Helyi közélet

2016.10.11. 18:43

Karakteres a véleménye, de párbeszédkész

Debrecen - Karácsonyi György állítja, a nyugati kiskörút megépítése helyett a Nyugati utcát kellett volna korszerűsíteni. Interjú a Debreceni Városvédő és -szépítő Egyesület elnökével.

Debrecen - Karácsonyi György állítja, a nyugati kiskörút megépítése helyett a Nyugati utcát kellett volna korszerűsíteni. Interjú a Debreceni Városvédő és -szépítő Egyesület elnökével.

Podmaniczky-díjjal tüntették ki munkásságáért a Város és Faluvédők Szövetsége (Hungaria Nostra) XXXV. Országos Találkozóján és Szakmai Konferenciáján Karácsonyi Györgyöt, a Debreceni Városvédő és -szépítő Egyesület elnökét, egyben megválasztották az országos szövetség elnökhelyettesének. A megyeszékhely mai arculatáról kérdeztük.

Mit gondol a Debrecen városképét az utóbbi években alaposan megváltoztató nagy építkezésekről, például a Fórum bevásárlóközpontról, a nyugati kiskörútról? Ezek kialakításakor az önkormányzat mennyire vette figyelembe a városvédők szempontjait?

Karácsonyi György: A rendszerváltáskor úgy gondoltuk, már nem egy szűk csoport fogja eldönteni, hogy mi történjen a városban, de sajnos ebben tévedtünk. Kiderült, a beruházók igényeinek az önkormányzatok csak nagyon nehezen tudtak, tudnak ellenállni. Így jöhetett létre például a Nagytemplomtól alig 200 méterre a Pláza, később a Fórum, most pedig a Párizsi Udvar. Ezekre nem ott lenne szükség. A bevásárlóközpontokat más nagyvárosokban a település szélein létesítették. Manapság hiába kérik a turisták az idegenvezetőket, hogy nézzék meg Debrecenben az óvárost, azt már nehéz megmutatni. Társasházak építésével sokfelé már korábban tönkretették a több száz év alatt kialakult utcaképet. Az ősi kollégium szomszédságában házgyári panelutcák éktelenkednek. Ugyanakkor kisebb részeket azért még meg lehetne védeni. Ilyen lehetne például a Nyíl utca, a Péterfia, utca, Rákóczi utca, Csapó utca által határolt terület, mely az egykori Szentlászlófalvára épült rá. A régi Debrecen déli és nyugati városrészében (Boldogasszonyfalva) lévő hasonló egységet az új körúttal véglegesen kettévágták. A nyugati kiskörút kialakítása majd 100 éves elképzelés, de az akkori közlekedési eszközök teljesen mások voltak. Inkább az ettől 200-300 méterrel távolabbi, vele párhuzamosan haladó Nyugati utcát kellett volna korszerűsíteni, a mai autók számára ez nem jelent számottevő többlettávolságot és időt. Miközben így sok pusztítást vittek végbe, az új – igaz még nem befejezett – úton alig van közlekedés. A terület nagy részén tűzfalak és üres telkek láthatók. Ebből mikor és hogyan lesz igazi utca? Ez tévedés volt.

Mi a véleménye a Hunyadi János utcán részben már felépített új nagy épületkomplexumról, amelyet Párizsi Udvarnak neveznek? Illeszkedik ez a város szövetébe?

Karácsonyi György: A Péterfia utca elején álló házsort egyesületünk 2007-ben le akarta védetni. Az ideiglenes védettséget megadta az akkor még létező Műemlékvédelmi Hivatal. Csakhogy, egy idő után az lejárt, azzal indokolva, hogy ezek a házak nincsenek veszélyben, miközben az udvar felől folyamatosan bontogatták őket. Az, hogy az új ház tervezője megpróbált a régi homlokzatokból valamit megtartani, nem volt jó ötlet. Az új, hatalmas épület szinte „belenyomja” a földbe a régi kis homlokzatokat. Ilyet még sehol nem láttam. Nem kellett volna ide egy ilyen újabb bevásárlóközpontot engedélyezni, miközben ott van vele szemben másik kettő. Viszont abban, hogy a Bem téri kórház helyén lazább beépítés valósult meg, komoly szerepe volt egyesületünknek is. Eredetileg kétszer annyi lakást akart az önkormányzat ott engedélyezni.

Mit gondol a 2-es villamosról? Erre a vonalra volt szüksége Debrecennek?

Karácsonyi György: A 2-es villamos nyomvonala nem jó, túl közel megy az 1-eshez. Valamikor hét-nyolc villamosvonalon is lehetett utazni a városban. Óriási hiba, hogy azokat felszámolták. Az egykori irányok szinte ma is tökéletesek lennének, nagy részét vissza kellene építeni. Amúgy is a közösségi, a kerékpáros- és a gyalogosközlekedést részesíteném előnyben a gépkocsikkal szemben. Jóllehet, miközben ez az elv már szerepel Debrecen új közlekedésfejlesztési tervében, most még az autósok igényeit igyekeznek kiszolgálni, például új kiskörutat építenek nekik.

Amennyiben ön hozhatna debreceni nagyberuházásokról döntéseket, milyen projekteket támogatna?

Karácsonyi György: Csakis olyanokat, amelyek nem járnak értékeink pusztításával és amiket a lakosság értékszemléletű többsége is jónak tart. Az előző időszak polgármesteri vezetése nem volt igazán beszélő viszonyban a civilekkel. Sőt, kinyilvánította: a civilek akadályozzák a szakmai munkát és beleavatkoznak a politikába. Az új polgármesterrel másfajta kapcsolatot igyekeztünk kialakítani. Állandó párbeszédre törekszünk, amelyre ő nyitott. Célunk, hogy már a közgyűlés elé kerülő előterjesztések kialakításakor meghallgassák a véleményünket. Előadásokkal, bemutatókkal és kirándulásokon igyekszünk felhívni a figyelmet értékeinkre és gyarapítani a várost tevékenyen szerető lakosok számát. A távlati beruházásokkal kapcsolatban az egyik legfontosabbnak a Zsuzsi vonat fejlesztését, pályájának egészen Nyírbéltekig történő visszaépítését tartjuk. A vonal most mindössze 16 kilométer, holott egykor több mint 49 kilométer volt. Az erdei kisvasutat a ’90-es évek közepén teljesen meg akarták szüntetni, de szervezetünk kezdeményezésére ezt sikerült megakadályozni, védetté nyilvánították. Az érintett települések igényelnék az újbóli kiépítését, legalábbis a polgármestereik mind így nyilatkoztak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában