A biztonsági öv kevés

2021.02.04. 19:32

Életeket menthet a megfelelő gyermekbiztonsági rendszer

Feltevések szerint egy rosszul rögzített gyermekülés miatt veszíthette életét egy 7 éves kisfiú a közelmúltban, aki egy közlekedési balesetben kirepült az autóból Ajka környékén.

Fotós: Shutterstock

Fotós: Shutterstock

A biztonsági előírások betartása életet menthet, ezt hangsúlyozta a napokban az Országos Mentőszolgálat is: hét gyermeket óvtak meg a gyerekülések, a biztonsági övek és a légzsákok egy fővárosi balesetben, melyben három személyautó ütközött.

– A magyar KRESZ pontosan meghatározza a feltételeket a gyermekbiztonsági rendszerek használatához. A jogszabályi fogalmazás mellőzésével, gyakorlatilag 3 évnél fiatalabb gyermek csak olyan személyautóban szállítható, amelynek a gyári kialakítása lehetővé teszi a gyermekbiztonsági rendszer alkalmazását. Tehát például egy biztonsági övvel nem rendelkező veterán autóban nem szállítható 3 évnél fiatalabb kisgyerek – tájékoztatta a Naplót a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitányság, hozzátéve, a kor mellett a magasság is fontos kitétel.

„Elhagyható a gyermekbiztonsági rendszer alkalmazása, tehát gyermekülés, vagy ülésmagasító nélkül utazhatnak a 3 évnél idősebb, és 135 cm-nél magasabb gyerekek, de csak a hátsó ülésen és csak bekapcsolt biztonsági övvel. Az első ülésre akkor ülhetnek át a gyerekek, ha elérték a 150 cm-es testmagasságot”

– nyomatékosították. A testmagasság azért fontos, mert az autók passzív biztonsági rendszerei az adott magasságok alatt nem hatékonyak, sőt sérülést is okozhatnak.

A kor és a magasság is számít

A túl alacsony ember kicsúszhat például a biztonsági öv alól, illetve az öv felső szára, nem a vállnál, hanem a nyaknál fut, ami szintén veszélyes. Az ülések kicsúszásgátló párnázata sem funkcionál megfelelően, a légzsákok sem az alacsony utasnak megfelelő felületeket védik. A megyei rendőr-főkapitányság válaszában arra is kitért, hogy a személygépkocsik első és hátsó ülései alapvetően a felnőttek kényelmét és biztonságát szolgálják. Éppen ezért, amennyiben a gépkocsiban gyermek is utazik, az ő testi épségének védelme és biztonsága érdekében gyermekbiztonsági rendszert kell alkalmazni. Ennek leggyakoribb megjelenési formája a testmagassághoz és testsúlyhoz igazodó gyermekülés.

Ezen gyermekbiztonsági rendszerek alkalmazásáról az Európai Bizottság 2003/20/EC irányelve rendelkezik, meg kell felelniük a gépjárművek biztonsági övének és gyermekbiztonsági rendszereinek kötelező használatáról szóló 2014/37/EU irányelvnek. Továbbá az eszközöknek teljesíteniük kell a régebbi ECE R44, vagy az új ECE R129 szabványban meghatározottakat. Mindezek alapján a bizottság a R129 (i-Size) modelleket javasolja.

„A gyerekek izomzata és csontozata nem olyan ellenálló, mint a felnőtteké, sérülésre hajlamosabbak, valamint a testméretük alatta marad annak, amelyhez az autók beépített, felár nélküli biztonsági rendszereit tervezték. Így a gyerekek utaztatása külön figyelmet kíván, a biztonságuk érdekében gyermekbiztonsági rendszereket kell alkalmazni, azaz gyermekülésben jó utazniuk”

– tájékoztattak. A gyerekek biztonságos utaztatásához tehát nagyon fontos a jó minőségű, a kornak, testmagasságnak és az autóhoz is megfelelő gyermekülés, melyeket a gyártók öt kategóriába sorolnak:

0 és 0+ csoportú ülés:

Legfeljebb 13 kilogramm testtömegű gyerekek számára készülnek. Ezekben az úgynevezett babaülésekben a menetiránynak háttal utazhatnak a csecsemők, így vészfékezéskor kevésbé terhelődik a hátuk és a nyakuk. A babákat az ülés behelyezése előtt érdemes becsatolni, majd az ülés a biztonsági övvel rögzíthető az autóülésen. Ennek során a biztonsági öv hevederét az e célra kialakított rögzítőszemeken kell átfűzni, majd becsatolni, és ezután a hevedert a megadott módon az ülés mögött elvezetve feszesre húzni. A gyerekülés hordozófogantyúját menetpozícióba kell állítani, végül pedig a gyerekülés és az öv erőteljes meghúzásával ellenőrizni kell azok megfelelő elhelyezkedését és a biztonsági öv feszességét. Alternatív megoldásként a 0 vagy 0+ csoportú ülés előzetesen behelyezett ISOFIX-csatlakozási ponthoz is rögzíthető, gyermekülés vásárlása előtt ellenőrizni kell, hogy az adott autó rendelkezik-e ISOFIX horgonyzópontokkal, és az ülés szintúgy.

1-es csoportú ülés:

Az 1-es csoportba a kilenc hónap és négy év közötti életkorú gyerekek számára készült ülések tartoznak, amelyeket többnyire menetirányban helyeznek el. Óvják az olyan érzékeny testtájakat, mint például a fej és a nyak, emellett egyfajta oldalpajzsként védenek a repülő tárgyakkal, üvegszilánkkal szemben. A megfelelő ülés kiválasztásakor fontos figyelembe venni az ülés méretét, mert csak a kellően nagy ülés biztosíthatja a szükséges kényelmet. A gyerekülés beszerelése ez esetben is a horgok az e célra kialakított ISOFIX-rögzítőszemekbe kattintásával kezdődik, majd a felső hevedert (Top-Tether) az üléstámla hátoldalának megfelelő tartójához kell csatlakoztatni. Természetesen léteznek biztonsági övvel rögzíthető típusok is, de 2010. utáni gyártású autók esetén már jellemző az ISOFIX rögzítési pontok megléte. Az ülés állandóra rögzíthető az autóban, a gyereket az ülés ötpontos biztonsági övével a beülés után kell becsatolni, a meleg ruházatot – például vastag télikabátot – pedig biztonsági okokból előnyös levenni. Ezzel csökken a biztonsági öv és a gyerek teste közötti távolság, így vészfékezéskor az öv gyorsabban felfoghatja a testet.

2-es és 3-as csoportú ülés:

A 2-es és 3-as csoportba tartozó ülések négyéves kortól, és 36 kilogramm testtömegig alkalmazhatók. Ebbe a csoportba tartoznak az úgynevezett ülésmagasítók is, de vannak háttámlával és az oldalpárnákkal kialakított ülések is. A gyermekülést az autóülés ülőfelületére kell helyezni és a benne ülő gyerekkel együtt kell a biztonsági övvel becsatolva rögzíteni, emellett alternatív megoldásként még az ISOFIX-rendszerrel is rögzíthető. Az ülés kiválasztásakor ügyelni kell az ülés, valamint a be- és kiszállás megfelelő kényelmére.

A tapasztalatok szerint egy személyautó legbiztonságosabb ülése a jobb hátsó ülés. Így elsődlegesen ide érdemes berakni a gyereküléseket. Már csak azért is, mert ez a járda felőli oldal, itt a legbiztonságosabb a be- és a kiszállás, így a legkényelmesebb a biztonsági öv be- és kicsatolása. A kisebb gyermekek menetiránynak háttal – kikapcsolt utasoldali első légzsák mellett – az első utasülésen elhelyezett gyerekülésben is utazhatnak.

A menetirányba néző elhelyezés csak akkor engedélyezett, ha a gyerekülés hivatalos jóváhagyással rendelkezik az ilyen használatra. A vonatkozó információk a gyerekülés vagy a gépkocsi kezelési útmutatójában találhatók. A gyerekülést megvásárlása előtt célszerű próbaként az autóba helyezni, így még időben észlelhető például a túl rövid biztonsági öv, vagy ha túl nagy méretű az adott autóhoz az ülés.

Nézzük meg, meddig jó!

A gyerekülések hárompontos biztonsági övvel vagy az ISOFIX-rendszer segítségével rögzíthetők az autóban. Az ISOFIX-rögzítőszemeken kívül – harmadik rögzítőpontként – speciális felső hevederes (Top-Tether) rögzítés is létezik, amelyek a hátsó ülés két külső üléshelye támlájának hátoldalán helyezkednek el. Nem újonnan vásárolt, használt ülések esetén érdemes figyelni rá, hogy miként a bukósisakok, úgy a gyermekülések is évhez kötött lejárattal rendelkeznek. Az anyagok öregedése miatt a gyártó megadja azt az évet, amelyig szavatolja az ülés újkori állapotával megegyező védelmi szintet.

A megyei rendőr-főkapitányság kéri: minden közlekedő tartsa be a közúti közlekedés szabályait, valamint a defenzív vezetési stílust alkalmazzák!

Vass Kata

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában