kérdések és válaszok

2019.11.13. 07:10

Mikor járnak majd jó vonatok?

Egyelőre sem Flirt, sem Desiro szerelvényekre nem számíthatnak a 110-es vasútvonalon utazók.

Miért nem közlekednek a Debrecen–Mátészalka vasútvonalon is olyan szép piros (néhol kék, szürke), kényelmes Flirt vonatok, mint amilyenek a budapesti agglomerációban már évtizedek óta, illetve mostanában egyes hajdú-bihari vonalakon is járnak, miért használnak erre 40-50 éves tönkrement, elhasznált szerelvényeket? – kérdezte egyik olvasónk.

Sem Flirt, sem Desiro

A kérdést továbbítottuk a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságának, s onnan azt a választ kaptuk, hogy Flirt vonatok nem közlekedhetnek ott, mert azok villamos motorvonatok, az említett vonalon pedig nincs felsővezeték. – Bizonyára a Desiro motorvonatokra gondolt olvasójuk. Egyelőre azon a vonalon nincs tervben a Desiro motorvonatok közlekedtetése – tették hozzá. Információ­ink szerint modern Desiro vonatok megyénkben a Nagykereki–Debrecen és a Füzes­abony–Debrecen vasútvonalakon teljesítenek szolgálatot tavaly október óta. Néha jut belőlük a Debrecen–Nyírábrány vonalra is.

Lassabban, mint 20 éve

Míg 1997-ben a reggelente induló gyorsvonat még 75 perc alatt tudta le a Mátészalka és Debrecen közötti, 78 kilométeres távolságot, addig ma ehhez egy személyvonatnak 1 óra 50 percre van szüksége.

Az elsősorban a 110-es vonalon, Debrecen és Mátészalka között vonattal utazókat tömörítő MátészalkaLeaks nevű internetes csoport néhány éve két cél megvalósítását tűzte ki maga elé. Egyrészt, hogy újítsák fel a vonalat, hogy legalább 80 kilométer/óra sebességgel járjanak a vonatok, másrészt, hogy közlekedjenek modernebb vasúti kocsik arra.

Érvelésük szerint ez nem pusztán kényelmi kérdés, hanem családok ezreinek a boldogulása múlik rajta. Befolyásolja a környékbeli gyerekek tanulási, a betegek gyógyulási esélyeit, meghatározza a munkavállalási lehetőségeket. A csoport tagjai több akcióval is igyekeztek helyzetükre a figyelmet felhívni. A leglátványosabb az volt, amikor tavaly nyáron egy csigajelmezes férfi a vonat mellett futva lehagyta a szerelvényt.

Újrahasznosított talpak

Olvasónk arra is kíváncsi volt, hogy mi lesz a sorsa a 100-as, Budapest–Szolnok–Debrecen vasútvonal felújításakor a sínek alól a közelmúltban kiszedett régi betontalpaknak, melyek nagy kupacokban állnak a vasútvonal mentén. Véleménye szerint mivel azok még viszonylag jó állapotúak, luxus lenne kidobni. A kommunikációs igazgatóság erre azt válaszolta, hogy a kikerülő síneket, egyéb anyagokat, például a betontalpakat a társaság a távolsági és regionális hálózaton – a rendelkezésére álló erőforrások figyelembevételével – korszerűsítésekhez, karbantartáshoz használja.

OCs

Borítókép: Siemens Desiro motorvonat Pocsaj–Esztár állomáson. Arrafelé már jár egy ideje, de Mátészalkára menet még várhatunk rá…

Ezek is érdekelhetik