Helyi közélet

2017.03.09. 11:32

A debreceni kukásautó sorozatgyártása már év végére elindulhat

Debrecen - Több, mint két év megfeszített munkájának köszönhetően elsőként egy debreceni fejlesztésű elektro­mos kukásautó kapott zöld rendszámot Európában. A jelentős hazai és nemzetközi érdeklődést kiváltó, teljesen elektronikusan vezérelt, környezetbarát innováció a tervezők reményei szerint a jövőben felválthatja a belső égésű motorokkal üzemelő gépjárműveket.

Debrecen - Több, mint két év megfeszített munkájának köszönhetően elsőként egy debreceni fejlesztésű elektro­mos kukásautó kapott zöld rendszámot Európában. A jelentős hazai és nemzetközi érdeklődést kiváltó, teljesen elektronikusan vezérelt, környezetbarát innováció a tervezők reményei szerint a jövőben felválthatja a belső égésű motorokkal üzemelő gépjárműveket.

Több mint két évnyi kutatás, fejlesztés és tesztelés után célegyenesbe fordult a Debreceni Egyetem és az Electromega Kft. közös projektje, a teljesen elektronikusan vezérelt hulladékszállító teherautó. A környezetbarát innováció a jövőben felválthatja a belső égésű motorokkal üzemelő gépjárműveket.

Tavalyi híradásunk idején még a tesztelés első fázisában tartott a prototípus, azóta már rengeteg megtett kilométeren és begyűjtött hulladékon van túl.

Korábban Varga Imre beszélt a Naplónak a fejlesztésről Fotó: Matey István

– Június óta voltunk próbaúton Debrecenben, Budapesten, Miskolcon és Pécsett. Ezek mind-mind olyan helyszínek, ahol remekül lehetett modellezni, hogy egy begyűjtés során milyen kihívásokkal kell szembenéznie egy szemétszállító autónak és a dolgozóknak. Normafánál helyenként 19 százalékos lejtőn teszteltük a járművet, és nagyon elégedettek voltunk vele.

Ezek az utak több szempontból is rendkívül hasznosak: egyrészt, a hazai hulladékszállítással foglalkozó cégek megismerkedtek az autóval, másrészt pedig rengeteg olyan adathoz, információhoz jutottunk, amelyeket kielemezve és felhasználva még jobbá formálhattuk a kukásautót. Ennek eredményeképpen új, harmadik generációs motor került a kasztniba, az új akkumulátoroknak köszönhetően megnőtt a hatótáv, végleges formát öltött a töltőberendezés: mostmár csak egy sima kábelt kell rádugni az ipari áramra és lehet tölteni. A sors fura fintora, hogy éppen a motor kiváló, 95 százalékos hatásfokának következtében egy új fűtésrendszert is ki kellett fejlesztenünk, mert a tesztelés során csípős időben bizony lehűlt a hőmérséklet a kabinban – számolt be az azóta eltelt időszakról Bántó Ruben, az Electromega Kft. operatív igazgatója.

Gazdaságosabb

Az újításokat elfogadta a közlekedési hatóság, így Európában ez az első zöld rendszámos kukásautó. A projekt hazai és nemzetközi viszonylatban is felkeltette a lehetséges felhasználók figyelmét, már több magyar város jelezte vételi szándékát, de külföldről is jelentős érdeklődés mutatkozik: Spanyolországból és Németországból folyamatosak a megkeresések. Tavaly novemberben a fejlesztők részt vettek a barcelonai European Utility Week-en, melynek vonzataként 10 autót szeretne beszerezni egy spanyol cég, de létezik egy németországi szál is, amely új perspektívákat nyithat a vállalkozás életében. A beszerzési ára ugyan magasabb, mint egy dízel kukásautóé, de használata évente több millió forintos üzemanyag-megtakarítást hozhat, nyolc éves életciklusra számolva már megéri, húsz éves futamidővel számítva pedig óriási megtakarítást eredményez. Nagyon jó az autó fogyasztása, olyan, mintha dízel teherautóként öt litert „enne” 100 kilométerenként, csak éppen nem szennyez. Napi üzemanyag költsége nyolc órás munkaidőre vetítve 1800 Ft/napra jön ki, szervizigénye pedig harmada egy robbanómotoros járművének.

Hosszú távon

– Az elv, amivel meghajtottuk a hulladékszállító autónkat, tökéletesen alkalmas gyakorlatilag bármilyen típusú és méretű nehézgépjármű meghajtására, a személyautótól kezdve a 23 tonnás teherautóig. Tehát az elektromos meghajtást az alváztól és felépítménytől függetlenül bármilyen márkájú, méretű járműbe bele lehet építeni. Ez azért lehet nagy előny, mert így minden megrendelő tud a saját országának gyártmányával dolgozni, hiszen egyáltalán nem mindegy, hogy milyen háttérszerviz és infrastruktúra áll rendelkezésre később.

Bántó Ruben a projekttel kapcsolatban hosszú távon a személy-, a teher-, és a hulladékszállításban lát komoly lehetőséget. Jelenleg is egy 10 darabos nullszériás gyártás megvalósításán dolgoznak.

– Egy aggregátor segítségével szeretnénk az autó hatótávját megduplázni. Az autó már jelen állapotában is bármelyik európai országban forgalomba helyezhető, de ennél is többet akarunk: megfelelni a nagyon szigorú európai típusbizonyítványnak is. Úgy számolunk, hogy a tömeggyártás a jövő évben kezdődhet, amely új munkalehetőséget is teremt majd a városban.

HBN

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában