2019.06.20. 07:00
Ötvenéves lenne a debreceni Bengáli villamos
Kereken 50 esztendeje, 1969. június 20-án állt forgalomba a cívisváros 6-os vonalán az a kétirányú, hatajtós villamoskocsi, amit teljes egészében a debreceni vállalat készített a vonal sajátosságainak megfelelően áttervezve.
Fotó: olvasói felvétel
A fejlesztés egyik előzménye az, hogy az 1950-es évek végére már mind a négy, ma is villamost üzemeltető magyarországi városnak égető szüksége volt az elhasználódott, 50–60 éves járműveket felváltó új kocsikra. Mivel az egyetlen gyár, a Ganz-MÁVAG nem tudta kielégíteni a helyi igényeket, sürgős megoldást kellett találni a problémára – mutat rá a helyi közlekedési vállalat krónikája.
Áthidaló megoldásként a Fővárosi Villamosvasút csuklós villamoskocsit tervezett, melyet saját kivitelezésben, a MÁV Debreceni Járműjavítóval együtt kezdett el gyártani. A sárga-vajszínű, kék díszítőcsíkos csuklós villamos Debrecenben 281-es pályaszámmal, 1962. október 29-én, nagy közfeltűnést keltve állt forgalomba. Ezt követően a DKV 1963-ban kilenc, majd 1964-ben további négy azonos kivitelű járművet állított forgalomba.
Az 1969. június 20-án, a Csapó utcai (6-os számú) vonalon forgalomba állított kétirányú, hatajtós villamoskocsi a 481-es pályaszámot viselte.
A villamosközlekedés látványos fejlődése ellenére a város akkori vezetői a mellékvonalak megszüntetése mellett döntöttek. Először a pallagi és tüdőszanatóriumi vonalakon szűnt meg a közlekedés (1970. március 31-én), majd 1971-ben felszámolták a 6-os számú, Arany Bika – Köztemető vonalat is. Az 5-ös számú, Hatvan utca – Nyulas vonalon 1973. szeptember 29-én közlekedett utoljára villamos, míg az utolsó, 4-es számú vonal (a megyei tanács és a vágóhíd között) 1975. június 23-án szűnt meg.
A 481-es Bengálit 2001-ben selejtezték le, majd elbontották. A típus utolsó, menetrend szerinti járata 2014. április 30-án, 18 órakor futott ki Debrecenben. Azt az utat a 486-os kocsi teljesítette, napjainkban pedig a társaság egyik nosztalgiakocsija a 489-es Bengáli.
VA