útjavítás

2020.01.25. 11:38

A téli útburkolati károkat tavasztól hozzák helyre

A tartósabb és hatékonyabb burkolatjavítási munkák elvégzésére tavasztól őszig van lehetőség, a teljes körű felújítások is ebben az időszakban valósulhatnak meg.

A téli időszakban a burkolathibák sokkal könnyebben kialakulhatnak, hiszen a csapadék a burkolatba bejutva a fagyási-olvadási ciklusok hatására szétfeszítheti az aszfaltot, ez pedig kátyúkat eredményezhet. Ilyen jelenségek leginkább csapadékos, valamint változékonyabb időjárás esetén fordulnak elő, főleg akkor, ha nagy hőmérséklet-különbségek alakulnak ki igen rövid időn belül – tudtuk meg Pécsi Norberttől, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetőjétől.

Az év ezen, hidegebb szakaszában a burkolathibák kijavítására korlátozottan van lehetőség. Oka lehet, hogy a téli időszakban a melegaszfalt-keverő telepek zárva tartanak, és aszfaltmelegítők használatával sem lehet hosszabb távra elszállítani az aszfaltot, ami így bedolgozhatatlanná válna, így csak ideiglenes, hideg­aszfaltos javítások elvégzése lehetséges. Ez is csak akkor, ha száraz az időjárás és a hőmérséklet 0 fok feletti. Ahol a javítási munkákat nem tudják elvégezni, táblázással hívják fel a közlekedők figyelmét a burkolathibákra.

– Télen is az utak úthálózati szerepe alapján végzünk kátyúzást, vagyis a forgalmasabb útszakaszokon található hibák javítása élvez elsőbbséget. Hajdú-Bihar megyében 2019-ben összesen 513 tonna hidegaszfaltot használtunk fel a burkolathibák kijavítására, idén is hasonló nagyságrendű felhasználásra számítunk – fejtette ki a Naplónak az osztályvezető.

– Társaságunk beruházásában 2019-ben közel 25 kilométernyi út felújítása indult el és valósulhatott meg, mintegy nettó 2,5 milliárd forint értékben, továbbá egy körforgalom épülhetett meg csaknem nettó 213 millió forint értékben. A 2020-as felújítások előkészítése még zajlik, a végleges projektlistákról később áll módunkban részletesebb tájékoztatást adni, ugyanakkor az elmondható, hogy idén is főleg a mellékúthálózat felújítása lesz fókuszban, köszönhetően a Magyar falu program forrásainak – mondta végül Pécsi Norbert.

Országosak és helyiek

A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az ország útállománya közutakra és magánutakra oszlik. Ez azt eredményezi, hogy a közutak állami tulajdonú országos közutak és önkormányzati tulajdonú helyi közutak. Az országos közutak hossza 32 ezer 70 kilométer, ehhez társult 2018-ban 978 km kerékpárút-hálózat is; a helyi közutaké pedig 178 ezer 721 kilométer. Az országos közúthálózat bonyolítja le az ország teljes közúti forgalmának mintegy 75 százalékát, hosszának 27 százaléka településeken halad keresztül, tehát ezek helyi forgalmának lebonyolításában is jelentős szerepet játszik.

Városi utak

– Az Új Főnix Terv egyik kiemelt pillére a közlekedés fejlesztése, amely három területet érint: új utak építését, a meglévő úthálózat karbantartását és csomópontok átépítését. Ezen feladatokra – önkormányzati, kormányzati és uniós forrásokat felhasználva – 2019-ben csaknem 3 milliárd forintot költöttünk – tudtuk meg a debreceni polgármesteri hivataltól.

A cívisvárosi önkormányzat munkatársai folyamatosan vizsgálják a kezelésükben lévő, nagyságrendileg 500 kilométernyi úthálózat állapotát. Ha egy útszakaszon kátyú keletkezik, akkor azt szakkivitelező megbízásával javítják: télen (december és március között) a már említett hidegaszfalttal, míg az év többi részében melegaszfalttal, amely tartósabb megoldást jelent az úthibákra.

Az utakon burkolathibák folyamatosan keletkeznek, így ezek elhárítása és az állagmegóvás tehát télen-nyáron folyamatosan zajlik. Kátyúzási munkákra 2019-ben 300 millió forintot különített el a debreceni önkormányzat – közölte a hivatal.

Laszkács Denise

Várható munkálatok Hajdú-Bihar megyében

Hajdú-Bihar megyében várhatóan idén fejezik be az alábbi munkálatokat:

  • Debrecen–Hajdúsámson közötti kétszer kétsávos szakaszt
  • Nyírábrány külterületi és Debrecen belterületi szakaszait
  • Debrecen–Berettyóújfalu–Nagyvárad kerékpárút hiányzó szakaszán (Tépe–Berettyóújfalu) jelenleg is folynak az előkészítő és földmunkák. A kivitelezés tervezett befejezése szintén idén várható
  • Az M4-es autópálya Berettyóújfalu és Nagykereki határátkelő közötti szakaszán az építési munkák 80%-os készültségi szinten állnak, tervezett befejezése szintén ez évben várható
  • Tervezés alatt álló projektek

  • Nyíl utca – Hadházi úti csomópont átépítése
  • Vámospércs–Nyírábrány (országhatár) kerékpárút kivitelezése
  • M3–M35 autópálya görbeházi csomópont fejlesztése
  • 33. számú főút 105+675 kilométerszelvényében lévő körforgalmi csomópont átépítése
  • Böszörményi út – Békessy Béla utcai jobbra kanyarodó forgalmi sáv megvalósítása
  • Rakovszky Dániel utca – Ótemető utcai jobbra kanyarodó forgalmi sávok megvalósítása
  • Szoboszlói út – Külsővásártér – Erzsébet utcai csomópont kapacitásbővítő fejlesztése
  • Mikepércsi út – Leiningen utcai jobbra kanyarodó forgalmi sáv megvalósítása
  • 4818 jelű összekötő út (Vágóhíd u.) jobbra kanyarodó forgalmi sáv megvalósítása
  • 33. számú főút bővítése az M35-ös autópálya – ipari fejlesztési terület – 3316. jelű összekötő út között, valamint egyéb szakaszokon csomóponti és kerékpárút-fejlesztési beavatkozások
  • M35-ös autópálya új, Debrecen-Józsa csomópont építése, és az M35-ös autópálya meglévő, 354. számú főút csomópont átépítése.
  •  

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában