Közlekedés

2019.12.02. 16:33

Hamarosan összeér a két sztráda

A jelenlegi állás szerint 2020. július 30-án adhatják át az M4-es autópálya új szakaszát.

default

Fotó: Kovács Péter

Az átadás azonban csak akkor történhet meg, ha a romániai oldalon is elkészül a sztráda folytatása. Mindezt Vitányi István, a térség országgyűlési képviselője válaszolta a Napló kérdésére.

Magyarországon a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában javában tart az M4 autópálya Berettyóújfalu-Nagykereki országhatár szakaszának megvalósítása. Ez pontosan a 47. számú főút és Nagykereki országhatár közötti részt jelenti az 5+500 kilométer és a 32-038 kilométer szelvény között. A kivitelezésre vonatkozó vállalkozási szerződés szerint nettó 83 milliárd forintból 26,5 kilométer hosszú, új nyomvonalon vezetett autópálya épül 2x2 forgalmi sávval, 26,6 méter koronaszélességgel. A nyomvonalon 20 darab híd épül, amelyek közül kiemelendő a Berettyó folyó és a Dusnok patak feletti pályahíd. A szakaszon Gáborján és Nagykereki mellett egy-egy különszintű csomópont, Szentpéterszeg-Körtvélyesnél egy pár egyszerű pihenőhely, Kengyelesnél egy pár tengelysúlymérő állomás készül el, valamint létesül egy komplex pihenővé alakítható, 10-10 forgalmi sávos határátkelőhely Nagykerekinél. Az építési munkák október 30-i készültségi szintje 70 százalékos volt – részletezte a Napló kérdéseire a beruházás jelenlegi állását a NIF. Hozzáfűzte: folynak az aszfaltburkolatok építése (alapréteg-kötőréteg-kopóréteg), az elkészült kopórétegen burkolatjelfestése, madárvédő fal építése, műtárgyak pályalemez építése és szigetelése, a határátkelőhely kivitelezése. Ez utóbbiban az ellenőrző helyek acél tetőszerkezet építése, amely látszik is a határzónából.

Az eredeti határidőhöz képest – ez 2019. decembere volt – jó féléves csúszással adhatják át az M4-es autópálya Berettyóújfalu és a nagykereki országhatár közötti szakaszát. Vitányi István, Bihar országgyűlési képviselője úgy tudja, hogy a pályatest építése jól halad, a hidak építésében viszont lemaradásban vannak.

– Az, hogy lesz valamennyi csúszás a sztráda említett szakaszának átadásában, már az M35 és az M4 egy rövid részének a 2018. decemberében történt forgalomba helyezésekor tudható volt. Akkor 2020. első félévét jelölték meg a Berettyóújfalu-országhatár szakasz átadási idejének. A térség polgármestereivel nemrégiben történt találkozásom alkalmával szóba került az autópálya befejezésének csúszása is. Az azonban, hogy csak 2020. július 30-án adják át a sztrádát az országhatárig, nem okoz problémát a településvezetőknek. Ez a féléves csúszás eltörpül amellett a tény mellett, hogy Bihart keresztülszeli egy 2x2 sávos autópálya. A sztráda azonban, és ezt hangsúlyoztam is a polgármestereknek, csak lehetőséget biztosít a térség gazdaságának előrelépéséhez. Ezt ki kell használni, és tudom, több polgármester már „mozgolódik” is a témában. Például Váncsod és Biharkeresztes ipari parkot hoz létre, illetve a meglévőt bővíti – mondta Vitányi István. Az elmondottakhoz hozzátette, hogy az M4-es sztrádát csak akkor adják át, ha annak meglesz a romániai folytatása.

Értékelik a tapasztalatokat

A Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF) kommunikációs igazgatója, Hideg András arról tájékoztatta a Hajdú-bihari Naplót, hogy a magyar-román autópálya munkacsoport rendszeresen egyeztet az autópálya kapcsolatok létesítéséről, valamint a meglévő határátkelők működtetésének tapasztalatairól. Az értékelések eredményét igyekeznek az új építendő határátkelőhelyeken is megvalósítani. Ezen feladatok tervezése, engedélyeztetése és megvalósítása, valamint a hatóságok által előírt további munkák megvalósítása kihatással van a szerződés befejezési határidejére. Mindebből adódóan az M4-es autópálya Berettyóújfalu és Nagykereki határátkelő közötti része építési munkáinak tervezett befejezése és az útszakasz forgalomba helyezése 2020. III. negyedévében várható. A kommunikációs igazgató is hangsúlyozta, hogy az útszakasz forgalomba helyezése csak abban az esetben történhet meg, amennyiben a román oldali csatlakozó szakasz is elkészül.

Dicséret a minisztertől

Arról, hogy a román oldalon is épül a sztráda, a testvérlapunk, a Bihari Napló szerkesztője, Pap István írása nyomán nemrégiben mi is beszámoltunk. Akkor azt írtuk, hogy az országhatár és Bihar település közötti, közel hat kilométeres sztráda építése gőzerővel folyik. A román sztrádaépítők vezetői úgy nyilatkoztak, hogy hamarabb és jobb minőségben elkészül, mint a magyar szakasz. Papp István kollégánk most arról számolt be, hogy Bihar megyében három szakaszra bontották az autópálya-építést. Az első a határtól tart Nagyváradig, ez feltehetőleg befejeződik hamarosan. Răzvan Cuc szállításügyi miniszter október 15-én ellátogatott a példás ütemben haladó Bors–Bihar szakasz építőtelepére, és megdicsérte az ottani munkásokat.

Biharban élő informátorunk szerint városától a magyar határra vezető sztrádáról már csak a legfelső aszfaltréteg hiányzik, azt akkor terítik, amikor az a magyar oldalon történik. A Bihar település előtt lévő lehajtók azonban még hiányosak.

Elkerülő Bedőnél és Nagykerekinél

Az M4 autópálya és a42-es főút teherforgalmi összeköttetésére előkészítés alatt van a Nagykerekit és Bedőt elkerülő főút megépítése. A NIF – közölték tájékoztatásukban – az M4 autópálya és a 42-es főút teherforgalmi összekötéséhez szükséges tervezői feladatok elvégzésére kapott megbízást az Innovációs és Technológiai Minisztériumtól. A tervezés átfutási ideje 17 hónap. A nyertes ajánlattevő konzorcium és a NIF megkötötte a tervezési szerződést, ami ez év júniusában hatályba is léptett. Ezek alapján a kiviteli tervek 2020. november végén állnak majd rendelkezésre.

A fejlesztés alapvető célja, hogy az M4 új autópálya szakasz és az új Nagykereki határátkelőhely megépítésével a jelenlegi tranzit teherforgalom jelentős része átterelődjön a 42. számú főútról és az ártándi határátkelőhelyről az új autópályára a magasabb szolgáltatási színvonal biztosítása, az érintett térség lakossága életminőségének javítása, valamint az ellenőrzés hatékonyabb biztosítása érdekében. Az elkerülő szakaszok megépítése előtt a 4808 j. összekötő úton keresztül közelíthető meg az M4 autópálya.

Kovács Zsolt

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában