Közlekedés

2021.02.04. 15:00

Nem biztos, hogy lesz vashíd, áttervezik a Sámsoni úti átjárót

Utasítást kapott a NIF a vasúti átjáró áttervezésére. Külön szintű keresztezés építésének előkészítése zajlik.

Fotós: Molnar Peter

Fotós: Molnar Peter

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) első ütemben kiviteli terveket készíttet a 471-es főút Debrecen belterületi szakaszainak négysávosra bővítésére és a 100-as vasútvonalnál külön szintű keresztezés építésére.

Idén kezdődhet a tervezés

A Kassai úttól a Mátyás király utcáig (0+000 – 1+000 kilométerszelvény között), valamint a Mátyás király utcától a Simon István utcáig (1+000 – 2+850 kilométerszelvény között) tartó szakasz terveit önálló közbeszerzési eljárásokon nyertes vállalkozók dolgozhatják ki majd. Az eljárások az előkészítésnél tartanak, az ajánlati felhívások tavasszal jelenhetnek meg. A hazai forrásból megvalósuló tervezés mindkét esetben még idén megkezdődhet – válaszolta a Napló kérdésére Hideg András, a NIF kommunikációs igazgatója.

A céget azt követően kerestük meg, hogy a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (Derke) a Facebook-oldalára kitett egy " target="_blank" rel="noopener noreferrer">közleményt, miszerint át kell tervezni a Sámsoni úti vasúti átkelő eddig külön szintű megvalósítási tervét.

Magas töltéssel?

A szervezet információja és álláspontja szerint az elmúlt hetekben a témában felröppent hírek szerint mégsem épülne alul- vagy felüljáró, hanem megmaradna a 100-as vasútvonal és a Sámsoni út szintbeni keresztezése a sorompós védelmi rendszerrel és az emiatt előálló, idővel egyre hosszabbra nyúló várakozási idővel együtt. A külön szintű (alul- vagy felüljáró) átvezetés kiépítését a vasúti forgalom mértéke és annak várható további növekedése, illetve közúti forgalomra gyakorolt együttes hatása mindenképpen indokolja. Mivel legalább három helyen (Sámsoni út, Huszár Gál utca, Faraktár utca) kellene alul- vagy felüljárót építeni (vagy átépíteni), a legjobb megoldás az lenne, ha a vasút épülne magas töltésre (mint például Zuglónál). Ennek óriási előnye az, hogy nem maradnak meg a szintbeni keresztezések. Sőt – akár utólag is – tetszőleges helyen lehet utat átvezetni, továbbá kerékpárral is jól járható utak maradnak a meredek felül- és aluljárók helyett – áll az egyesület állásfoglalásában.

Ha sok eső esik

A Napló információja szerint valóban kapott utasítást a NIF a vasúti átjáró áttervezésére. Emögött – más források szerint – két ok áll. Egyrészt a vasúti felüljáró nem tájba illő, rontaná a kertvárosi képet, másrészt pedig a vasúti forgalmat a nagy terhelés miatt csak vasszerkezetű híd tudná elvezetni, a vashídon a vasút pedig nagy zajjal jár, ami zavarja a környezetét.

Ugyancsak a Naplóhoz eljutott információk szerint a szintbeli átkelő megtartása mellett szól az is, hogy ha a közút a vasútvonal alatt haladna át, akkor nagy esőzések, felhőszakadások alkalmával nem lenne egyszerű elvezetni az összegyűlő vizet; így akkor hosszú időre használhatatlanná válna a fontos főút. Természetesen e felvetéseket is eljuttattuk a NIF-hez.

Kovács Zsolt

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában