a felhasználástól is függ

2020.05.16. 11:31

Nem mindenkinek éri meg négy évszakos abroncsot venni

Az ára a nyári-téli gumigarnitúráé alatt van, sokak szerint azonban csak kompromisszumos megoldás.

Péter Szabolcs

Fotó: Illusztráció / Shutterstock

Szakértővel vizsgáltuk meg, kiknek és mennyire éri meg négy évszakos abroncsokat vásárolni. Első látásra költségkímélőbbnek tűnhet, ám a kopási sebessége és a menettulajdonságai is árnyalják a téli-nyári szettekhez viszonyított alacsonyabb árát. A szélsőséges időjárás, az évi futásteljesítmény és a használat milyensége is fontos befolyásoló tényező lehet a négy évszakos abroncsok működésében. Az enyhülő telek mellett szárazabb nyarak érkeznek, ilyenkor pedig jól megmutatkoznak az általános téli és nyári szettektől eltérő keverék hátrányai. A szakember kevés futáshoz is csak kompromisszumok elfogadásával ajánlja a négy évszakos alternatívát.

Helyzetfüggő előnyök

Amit pozitívumként szokás említeni: Az átszerelési és vásárlási költségek drasztikusan csökkenhetnek egy négy évszakos abroncs megvásárlásával. Az évi két átszerelés helyett elég lehet egy, a téli-nyári garnitúra megkerülésével ráadásul jóval kevesebb a kifizetendő összeg, melyet gumikra szánnánk.

A szakemberek azonban az erősen éghajlatfüggő, négy évszakos abroncsok jó kihasználhatóságát megannyi tényező figyelembevételéhez kötik.

Makrai János debreceni gumiszerviz-szakember szerint egy összetett feltételrendszer megvalósulása szükséges a négy évszakos abroncsok megfelelő működéséhez.

– Alapvetően minden a felhasználástól függ. Egy olyan sokat használt autónál, amit céges flottákban évente több tízezer kilométeren vezetnek, felesleges a négy évszakos abroncs. Ezekben az esetekben ugyanis a sofőr sietősebben halad, nem fér bele egy nagyobb követési távolság hó­esésben és tikkasztó hőségben sem, időre megy, és a biztonságos tapadás felértékelődik. Egy városban közlekedő családanya, aki alig veszi elő az autóját, már más besorolás alá kerül az abroncsok szempontjából. A nagyobb használat ráadásul gyorsabb kopással is jár. Egy átlag magyar a statisztika szerint évi 12 ezer kilométert autózik. Véleményem szerint erre már nem való a négy évszakos gumi. Az abroncsok általános felhasználási körülmények között hat évet bírnak ki, ez 72 ezer kilométert jelent ideális esetben. Ilyen mennyiséget pedig nem bír el a négy évszakos alternatívák többsége. Így – amennyiben nem csak a városban való pár ezer kilométeres furikázáshoz használjuk – a költségek sem olyan kedvezőek, hiszen hiába beszélünk egy garnitúráról, ha gyakrabban kell cserélni, mint a téli-nyári kettőst – emelte ki a szakember.

Hiába kecsegtet…

Makrai János hozzátette, hiába kecsegtet egész éves megoldásként a négy évszakos szett, képtelenség, hogy minden téren megelőzze időjárás-specifikusabb társait.

„Egy téli-nyári gumi nemcsak a mintázata miatt más, hanem a benne lévő keverék miatt is. A megfelelő hőmérséklethez igazodva a keverék milyenségétől függ, mikor tudjuk használni abroncsainkat.”

– A négy évszakos abroncs ezzel szemben mindkét szélsőséget egyesíteni szeretné, így a mínusz fokok és a kánikula idején is megoldást nyújtana. Ez viszont szinte képtelenség, a minőség romlásának felmerülése nélkül. A már említett gyorsabb kopás mellett vagy a féktáv hossza nő, vagy a kanyarokban válik nehezebben kormányozhatóvá az autó. Minden létező időjárási körülménynek egyszerűen nem lehet megfelelni kompromisszumos megoldások nélkül. Nem véletlen, hogy a gyártók is sokkal kisebb mennyiségben készítenek négy évszakos változatokat – hangsúlyozta a debreceni szakember.

Péter Szabolcs

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában