turizmus világnapja

2019.09.27. 11:33

Érintetlen csodák várnak a felfedezésre szerte a világon

Az útitársakhoz kötődő élményekből lesznek végül a legemlékezetesebb pillanatok.

Fotó: Kaprinyák Nikolett magánarchívuma

Minden év szeptember 27-én ünnepeljük a turizmus világnapját, ennek okán lapunk felkeresett egy valódi világutazót, akinek megannyi földrészen volt már lehetősége betekinteni a helyi élet, kultúra rejtelmeibe. Kaprinyák Nikolett soha nem számolta össze, hány helyen járt a világban, mivel számára sokkal fontosabb a minőségi utazás. Azonban van a szobájában egy hatalmas fali térkép, amelyen mindig bejelöli a már felkeresett helyeket, és ha rápillant, akkor bizony látja: egyáltalán nem áll rosszul. A fiatal nő szerint a közösségi média elterjedésével sokan azért indulnak útnak, hogy elkészítsék életük szelfijét, azonban szerinte ennél sokkal többet ad számunkra, ha az adott ország kultúráját, gasztronómiáját megismerjük, és átadjuk magunkat az utazás varázsának.

Niki szabály szerűen imádta a színes házakat Innsbruckban

Meghatározó emlék

Niki valahányszor visszagondol az utazásaira, rájön, a legszebb emlékei soha nem egy konkrét úti cél felkereséséről szóltak, sokkal inkább az utazáshoz, az útitársakhoz kötődő élményekből lettek végül a legemlékezetesebb pillanatok. – Ilyen út volt az életemben Montreal, Kanada, ahová életemben először repültem a tengerentúlra, teljesen egyedül. A landolás után volt kalamajka rendesen, hiszen elkeveredtek a csomagjaim, nem is viseltem jól a hosszú repülőutat, mégis életem egyik meghatározó élménye volt a Kanadában eltöltött néhány hét. Szintén kedves emlékek fűznek Lettországhoz, ahol egy hetet töltöttem egy workshop részeként. Elbűvölt a helyiek kedvessége és a főváros, Riga szépsége. Emellett felfedeztük az ország legszebb részeit, jártam tőzegbányában, mocsártúrán, gyógynövényfarmon, valamint a Balti-tenger legszebb üdülővárosában, Jūrmalában is. Lettország nem szerepel a magyar turisták célkeresztjében, mégis mindenkit biztatnék, hogy fedezze fel a Baltikum csodás helyeit. Továbbá még mindig Európában maradva muszáj megemlítenem Portugáliát, azon belül is Lisszabont, amelyről szintén csak szuperlatívuszokban tudok beszélni. Sőt, meg merem kockáztatni, hogy a következő évek turisztikai felfedezettje lesz az európai város – kezdte taglalni utazás­élményeit.

Lettország természetes szépségei levették Nikit a lábáról

Nem volt megállás

A fiatal nőt mindig is vonzották az általa érintetlen tájak, de az utazás szerelmese akkor lett, amikor a debreceni Kossuth-gyakorlógimnáziumban kitűnő eredménnyel érettségizett, és azonnal felvették az ELTE jogi karára, a szüleitől akkor kapott ajándékba egy toszkán körutat. – Az unokatestvéremmel indultunk el életünk első „felnőtt” utazására, amelyről akkor még nem is sejtettem, milyen meghatározó élmény lesz a későbbi életemben. Bejártuk Toszkána legszebb városait, voltunk Pisában, Firenzében, Sienában, San Gimignanóban, és bár azóta többször is jártam ezeken a helyeken, az az utazás örök emlék marad. Az egyetem alatt a barátaim egy része Erasmus-ösztöndíjjal tanult Európa különböző országaiban. Őket meglátogatva jutottam el többek között Hannoverbe, Barcelonába, Zaragozába, Londonba, Oslóba és Bergenbe is. Később jómagam is tanultam Dániában, Koppenhágától 60 kilométerre, és volt olyan időszak, amikor megfordultam Svédországban, Németországban, Belgiumban és Hollandiában is Dánián kívül – egyetlen hónapon belül. Innen aztán nem volt megállás, azóta, ha csak tehetem, utazom. A férjemmel, a barátokkal vagy a családdal is gyakran útra kelünk, és igyekszünk minél több élményt gyűjteni, szó szerint a hobbimmá vált; kikapcsol és feltölt – hangsúlyozta.

A legszebb helyekre mindig véletlenül bukkanunk (francia Riviéra)

Tudatos szervezés

Sokan úgy vélik, hogy az utazás rengeteg kiadással jár, Nikolett szerint ez talán még ötven évvel ezelőtt így volt, de manapság a fapados járatoknak és az olcsó repülőjegyeknek köszönhetően sokkal többen megtehetik, hogy közelebbről is megismerjék a világunkat. – Fontos, hogy tudatosan szervezzük meg az utakat, és ne ész nélkül vásároljunk csak azért, mert néhány ezer forintba kerül egy akciós repülőjegy. Egyrészt a környezetvédelem miatt is fontos, hogy inkább egyszer repüljünk, de több napra. Másrészt arra is érdemes odafigyelni, hogy az utazás ne legyen elcsépelt dolog az életünkben, hanem élvezzük a szervezéstől kezdve a hazaérkezésig minden pillanatát. Természetesen nem csak külföldön van látnivaló, imádom a titkos hazai helyeket, azokat a látnivalókat, amelyekről csak ritkán hallani. Ezért hoztam létre a csodahelyek.hu oldalt is, hogy minél több ember megismerje ezeket a gyöngyszemeket. Rengeteg kedvenc helyem van, nem is tudnék választani. Nemrég fedeztem fel a tatai Fényes tanösvényt, ahol fahidakon keresztül lehet végig haladni a mocsaras vidéken. Nyáron bejártam a Középkori templomok útját Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, motorcsónakos túrán vettem részt a Tisza-tavon, s húsz év után újra megcsodáltam a tiszadobi Andrássy-kastélyt és kertjét. A Balaton-felvidék nagy szerelmem, a Folly arborétumban, a salföldi pálos kolostor romjainál vagy a szentbékkállai kőtengernél mindig megáll az idő körülöttem. De említhetném a Prédikálószék-kilátót is a Dunakanyarban, amely ugyan elég népszerű és sokak által ismert hely, mégis Magyarország egyik legszebb panorámája nyílik itt, amit mindenkinek látnia kell, egyszerűen lélegzetelállító – fűzte hozzá.

Igazi Loire menti hangulat a Tisza-parton az Andrássy kastélynál
Fotó: Kaprinyák Nikolett magánarchívuma

Többen azért nem indulnak útnak, mert félnek az idegentől, nem merik vállalni gyermekkel a hosszabb utakat, vagy éppen tartanak attól, hogy nem tudják jól megszervezni az utat, és végül csalódniuk kell. Nikolettnél jól bevált szokás, hogy egy online térképen bejelöli azokat a fontosabb látnivalókat, amiket mindenképpen szeretne megnézni a környéken, így könnyen átlátja a távolságokat, valamint tudja csoportosítani a nevezetességeket.

– Mindig lebontom a napokat, hogy mikor hová érdemes ellátogatni, rajgongok a történelmi látnivalókért, a kulturális programokért, míg a férjem a „gasztro- és étteremfelelős” a családban, ezért kénytelenek vagyunk tervezni. Szeretünk kipróbálni új ízeket, megkóstolni a helyi fogásokat akár étteremben, akár piacokon vagy street food árusoknál. Az utóbbi években pedig egyre többet túrázunk és sok időt töltünk a természetben is. Legutóbb nyár elején jártuk be a szlovéniai Triglav Nemzeti Parkot, ahol csodás vízesések, tavak és hegyvidéki falvak között barangoltunk – mondta.

– Úgy gondolom, hogy az egynapos túra vagy kirándulás is feltölthet amellett, hogy sokszor fizikailag megterhelő egy-egy utazás. Nálam az eddigi rekord 23 kilométer gyaloglás volt egy barcelonai városnéző napon. Miután este fáradtan leültünk az apartmanban a férjemmel és bekapcsoltuk a tévét, láttuk, hogy az FC Barcelona focicsapat kupát nyert, és ad hoc ünnepséget szerveztek a szállásunktól alig 10 percre lévő Camp Nou stadionban. Fáradtság ide vagy oda, elindultunk, hogy részt vegyünk a bulin. Hatalmas élmény volt belecsöppenni az ünnepségbe; azt hiszem, az ilyen élményekért éri meg utazni – tette hozzá végül.

Nagy Emese

Látókörünk színesítésére

Kaprinyák Nikolett szerint minden utazás hozzátesz valamit a lélekfejlődéshez. Amikor utazunk, kiszakadunk a mókuskerékből, új szituációkba kerülünk, talán soha nem tapasztalt feladatokat kell megoldanunk. – Gondolok itt egy csomagelvesztésre, kényszerleszállásra, a repülőgép lekésésére, törölt járatokra vagy időjárásból fakadó nehézségekre. A felsoroltak közül velem mindegyik megtörtént már, és bár akkor nem volt kellemes élmény, mégis több lettem ezek által, hiszen sikerült megoldani a problémákat. Más népek kultúrájának megismerése szintén bővíti és színesíti a látókörünket. Hiszen ha idegen országba érkezünk, meg kell ismernünk a helyi szokásokat, betartani a helyi szabályokat. És minél távolabb utazunk, annál furcsább élethelyzetekbe keveredhetünk. De persze nem kell Ázsiába vagy Afrikába repülni ahhoz, hogy világot lásson az ember. A szomszédos országok is rengeteg szépséget rejtenek, és sok újdonságot taníthatnak nekünk. Sokan vannak, akik az idő vagy a pénz hiánya miatt nem indulnak el világot látni. Persze tudom, hogy a Maldív-szigeteket nem sokan engedhetik meg maguknak, mégis biztatnék mindenkit, hogy nézzenek körbe a közvetlen környezetükben vagy a szomszédos országokban is, hiszen számtalan csoda várja, hogy felfedezzék – mondta.