védik a környezetet

2021.06.09. 10:31

Beváltak a tavasszal átadott elektromos kukásautók

Elkísértük egy körre az új, elektromos kukás­autót Debrecenben; kedvezőek a tapasztalatok.

20210224 Debrecen fotó: Kiss Annamarie KA Hajdú-Bihari Napló Elektromos kukásautó.

Fotó: Napló-archív

Négy új elektromos hulladékgyűjtő autót adtak át a cívisvárosban március végén; az Electromega Kft. és a Debreceni Egyetem közös fejlesztésű haszongépjárművei nagyban hozzájárulnak a fenntartható fejlődéshez a nagyvárosi mindennapokban. Hiszen a kukásautók amellett, hogy csendesek, környezetkímélők is, nem bocsátanak ki káros anyagot. Fenntartási költségük körülbelül 75 százalékkal, üzemanyag-fogyasztásuk 70 százalékkal kedvezőbb egy hagyományos, dízel-gyűjtőautóénál.

Hajdú-Biharban négy elektromos járművet használ a közszolgáltató, azaz a Debreceni Hulladék Közszolgáltató Nonprofit Kft.: Berettyóújfaluban, Hajdúszoboszlón és Hajdúböszörményben 18 tonnásakat, a megyeszékhelyen pedig 26 tonnásat.

– A cívisvárosi jármű egyetlen töltéssel 7-8 óra üzemidőre képes, a rezsije pedig körülbelül hatezer forintba kerül naponta. A dízeles kukásautó nagyjából 60 liter üzemanyagot fogyaszt ugyanennyi idő alatt, ez háromszor annyi kiadást jelent – tudtuk meg Kiss Istvántól, aki csaknem 24 éve vezet kukásautót Debrecenben az A.K.S.D. Kft., majd az A.K.S.D. Plusz Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. alkalmazásában. Hozzátette, az első tapasztalatok nagyon pozitívak: a jármű könnyen gyorsul, csendes és nem mellesleg nagyon kényelmes. A beépített kameráknak köszönhetően a vezetőfülkéből tökéletes felbontásban figyelhető meg, hogy a rakodók épp milyen munkát végeznek. Hasonlóan a cég többi hulladékgyűjtő járműjéhez, a rakodók itt is maximális biztonságban tudhatják magukat, ugyanis – egy telepített blokkolónak köszönhetően – a járművel nem lehet tolatni, ha állnak a fellépőn. Ez törvényi előírás.

Tíz tonnát bír tárolni

A debreceni cég által kifejlesztett gépkocsi teljesen elektromos hajtású, s egyidejűleg tíz tonna szemetet képes tárolni. Kiss István közölte, ezt a mennyiséget nem lehet szemeteskukákra bontani, hiszen űrtartalomtól függően van, amelyikbe tíz kilót pakolnak, van, amelyikbe ötvenet. Ennek okán előre meghatározott útvonalakat járnak végig, és a sokéves tapasztalatnak köszönhetően megsaccolják, mikor szükséges a jármű ürítése. A 26 tonnás járművet bel- és külvárosi, nagyobb lakótelepekre tervezték; elsődlegesen sűrűn lakott, bérházas övezetbe ajánlják. A liftes bedobószerkezet ciklusideje 8-15 másodperc, vagyis ennyi idő egy ürítés.

Egy átlagos dízel-szemetesautó évente 380 kilo­grammnyi üvegházhatást okozó gázt bocsát ki. Ezzel szemben az elektromos nullát, így a környezetet védve gyűjthetik a szemetet a város utcáin. Az új járművek szervizigénye a robbanómotoroshoz mérten körülbelül 30 százalék. A visszatáplálás miatt a fékek igénybevétele is jelentősen csökken, 75 százalékkal hosszabb ideig tart az elhasználódásuk. A gépkocsikat on-board töltővel szerelték fel, így speciális egység nélkül is tölthetők, de a 8-10 órás töltési ciklusidő eléréséhez a cég felszerelt autónként egy-egy úgynevezett intelligens töltőegységet is.

Fogarasi Renáta

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában