2021.08.09. 19:41
Tiba István: 2023 helyett 2024-ben startolhat a MotoGP a hajdúnánási pályán
A pálya építéséért felelős miniszteri biztost és országgyűlési képviselőt a sportlétesítmény mostani helyzetéről kérdeztük.
Látványterv: Bord Építész Stúdió
A jelenleg zajló legfontosabb tevékenység a leendő pálya területén illetékes földtulajdonosokkal történő megegyezés, ami földcsere, illetve földvásárlás útján történhet meg.
Mint azt részletezte, a napokban találkoztak azokkal a gazdákkal, pontosabban a többségükkel, akiknek földterülete van a pálya tervezett helyén. Kiderült, mintegy 60-65 százalékuk csereföldet szeretne, azaz szeretné folytatni a gazdálkodást. Abban is megegyeztek, hogy velük aranykorona érték alapján egyeznek meg majd. A csereterületek egyébként már megvannak, a Nemzeti Földalap felszabadította azokat, az eljárásban résztvevő ügyvédek pedig egyesével tárgyalnak az érintett gazdákkal. Akik viszont nem szeretnének gazdálkodást folytatni, ők pénzt kapnak a területükért. A földek felértékelését a megyei kormányhivatal által kijelölt ingatlanszakértők végzik. Tiba István úgy látja, legkésőbb október végéig meg lehet állapodni valamennyi gazdával, utána pedig kezdődhet a tényleges építkezés. Az előkészítő munkák azonban addig is folyamatosan zajlanak, időarányos a pálya megvalósítása.
Ipari terület és más versenypályák is
– Mindenki, aki a pálya építésében, működtetésében, menedzselésében közreműködik, abban érdekelt és azon gondolkodik, hogy a lehető legmagasabb szintű kihasználtsága legyen, valamint a legszélesebb körű vonzást gyakorolja a MotoGP-pálya a három megyében jelenlévő térségére.
„A legmagasabb fokú kihasználtság nemcsak a versenysportot, hanem a gazdaság egyéb területeit, így a turizmust is jelenti”
– hangsúlyozta a MotoGP-pálya építés miniszteri biztosa. Részletezte, nem csak motoros versenypálya épül, hiszen ha eljönnek ide az emberek, akkor számukra több napra szóló programot is biztosítani kell. A motorospálya mellett lesz gokart-, motocross- és salakmotorpálya is. De vannak további elképzelések, hogy mi mindent lehetne idehozni, amit ezen a beruházáson belül meg lehet valósítani. – Ilyen például – részletezte a politikus – az elektromos kerékpár, vagy a szuperbike, amelyek ugyancsak népszerűek Európában. Mindezek garantálják, hogy a MotoGP-pálya megfelelő kihasználtsággal tudjon működni. A tervek szerint az év közel kétharmad részében élet lesz a pálya körül. Nyilván nem 80-100 ezer ember, de 5-10-20 ezer igen. És ha egy baráti társaság tagjai ki akarják bérelni a terület egy részét, hogy ott biztonságos körülmények között fel tudják mérni motoros tudásukat, azt is meg tudják tenni. Ugyanakkor a versenypálya környezetében lesz egy olyan 100 hektáros terület, ahová vagy a motorsporthoz vagy egészen más gazdasági ághoz kapcsolódva üzemeket lehet létrehozni. Továbbá a BMW-gyár elképzelése, hogy a motorgyártásnak egyik olyan helyszíne lehet a versenypálya környezete, ahol fejlesztéseket tudnak tesztelni, illetve valamilyen termelési részt ide tudnak hozni.
Miért éppen 2024-ben?
– A MotoGP-komplexum építésében érdekelt valamennyi szakemberrel pontról pontra végignéztük a terveket, így született meg az a döntés, hogy 2023-ban maga a ring készül el, a pálya versenyzésre alkalmas állapotban lesz. De nem a GP-re, hanem egy más motoros rendezvényre, például egy tesztversenyre – válaszolt Tiba István, aki azt is hozzáfűzte, a kiszolgáló épületek sokkal munkaigényesebb, illetve nagyobb volumenű beruházásnak minősülnek. – Viszont 2024-re elkészül minden kiszolgáló létesítmény. A szerződés alapján 2024-ben a hajdúnánási pályán MotoGP-versenyt kell rendezni. Hogy ezt a szerződés lehetővé teszi, egy nagyon fontos dolog. Végeredményben tehát nem érte hátrány Magyarországot. Az, hogy a nánási pályán 2024-ben lesz az első ilyen futam, az nem azt jelenti, hogy 2023-ban elveszítettünk egy versenyt, és emiatt csak kilenc évben rendezhetjük meg a világversenyt. Azt jelenti, hogy 2024-ben lesz az első, majd onnantól kezdve jön még a másik kilenc verseny, tehát így lesz meg a tíz futamunk.
A miniszteri biztos kitért arra is, hogy a térséget alkalmassá kell tenni 80-100 ezer ember fogadására, kiszolgálására.
A komplexum megközelítését segíti az addig elkészülő, az autópályáról közvetlen lehajtást biztosító csomópont, így nem kell egyetlen településen sem áthajtaniuk a rendezvényre érkezőknek. A versenypályához a megyeszékhelyek közül Nyíregyháza van a legközelebb, 25 kilométerre. Szállás szempontjából a két nagyváros, Debrecen és Miskolc mellett még szóba jön Hajdúnánás, Tiszavasvári és Hajdúböszörmény is. Ezeken a településeken is fel kell készülni tehát a vendégek fogadására, hiszen a versenyre érkezők nem egy napot fognak itt eltölteni. Ráadásul idővel visszatérő vendégekre számítanak.
Kovács Zsolt