2020.01.25. 11:38
A téli útburkolati károkat tavasztól hozzák helyre
A tartósabb és hatékonyabb burkolatjavítási munkák elvégzésére tavasztól őszig van lehetőség, a teljes körű felújítások is ebben az időszakban valósulhatnak meg.
A téli időszakban a burkolathibák sokkal könnyebben kialakulhatnak, hiszen a csapadék a burkolatba bejutva a fagyási-olvadási ciklusok hatására szétfeszítheti az aszfaltot, ez pedig kátyúkat eredményezhet. Ilyen jelenségek leginkább csapadékos, valamint változékonyabb időjárás esetén fordulnak elő, főleg akkor, ha nagy hőmérséklet-különbségek alakulnak ki igen rövid időn belül – tudtuk meg Pécsi Norberttől, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetőjétől.
Az év ezen, hidegebb szakaszában a burkolathibák kijavítására korlátozottan van lehetőség. Oka lehet, hogy a téli időszakban a melegaszfalt-keverő telepek zárva tartanak, és aszfaltmelegítők használatával sem lehet hosszabb távra elszállítani az aszfaltot, ami így bedolgozhatatlanná válna, így csak ideiglenes, hidegaszfaltos javítások elvégzése lehetséges. Ez is csak akkor, ha száraz az időjárás és a hőmérséklet 0 fok feletti. Ahol a javítási munkákat nem tudják elvégezni, táblázással hívják fel a közlekedők figyelmét a burkolathibákra.
– Télen is az utak úthálózati szerepe alapján végzünk kátyúzást, vagyis a forgalmasabb útszakaszokon található hibák javítása élvez elsőbbséget. Hajdú-Bihar megyében 2019-ben összesen 513 tonna hidegaszfaltot használtunk fel a burkolathibák kijavítására, idén is hasonló nagyságrendű felhasználásra számítunk – fejtette ki a Naplónak az osztályvezető.
– Társaságunk beruházásában 2019-ben közel 25 kilométernyi út felújítása indult el és valósulhatott meg, mintegy nettó 2,5 milliárd forint értékben, továbbá egy körforgalom épülhetett meg csaknem nettó 213 millió forint értékben. A 2020-as felújítások előkészítése még zajlik, a végleges projektlistákról később áll módunkban részletesebb tájékoztatást adni, ugyanakkor az elmondható, hogy idén is főleg a mellékúthálózat felújítása lesz fókuszban, köszönhetően a Magyar falu program forrásainak – mondta végül Pécsi Norbert.
Országosak és helyiek
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az ország útállománya közutakra és magánutakra oszlik. Ez azt eredményezi, hogy a közutak állami tulajdonú országos közutak és önkormányzati tulajdonú helyi közutak. Az országos közutak hossza 32 ezer 70 kilométer, ehhez társult 2018-ban 978 km kerékpárút-hálózat is; a helyi közutaké pedig 178 ezer 721 kilométer. Az országos közúthálózat bonyolítja le az ország teljes közúti forgalmának mintegy 75 százalékát, hosszának 27 százaléka településeken halad keresztül, tehát ezek helyi forgalmának lebonyolításában is jelentős szerepet játszik.
Városi utak
– Az Új Főnix Terv egyik kiemelt pillére a közlekedés fejlesztése, amely három területet érint: új utak építését, a meglévő úthálózat karbantartását és csomópontok átépítését. Ezen feladatokra – önkormányzati, kormányzati és uniós forrásokat felhasználva – 2019-ben csaknem 3 milliárd forintot költöttünk – tudtuk meg a debreceni polgármesteri hivataltól.
A cívisvárosi önkormányzat munkatársai folyamatosan vizsgálják a kezelésükben lévő, nagyságrendileg 500 kilométernyi úthálózat állapotát. Ha egy útszakaszon kátyú keletkezik, akkor azt szakkivitelező megbízásával javítják: télen (december és március között) a már említett hidegaszfalttal, míg az év többi részében melegaszfalttal, amely tartósabb megoldást jelent az úthibákra.
Az utakon burkolathibák folyamatosan keletkeznek, így ezek elhárítása és az állagmegóvás tehát télen-nyáron folyamatosan zajlik. Kátyúzási munkákra 2019-ben 300 millió forintot különített el a debreceni önkormányzat – közölte a hivatal.
Laszkács Denise
Várható munkálatok Hajdú-Bihar megyében
Hajdú-Bihar megyében várhatóan idén fejezik be az alábbi munkálatokat:
Tervezés alatt álló projektek