az örök dilemma

2021.04.19. 14:53

Egy benzines autó mindig többet fog enni, mint egy dízel

Fontos, hogy helyesen válasszunk személygépjárművet a belvárosi utakra.

20210122 Debrecen fotó: Molnár Péter MP Hajdú-Bihari Napló Egyetem sugárút illusztráció.

Fotó: Napló-archív

Régi dilemma, hogy milyen üzemű autóval érdemes a belvárosban közlekedni. Tényleg csak a benzinmotor gazdaságos, vagy a dízelautók is jól teljesítenek rövidebb utakon? Ezzel kapcsolatban kérdeztük Reszegi Sándor autószerelőt, aki a Naplónak elmondta, a kérdésnek több összetevője is van. – A két motortípus közt az az alapvető különbség, hogy míg a dízelnél az égéstermék öngyulladásként robban be, és ebből keletkezik a forgóerő, addig a benzines motornál van egy külön egység, amit gyertyának hívunk. Ez ad egy szikrát a levegő-üzemanyag keveréknek, így keletkezik hajtóerő – mondta el a szakember. Majd leszögezte, a benzines autó mindig többet fog enni, mint egy dízel. – Figyelembe kell venni, hogy a ma használt dízelautókban elég sok elektronika van, ezért sok bennük a meghibásodási lehetőség is. Ez pedig magával vonja azt, hogy a javításuk sem minden esetben olcsó. Hosszú távon tehát nem biztos, hogy például belvárosi közlekedés szempontjából gazdaságosabb egy dízelautó fenntartása, mert amit megspórolunk az üzemanyagon, azt rosszabb esetben ráköltjük a szervizelésre – fogalmazott.

Reszegi Sándor | Fotó: Matey István

– Az újszerű dízelmotorok optimális működése akkor valósul meg, ha a használatban vannak hosszú távú utak is, mondjuk ötven kilométer akár autópályán, akár főúton. A városban soha nem fog rendesen forogni, felmelegedni a motor, így elkormozódik, a korom pedig kárt tesz az alkatrészekben, például a részecskeszűrőben vagy a turbóban. Ezek benzinmotornál nincsenek. A benzinesnél a rövid távú városi használat elsősorban a katalizátorban vagy a kipufogórendszerben tehet kárt. Rövid távon nem melegszik fel a katalizátor rendesen, így leül benne a pára, ami rozsdásodáshoz vezet – tette hozzá Reszegi Sándor. Kiemelte, a benzinmotornál is legyen havonta legalább egy hosszú távú üzem, illetve az autó garázsban, meleg helyen álljon, így elkerülhető a kipufogórendszerben a pára lecsapódása. Üzemanyag-adalékok használatával is segíthetünk autónkon, ezeknek azonban használat előtt érdemes utánajárni.

Reszegi Sándor a hibrid és elektromos autókra is kitért, hangsúlyozta, a hibridek még fejlődésben vannak, az elektromos autók pedig nagyon újnak számítanak. – Ár tekintetében a piacon jelenleg a felső kategóriás járművek közé tartoznak, ugyanakkor városban mindkét típus kényelmes megoldás lehet. A benzin–dízel kérdésben az a személyes véleményem, hogy aki leginkább belvárosi közlekedésre keres autót, az maradjon a benzinmotornál, mert hosszabb távon kevesebb probléma lesz vele, mint egy dízellel – összegezte a szakember.

PL

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában