsoni úti kerékpárút takarítását a Dekert Nonprofit Kft. ütemezetten és a mindenkori kapacitását figyelembe véve, illetőleg a polgármesteri hivatal külön megrendelésére látja el, legalább havonta egy alkalommal. A takarítási szempontok függenek az évszakoktól és az időjárástól. A kerékpárút fenntartása során a társaság végzi a kerékpárút seprését, heti rendszerességgel a szórt hulladékok összegyűjtését, a falevelek összegyűjtését, téli időszakban a síktalanítást – ismertetik, megerősítve az észrevételt: – Sajnálatos módon a Sámsoni út mellett található üzletekhez, gépjármű-kereskedésekhez, zöldség-gyümölcs árusító pavilonokhoz, egyéb és idényjellegű kereskedelmi egységekhez gépjárművel érkezők folyamatosan ráhajtanak a kerékpárútra, s ezzel rongálják az út szerkezetét, illetőleg csapadékos időjárás esetén sarat hordanak fel a burkolatra.

    – A 471-es számú Sámsoni út felújítását a NIF Zrt. mint beruházó végzi. A kivitelezési munka megkezdésének időpontjáról jelenleg nincs pontos információnk – jelezte kérdésünkre válaszolva a hivatal. Felidézték: Magyarország kormánya 2015-ben hagyta jóvá a hajdú-bihari szakasz felújítását, melynek értelmében annak teljes hosszában 11 és fél tonnás teherbírás-megerősítést kap. Hajdúsámsontól egészen a debreceni Kassai úti csomópontig 2x2 sávosra fejlesztik a meglévő útszakaszt. 2020-ban adták át a 471-es számú főút 2x2 sávos külterületi szakaszát, melynek munkálataival egyidejűleg az érintett útszakasz melletti kerékpárút felújítása is elkészült. E projekt folytatásaként jelenleg is zajlanak a debreceni Sámsoni út belterületi szakaszának 2x2 sávosításához szükséges előkészítő munkálatok. A projekt részeként a kerékpárút belterületi szakaszát is felújítják majd – hangsúlyozták.

    Fotó: Kiss Annamarie

    A Sámsoni út belterületi szakaszának az átépítése két ütemben fog megvalósulni. Először a Debrecen belterületét jelző táblától a Sámsoni út 54. számig, majd a Kassai úti csomópontig történik meg az útburkolat átépítése – derül ki a válaszból. – Bízunk benne, hogy rövidesen meg lehet kezdeni azt a munkát, amelynek közbeszerzése jelenleg az ajánlattételi felhívás szakaszában van. A vállalkozónak a meglévő építési engedélyes terv szerint kell kidolgoznia a kiviteli tervet, a szerződés megkötésére és az előkészítésre szeptemberben kerülhet sor. 2022 tavaszán lehet majd hozzákezdeni a konkrét munkához: amikor az időjárási körülmények megengedik, megkezdődhet a burkolatok bontása és az építés. A beruházás 2024 nyarára fejeződhet be – mutat rá a polgármesteri hivatal. Közlése szerint a munkálatok elvégzése után a kerékpárosok a Kassai úttól egészen Sámsonkertig biztonságosabban tudnak majd közlekedni az érvényben lévő útügyi műszaki előírásoknak megfelelő szélességű, megújult burkolatú és esztétikusan megépített kerékpárúton.

    Fábián György

    Minél többen merjenek tekerni

    Az elmúlt évtizedekben örvendetesen sokasodó kerékpárutakon jóval nagyobb biztonságérzettel tekerhet a bringás, mint az úttesten. Időnként ennek a relatív jólétnek az érzése átcsaphat a másik végletbe: akár magunkon is tapasztalhatjuk, hogy ebben a helyzetben csökken a szubjektív veszélyérzetünk, hamis biztonságérzet alakulhat ki. Mindez időnként „elaltathatja” a figyelmünket, s máris baj történhet. Az óvatosság szükségessége magától értetődő (volna), de sok egyéb tudnivalóval is érdemes felvérteznünk magunkat a kerékpárutakon.

    A Magyar Kerékpárosklub – ahogy arra Halász Áron szóvivő felhívta a figyelmünket – több tájékoztató anyaggal segíti a minél biztonságosabb közlekedést. Tavasszal, illetve nyáron videóanyagokat tettek közzé a honlapjukon, melyekben fontos, hasznos tudnivalókat gyűjtöttek csokorba a kerékpárosoknak (köztük azoknak is, akiknek még nincs kellő tapasztalatuk), avégett is, hogy minél többen merjenek biciklivel közlekedni a városi forgalomban. Számba veszik az elsőbbségadási és a kanyarodási szabályok legfontosabb tudnivalóit, az elindulás, a megállás praktikáit, az út szélén, illetve parkoló autók mellett haladás buktatóit – s még megannyi mást. A Magyar Kerékpárosklub Kisokos című füzetéből – mint azt a napokban hírül adták – 20 000 példányt gyártottak le az Országos Rendőr-főkapitányság Baleset-megelőzési Bizottságának támogatásával, hogy eljuttathassák azokat megyei rendőrkapitányságokra, rendezvényekre, érdeklődő szervezeteknek, kerékpárboltoknak, cégeknek, iskoláknak, önkormányzatoknak. A kiadványt a szervezet honlapján is lehet böngészni.

    A Magyar Kerékpárosklub Bebiciklizés című programjának egyik videója, sok hasznos tudnivalóval:

     

    Borítókép: Megszokott helyzet a Sámsonin: itt a kerékpárút, hol a kerékpárút? Nyomokban ép szakaszokat is tartalmaz…

    Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában