polgármesteri interjú

2021.04.10. 11:30

MotoGP-pálya, fürdőfejlesztés – jelentős beruházások várhatók Hajdúnánáson

Talán soha nem szerepelt még a hírekben annyit Hajdúnánás, mint amióta kiderült, hogy a kormány MotoGP-pályát épít a város külterületén. A részletekről Szólláth Tibor tájékoztatott.

A 65 milliárd forintos beruházással a világ első számú gyorsaságimotoros-versenysorozatának egyik állomása költözik Magyarországra. A város polgármestere szerint a beruházás nemcsak Hajdúnánásnak, hanem az egész régiónak fejlődést hoz majd.

Bár mostanában a MotoGP-pálya miatt került a hírekbe a város, a helyiek mindennapi életét egyelőre nem ez a beruházás határozza meg. Sokkal inkább az, hogy az adott városrészben, ahol élnek, mi változik, mitől lesz jobb, könnyebb a hétköznap.

Hajdúnánás alföldi mezővárosként az elmúlt évtizedekben ahhoz szokott hozzá, hogy a lakosság elöregszik, hiszen a fiatalok többnyire nem helyben keresik a megélhetést, a boldogulást, de ez persze az egész térségre igaz. Szerintem ebben a szemléletben az utóbbi időben fordulóponthoz érkeztünk. A város közössége és vezetése komoly erőfeszítéseket tett és tesz azért, hogy egy élhető, fejlődő várost teremtsen. Egy olyan települést, ahol a helyben élők megtalálják a számításaikat, ahol a családok otthonra lelnek, ahonnan nem akarnak elköltözni a fiatalok, hanem helyben képzelik el jövőjüket. Átgondolt, logikus beruházásokkal a következő generációknak is építkezünk. Az elmúlt tíz évben jelentős fejlesztések valósultak meg, megújult a város szinte teljes infrastruktúrája, de persze nagyon sok minden van még előttünk.

Szólláth Tibor | Fotó: Napló-archív

Melyek azok a fejlesztések, amelyeket mindenképpen kiemelne az elmúlt időszak beruházásai közül?

Több évtizedes problémát sikerült megoldani azzal, hogy felújítottuk az Ady Endre és Mártírok úti lakótelep belső területét és a szervizutakat is. Élhetőbb, otthonosabb lett a lakótelep, hiszen a parkban futópályát, a különböző korcsoportoknak játszóteret, fitneszparkot és kutyafuttatót alakítottunk ki. A pályázat részeként elkészült a Nánási Zöldellő Tanösvény is, ahol a gyerekek és a szülők környezettudatos kikapcsolódását – a helyi termékekre fókuszálva – egy mobilapplikáció segítségével tíz interaktív állomás teszi lehetővé. A pályázat részeként a lakópark felújítása mellett folytatódik a termelői piac korszerűsítése is. A kivitelező nyolc új faházat és hat árusítóasztalt helyez ki elsősorban a Nánási Portéka védjegyet használóknak és a helyi termelőknek, kiépítik a napelemrendszert, és folytatódik a piacterület fásítása is.

„Hajdúnánás nemcsak turisztikai, hanem gazdaságfejlesztési szempontból is nagyon kedvező területen fekszik.”

Miskolc, Nyíregyháza, Debrecen mértani súlypontjában helyezkedik el. A város néhány kilométerre fekszik az M3-as és az M35-ös autópályák találkozásától, és ez ideális helyszínné teheti a települést a befektetők számára is. Ezért alakítottunk ki a város határában egy csaknem 10 hektáros ipari területet, ahova nemcsak helyi, de más településekről érkező vállalkozásokat is várunk.

A nánási fürdő egyre népszerűbb, sokan Debrecenből is kijárnak. Tervezik-e a strand, a gyógyfürdő fejlesztését, korszerűsítését?

Egy nagyon komoly fürdőfejlesztés előtt állunk. A gyógyfürdő a város és a kistérség legfőbb turisztikai vonzereje, ezt bizonyítja, hogy évi 150 ezer látogatója van. A látogatószám és eredményesség növelésére – így áremelésre is – viszont csak akkor van lehetőségünk, ha a jelenleginél több és jobb minőségű szolgáltatást tudunk nyújtani a vendégeknek. Ehhez egy hosszú távú, átfogó koncepció szükséges. A fejlesztési elképzelések a gyógyfürdőt és a strandot is érintik.

A város honlapján olvastam, hogy elkezdődött a közvilágítás korszerűsítése. Ez hol tart most?

A beruházás a végéhez közeledik, és a tervek szerint május elejére be is fejeződik. A korszerűsítés során kizárólag magyar lámpatestek kerülnek a villanyoszlopokra. A fejlesztés fontos eleme, hogy energiamegtakarításból és a karbantartási költségek csökkentéséből valósítjuk meg, azaz pótlólagos önkormányzati forrásokat nem igényel.

Debrecentől mintegy 40 kilométerre, Hajdúnánás határában épülhet fel az ország első MotoGP-pályája. A létesítmény kivitelezése jövőre kezdődik, és 2023-ban már futamot rendezhetnek Magyarországon. Sokan nagyot néztek, hogy pont önöknél épül fel ez a pálya.

Hajdúnánás nagy előnye, hogy a különböző terepadottságok miatt itt nem kell kompromisszumokat kötni. Nincs például lakóövezet, amihez már csak a zajhatás miatt is alkalmazkodni kellene, vannak viszont természetes vizek, továbbá az autópályákon könnyen megközelíthető a város. A helyszínen 150-180 ezer néző lehet majd részese a versenyeknek. Az ide látogatók kiszolgálásában az egész térségre és a megyeszékhelyekre, Debrecenre, Nyíregyházára és Miskolcra is támaszkodunk majd. A Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. aláírta a szerződést a versenysorozat jogtulajdonosával, a Dorna Sportsszal, így 2023-tól 10 éven át Magyarország is rendez MotoGP-futamokat. A versenypályában rejlő marketing erejét egyelőre még talán fel sem tudjuk fogni.

„Komoly kihívásokkal teli időszak előtt állunk, hiszen a leendő MotoGP-pálya teljesen új perspektívát nyit meg az itt élők és az ide érkezők számára. Ez egy óriási lehetőség nemcsak Hajdúnánás, hanem az egész régió számára is.”

A beruházásnak helyet adó földterületek jelenleg gazdálkodók tulajdonában vannak. Zökkenőmentes lesz velük a megegyezés?

A leendő pálya területét ki kell sajátítani a gazdáktól. Erről őszintén kell beszélni, hiszen nem szabad, hogy a helyzetet bármely földműveléssel foglalkozó ember vesztesként élje meg. A helyi gazdák igyekeznek megértetni a szervezőkkel, hogy ők földért földet szeretnének kapni. Úgy tűnik, hogy ez az igény nagyrészt kielégíthető lesz.

A tervek szerint 2023-tól indulnak a futamok. Képünk a MotoGP-pályát beharangozó sajtótájékoztatón
készült tavaly | Fotó: Napló-archív

Hajdúnánás, illetve a térség mit profitálhat a beruházásból?

A MotoGP-futam révén olyan ismertségre tehet szert a város, amire egyébként nem lenne esélye. Erősödik a turizmus, de nemcsak a turisztikai ágazat vonzereje nő majd, hanem reményeink szerint ezzel párhuzamosan a gazdasági élet szereplői is jobban kihasználják majd a meglévő lehetőségeket. A kereskedelmi és szolgáltató szektor erősödése mellett a termelőkapacitások erőteljesebb kiaknázását illetően is optimista vagyok. A mezőgazdasági háttér a városban kiegészülhet feldolgozóipari kapacitásokkal, amelyek javítják a termékek hozzáadott értékét és jövedelmezőségét. Az autópályák találkozásánál létrejövő új csomópontok a termelőtevékenységet végző cégeknek és a logisztikával foglalkozó vállalkozásoknak is új lehetőségeket teremtenek. A versenynek köszönhetően Hajdúnánáson kívül az egész térség nagyobb ismertségre tesz szert, ez pedig gazdasági előnyökkel jár majd, és komoly hatással lesz a három megyeszékhely vonzáskörzetének turizmusára is.

A nánásiak hogyan fogadták a fejlesztés hírét?Többségük felismerte benne a lehetőségeket.

Például a szálláshelyfejlesztés és az ingatlanértékesítés jelentős mértékben „megmozdult”, pedig még igazából el sem kezdődött a beruházás. A MotoGP-pálya ellenzői viszont alapvetően az olcsó munkaerő fenntartásában, az idénymunkások foglalkoztatásában érdekeltek.

A projekt ellenzői azt mondják, hogy ebben a válságos időszakban lett volna jobb helye is ennek a pénznek...

Tévednek! Válságban nincs jobb helye egy ilyen beruházásnak, mint a foglalkoztatási gondokkal küzdő, fejlesztésre érdemes területek megerősítése.

„Maga az építkezés is rengeteg embernek ad majd munkát, és a későbbiekben az üzemeltetéshez is jelentős számú dolgozóra lesz szükség.”

A válsághelyzetben megvalósított beruházások élénkítik a gazdaságot, ezáltal erősítik a munkaerő-keresletet, hozzájárulnak a munkaerőpiaci helyzet javulásához. Különösen fontos ennek a tendenciának az erősítése egy olyan régióban, ahol alapvetően a foglalkoztatás a mezőgazdaságra épül.

Mikor kezdődhetnek az érdemi munkálatok?

A pontos ütemezésről a Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. tud nyilatkozni. Információim szerint az őszi mezőgazdasági munkák lezárását követően a területen elkezdődhetnek a mélyépítési munkák, majd a felszíni építkezés is, így a 2023-as MotoGP-futamra minden a „helyére kerül”.

Takács Tibor

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában