közgyűlés

2019.11.28. 13:19

Távozott a Debreceni Nemzetközi Iskola igazgatója

Több tarifaváltozást is hoz az új év a cívisvárosban, de például a felszíni parkolás nem drágul.

Fotó: Molnár Péter

Fotó: Molnár Péter

A debreceni önkormányzat képviselő-testületének csütörtöki közgyűlési döntései értelmében például a DMJV Egyesített Bölcsődei Intézményében január elsejétől a normál étkeztetés (2 főétkezés és 2 kisétkezés) ára 364 forint (+ áfa) lesz, míg a bölcsődés korú diétás étkezés (2-2 főétkezés és kisétkezés) 364 forintba fog kerülni.

Az óvodai étkezésekért naponta összesen 413 forint (+ áfa) díjat kér az önkormányzat, míg az általános iskolaiak naponta 508 forintba (+áfa) kerülnek majd. A középiskolások teljes napi étkezései fejenként 912 forintért (+áfa) vehetők igénybe.

Parkolási változások

2020-ban nem változnak a felszíni parkolás díjai Debrecenben. Ugyanakkor a következő évtől be akarják vezetni a parkolási zónánként meghatározott napijegyet, amely 4 óra parkolási díjjal megegyező összegbe kerülne. Az ezt választók az automatáknál, vagy mobil parkolás használata esetén megfizetnék a 4 óra időtartamra az övezetben érvényes parkolási díjat, ami napi parkolójegynek minősülne.

A 2020. évi parkolási díjak csak a mélygarázsokban változnak. A mélygarázsok kihasználtsága napközben oly mértékben megnövekedett, hogy vannak olyan parkolóházak, melyek már a reggeli órákban megtelnek, így alig lehet szabad helyet találni napközben. Eddig azok, akik éves bérletet vásároltak, jogosulttá váltak a mélygarázsok használatára is, de gyakran nem maradt számukra parkolóhely. Ezért 2020-ban bevezetnék a garázs plusz bérletet, amely bármely éves parkolóbérlet mellé vásárolható lesz 30 ezer forintért. 2020-ban a mélygarázsokban 320 forintról 400 forintra módosul az óránkénti parkolási díj. A havi mélygarázsbérlet ára 15 ezer forint lesz. A Kölcsey Központ mélygarázsában a 2 hónapos és a 4 hónapos téli bérlet megszűnik.

Kiemelt figyelmet akarnak fordítani a klinikai egészségügyi ellátásra érkező debreceniekre, így a Pallagi úton található szervizút mellett lévő parkoló területen kedvezményt adnak. – Abban az esetben, ha az autós minimum 2 órára megfizetné a várakozási díjat, az első óra díjából 90 százalék kedvezményt nyújtana neki a szolgáltató, így a 2 óra várakozásért összesen bruttó 200 forintot kellene fizetni. Ezt követően minden megkezdett óra után bruttó 180 forint/óra lenne a díj a rendelettervezetben foglaltak szerint.

Várakozási tarifák

A parkolójegyek díjaival kapcsolatos döntések között szemezgetve megállapítható, hogy például a kiemelt díjfizetési kötelezettség alá tartozó várakozási övezetben személygépkocsi után óránként 378 forint lesz a tarifa, ugyanakkor a parkolójegy díja pénzérmével 15 percenként 95 forintba kerül 2020-ban. A parkolójegyek díja az I. számú díjfizetési kötelezettség alá tartozó várakozási övezetben személygépkocsiknak óránként 268 forint, míg pénzérmével 15 percenként 67 forint (áfa nélkül).

A parkolóbérletek díja a kiemelt, az I. és a II. számú díjfizetési kötelezettség alá tartozó várakozási övezetben természetes személyek részére a következő lesz január 1-től: a havi bérlet a kiemelt, I. számú és II. számú díjfizetési kötelezettség alá tartozó várakozási övezetben havi 16 ezer 535 forint lesz, évente pedig 115 ezer 748 forint.

Ugyanakkor az I. és II. számú díjfizetési kötelezettség alá tartozó várakozási övezetben érvényes bérlet díja havi 16 ezer 535 forint, valamint évi 69 ezer 291 forint.

A parkolójegyek díja a díjfizetési kötelezettség alá tartozó várakozási övezetben kialakított mélygarázsokban, parkolóházakban című táblázat szerint a parkolójegy díja óránként 315, míg készpénzzel 15 percenként 79 forint.

Az előterjesztés vitájában ellenzéki képviselők felvetéseire Nyikos István, a DV Parking Kft. vezetője elmondta, hogy a társaságnak mintegy 15 millió forintos pluszbevétele származik az árváltozásokból. Ha viszont szombatonként és az év végi ünnepek között nem kellene parkolási díjat fizeni, az összesen mintegy 11 milliós mínuszt okozna évente.

Temetkezési díjak

A temetési díjak átlagosan 3,4 százalékkal lesznek drágábbak januártól. Ez megközelítőleg 3,5 milliós többletbevételt eredményez a szolgáltatónak, ám Kardos Marianna cégvezető elmondása szerint ezt a bevételtöbbletet béremelésre fordítják. Az ellenzéki Varga Zoltán azon felvetésére, hogy gépjárművel ne lehessen bemenni a Köztemetőbe, azt is elmondta, hogy a temetői behajtási díjakból évente mintegy 30 millió forintnyi bevétele van a társaságnak. Ez több, mint amennyi a sírásásból származik.

A városi képviselő-testület csütörtöki határozata értelmében 2020. január 1-től a Köztemetőben például a hamvak szétszórása hamuszóró kegyhelyen 24 ezer 213 forintba fog kerülni. Az úgynevezett technológiai tér és a ravatalozó tér használatának, valamint az elhunyt hűtésének díja a 4. napig 45 ezer 496 forint lesz, a sírásás és sírhelynyitás ára normál (március 1. és október 31. közötti) időszakban 14 ezer 906 forint lesz.

Az urnafülkék kolumbáriumfalban 10 évre megváltva 17 ezer 197 forintba fognak kerülni, ugyanakkor például a kiemelt övezetben lévő, ligetes sírhelyekért 25 évi megváltásra 57 ezer 409 forintot fog kérni a szolgáltató. A Józsai Köztemetőben a ligetes sírhelyek 25 évre szóló megváltása áfa nélkül 28 ezer 283 forintba kerül 2020-ban.

A temetőbe való behajtás díja személygépjármű után 394 forint + áfa, személygépjármű és utánfutóra vagy tehergépjárműre pedig 583 forint lesz a tarifa.

Szabályok a nyughelyekre

A debreceni önkormányzat képviselő-testületének csütörtöki közgyűlése azt a javaslatot is elfogadta, hogy a koporsós temetéssel összefüggő sírkőbontás esetén az elbontott elemek a temetőn belül, az üzemeltető által kijelölt helyre szállítandók. Amennyiben a temetési hely környezete ezt nem teszi lehetővé, akkor ez alól az üzemeltető felmentést adhat a temetés idejére, de a temetés után haladéktalanul vissza kell állítani a sírkövet, és az esetlegesen keletkező törmelékeket el kell szállítani.

A rendelet kimondja azt is, hogy a gondozatlan, elhanyagolt sírok rendbetételét a rendelkezésre jogosult előzetes, írásbeli értesítését követő 60 nap eltelte után az üzemeltető külön hozzájárulás nélkül elvégezheti, növényzetét lekaszálhatja, és ezen munkálatok költségét a rendelkezésre jogosultra háríthatja. A rendelkezésre jogosult által meg nem fizetett költségeket az üzemeltető legkésőbb a sírhely újraváltásakor érvényesítheti.

Tömegközlekedési árak

Átlagosan 5,3 százalékkal növekedhetnek a DKV díjai jövőre. Történik mindez azután, hogy idén nem változtak a debreceni tömegközlekedés tarifái, sőt 2014 és 2019 között mindössze 2 alkalommal (2017-ben 2,64, 2018-ban 2,41 százalékkal) emelkedtek a viteldíjak.

Az emelés elsődleges oka, hogy a DKV jelentős béremelést hajtott és hajt most is végre annak érdekében, hogy elismerje és megbecsülje munkavállalóit. A társaság által biztosított fizetésemelés az utóbbi 3 évben összesen 34,3 százalék volt, mely révén a DKV összességében 527 millió forintot fordított bérfejlesztésre.

A városi közgyűlés csütörtöki határozata szerint 2020. január 1-től a helyi menetrend szerinti személyszállítási közszolgáltatási autóbuszjáratokra a menetjegy díja elővételben vásárolva 275 forint (+ áfa), járművön vásárolva 354 forint. Az arcképes, kombinált összvonalas bérletszelvény díja egész hónapra 5354 forint, a tanuló, nyugdíjas havi kombinált bérletszelvény pedig 3149 forintba fog kerülni. Az arckép nélküli kombinált, összvonalas havi bérletszelvényeket 16 ezer 63 forintért lehet majd váltani. (Az árakat áfa is terheli pluszban.)

Nagy Attila vezérigazgató az ellenzéki Gondola Zsolt Zoárd kérdésre elmondta: a cégnek évente várhatóan 130 milliós többletet eredményez majd a változtatás.

Papp László polgármester ugyanakkor az ellenzéki Kőszeghy Csanád Ábel kérdésére arról tájékoztatott, hogy amennyiben Debrecennek is az iparűzésiadó-bevételeiből kell finanszíroznia a helyi közösségi közlekedést, akkor az nem fog különösebb gondot okozni a gazdálkodásban, legfeljebb majd máshogy osztják meg a terheket a Vagyonkezelővel. Most egyébként Debrecen évente mintegy 400 millió forint állami támogatást kap a tömegközlekedésre.

A régi Köjál épületei

A polgármesteri hivatal a mostaninál vonzóbb belvárosképet szeretne kialakítani a Dósa nádor téren. Ennek érdekében az önkormányzat bruttó 347 millió 472 ezer forintért megvásárolná a Magyar Államtól a Dósa nádor tér 2., valamint 4. és 5. szám alatti ingatlanokat.

Papp László polgármester az ügylettel kapcsolatban arról is tájékoztatta a grémiumot, hogy az épületek díjtalan átvételét nem sikerült kilobbiznia a városnak. Az, hogy milyen funkciót adnak majd nekik, még nem dőlt el. A városvezető ugyanakkor azt is kijelentette, hogy az 5-ös számú épület árkádjára valamilyen fizikai akadályt kell kialakítani a terület csúfítói ellen.

A képviselő-testületi közgyűlés előterjesztése szerint az évek óta nem használt, pusztuló épületek nagysága 584, valamint 401 és 1177 négyzetméter. Ezek 1969-ben, illetve 1955-ben és 1951-ben épültek, és korábban kutatóintézet, lakóház, minőségvizsgáló intézet és a városi tüdőgondozó intézet, laboratórium is működött bennük. A javaslatban az is olvasható, hogy az ingatlanokra vonatkozó adásvételi szerződés aláírása folyamatban van.

Van köztük olyan épület is, mely a közepestől rosszabb műszaki állapotú, évek óta üres, és közműbekötésekkel már nem rendelkezik. A Dósa nádor tér 5. szám alatti ingatlan ugyanakkor hagyományos építéstechnológiával épült, szerkezetileg jó állapotú, de a belső műszaki állapota erősen avult, és közműbekötésekkel szintén nem rendelkezik.

Az ingatlanok rossz, elhanyagolt állapota miatt az önkormányzatnak érdekében áll, hogy a vonzóbb városkép kialakítása céljából az ingatlanokat értékesítsék az önkormányzat 100%-os tulajdonában álló gazdasági társaságnak azzal a szándékkal, hogy az ingatlanok fejlesztése befektetők bevonásával megvalósuljon. A három épület összértékét a polgármesteri hivatal vagyonkezelési osztálya által felkért ingatlanforgalmi szakértők kalkulációinak számtani középértéke alapján állapították meg. A közgyűlés elfogadta az ezekről szóló határozati javaslatot is.

Új P+R parkolók

A „Debrecen belváros tervezése Régi Városháza I. és II. műemlék épületeinek felújítására, inkubátorházra és mélygarázsra vonatkozó koncepcióterv” szerint a Sas utcán megépülő mélygarázs 216 férőhelyes lesz, mégpedig a Dósa nádor téren és a Csapó utcán (Dósa nádor tér és Vár utca közötti szakaszán) megszűnő 145 várakozóhely helyett. Az ezzel kapcsolatos előterjesztésben az áll, hogy az önkormányzat és a közszolgáltató vizsgálja a városba bevezető, nagyobb főutak környezetében P+R parkolók kijelölésének, kialakításának lehetőségeit.

A „Debrecen településfejlesztési dokumentumok és településrendezési eszközök felülvizsgálata” című dokumentáció a közlekedési infrastruktúra fejezetében új P+R rendszerű parkolási létesítmény kialakítására tesz javaslatot a következő helyszíneken: Faraktár utcán, a Lidl-parkoló mellett; a Kassai út, Hadházi út, Benczúr Gyula utca kereszteződése mellett; a 35. számú főút és 354. számú út csatlakozása mellett; a Vincellér utcai autóbusz-forduló melletti területen; az Észak-Nyugati Gazdasági Övezet és Kismacs között; Józsán, a Kastély utca mellett, a Március 15. utca és Csonkatorony utca között; a Mikepércsi úti autóbusz-forduló mellett; a 471. számú főút mellet Debrecen és Hajdúsámson között.

Ingyenes használatra

A csütörtöki tanácskozáson az is kiderült, hogy november 26-án közös megegyezéssel távozott Öreg János a Debreceni Nemzetközi Iskola éléről. Ezzel kapcsolatban Papp László polgármester annyit jelentett be, hogy ennek nem valamiféle működési probléma az oka, hanem személyi okok. Az intézményt ideiglenesen Tina Arsenault vezeti, és a tisztség végleges betöltése érdekében nemzetközi pályázatot ír ki az önkormányzat. Mint megtudtuk, most egyébként megközelítőleg 60 diákja van az iskolának, és körülbelül 4 év múlva érheti el a kapacitása felső szintjét.

A tehetséges tanulók hatályos 77 ezer forintos támogatási jövedelemhatára 83 ezer forintra nő. Ha a jövedelemfeltételek mellett a tanulmányi eredmény és a versenyeredmény feltétele is teljesül, akkor havi 10 ezer forint adható 10 hónapon keresztül.

A képviselő-testület döntött arról is, hogy a Hatvan utca 57. szám alatti ingatlan kihasználatlan részét ingyenes hasznosításba adja a Hajdú-Bihar Megyei Népművészeti Egyesületnek. Elfogadták az öntevékeny debreceni zenei élet fejlesztési koncepcióját is, ugyanakkor az önkormányzat közszolgáltatási szerződést köt a Szent Efrém Közhasznú Alapítvánnyal.

Vass Attila

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában