már megszokott jelenség

2019.10.24. 20:01

Havonta átlagosan két-három alkalommal éri baleset a 2-es villamost

Nagy, sárga, csilingel, de sokak számára mégis láthatatlan. Mi az? – Akár ilyen találós kérdés is születhetne a debreceni 2-es villamossal kapcsolatban, mely üzembe állítása óta már-már hírhedtté vált a cívisvárosban közlekedők körében.

Fotó: Kovács Péter, archív

Alig telik el ugyanis úgy hét, hogy ne számolnának be a híradások arról, ismét baleset történt az öt és fél éve robogó közlekedési eszköz vonalán. A legtöbben talán már fel se kapják a fejüket, hiszen „megszokták”, azonban mindig akadnak olyanok is, akik egyszerűen nem értik a történteket. Mi az utóbbiak táborát erősítjük, éppen ezért felkerestük a DKV Zrt.-t, segítsenek eligazodni a villamos-balesetekkel kapcsolatos útvesztőkben.

Csak könnyebb sérülések

Megtudtuk, a 2-es villamos 2014. március 1-jén kezdte meg a menetrend szerinti közlekedést, amit már nagyon vártak a debreceniek. Mint ahogyan arról mi is beszámoltunk az ötéves jubileum kapcsán, van is igény rá, hiszen naponta 56 ezer, évente pedig 20,5 millió villamosos utazás történik városunkban. A gond csak az, hogy a balesetek száma is egyre nő, ahogyan haladunk előre az időben. Az elmúlt öt és fél évben 162 (megkeresésünkig még 161) baleset történt, melyben érintett volt a CAF típusú villamos. Így összességében elmondható, hogy a 2-es villamosokat illetően havonta két-három baleset történik. A legnagyobb százalékban személygépjárművel ütköztek, de előfordultak már olyan balesetek is, melyekben kerékpáros és gyalogos volt még érintett. A balesetek során csak könnyebb sérülések fordultak elő, és többségében nem a villamos utasai, hanem az idegen fél sérült. – Az anyagi kár szinte minden ütközésnél jelentős, tekintettel arra, hogy a villamos elején található, úgynevezett életmentő keret azonnal leereszkedik a villamos sínre. Ez egy biztonsági alkatrész, mely megakadályozza azt, hogy a sérült a villamos alá kerüljön, ezzel csökkentve a sérülés mértékét – tájékoztatott Nagy Annamária, a DKV Zrt. kommunikációs- és marketingvezetője, akinél arra is rákérdeztünk, vajon miért történik ennyire sok baleset városunkban a 2-es villamossal.

Még mindig rutinból vezetnek

– Sajnos az autósok, sőt a közlekedés más résztvevői sem „szokták meg” az elmúlt öt és fél év alatt a villamost. A balesetek 95 százalékban az idegen fél figyelmetlenségéből és a KRESZ szabályainak megszegéséből adódnak. A közlekedők megszokásból, rutinból vezetnek. Ezt mutatja az is, hogy a balesetek legnagyobb része a Thomas Mann utcán történik, ahol az autósok rendszerint a villamos elé fordulnak. A másik kritikus kereszteződés a Hunyadi János és a Bethlen utca kereszteződése. Itt a kerékpárosokkal történik a legtöbb baleset – válaszolta.

Debrecenben a 2-es villamos projekt keretében összesen 18 új CAF típusú villamost állítottak forgalomba, ezek között pedig már egy sincs, amelyik valaha ne balesetezett volna: legalább ötször mindegyik karambolozott már az elmúlt öt és fél év alatt.

Együttműködve a rendőrséggel

A balesetek elkerülése érdekében a DKV Zrt. a Hajdú-Bihar Megyei Rendőr-főkapitánysággal szorosan együttműködik. Több figyelemfelhívó kampányt készítettek már, legutóbb az ötéves jubileum kapcsán elindították a „Vigyázz rám!” elnevezésű kampányt. Ezen felül a Debrecen Város Önkormányzatával együttműködve több figyelemfelhívó KRESZ-tábla, útburkolati jel is kikerült a kritikusabb kereszteződésekbe, sőt a Thomas Mann utcán fedezőjelzőt, a Károlyi Mihály utca kereszteződésbe pedig automatikus (a villamos érkezése előtt tilosra váltó) közúti jelzőlámpát is telepítettek.

Rákérdeztünk arra is, hogy milyen gyakoriak a balesetek a DKV többi járatát illetően. Megtudtuk, a közúti közlekedésből adódóan kisebb koccanások, ütközések heti rendszerességgel történnek, de szerencsére túlnyomórészt ezek személyi sérülés nélkül, „csak” kisebb anyagi kárral járó balesetek.

VK

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában