Helyi közélet

2016.02.02. 09:21

„Az olcsó benzin csak egy dolog”

Debrecen - A fuvarozók és a pékek is hosszan tudják sorolni a lehetséges árcsökkentés ellenérveit.

Debrecen - A fuvarozók és a pékek is hosszan tudják sorolni a lehetséges árcsökkentés ellenérveit.

Hogy van az, hogy miközben az üzemanyagok ára gyakorlatilag másfél éve folyamatos lejtmenetben van (a benzin literenkénti ára 440-ről 308 forintra, a dízelé pedig 298 forintra csökkent), az árzuhanás sem a szolgáltatások, sem a késztermékek árában nem köszön vissza?

Rogán és a kifliár

Olvasóink arra számítottak, hogy ha olcsóbban jár a kenyereskocsi a pékség és a sarki fűszeres között, akkor előbb-utóbb csak olcsóbb lesz a kenyér, meg a péksütemény, de csalódniuk kellett. Rogán Antal, a kormánypárt akkori frakcióvezetője éppen egy éve fogalmazta meg az elhíresült kérdését: ha olcsóbb a benzin, akkor miért nem kerül kevesebbe a kifli is? Nos, az üzemanyagok ára azóta tovább mérséklődött, a kifliskosár árcímkéjén azonban még mindig ugyanaz az ár olvasható. A GKI legfrissebb tanulmánya ezt azzal magyarázza, hogy a feldolgozott élelmiszerek esetében a termelési költségeken belül az üzemanyagok súlya mindössze 1,5 százalék. Tehát, ha azt feltételezzük, hogy az értékesítési árakban is ilyen arányban szerepel az üzemanyag, akkor tavalyi, több mint 11 százalékos üzemanyagár-csökkenés a feldolgozott élelmiszerek esetében csupán 0,1 százalékkal mérsékelhette az árakat. Septe József, a pékszövetség elnöke korábban úgy fogalmazott, hogy bár a sütőiparban a szállítási költség az összköltség 16-20 százaléka, ebben azonban a sofőr bére, a jármű fenntartása, a biztosítások díja és az útdíjak ára is benne van. Tisztán az üzemanyagár tehát a logisztikai költségeknek csupán az egy százalékát jeleni.

Az érem két oldala

A már idézett GKI-tanulmány szerint a szállítás esetében az üzemanyagárak a költségek 24,6 százalékát teszik ki, ami kiemelkedő, a szállítási tevékenységnél mégse érékelhető az üzemanyagok árváltozása. Pontosabban a közlekedési szolgáltatások ára az elmúlt évben nemhogy csökkent volna, de 1,4 százalékkal emelkedett. A „miért”-ről Fülöp Zsoltot, a Trans-Sped Kft. ügyvezető igazgatóját kérdeztük. Az egyik hazai piacvezető logisztikai vállalkozás vezetője azzal kezdte, hogy a fuvarozás hosszú évekig veszteséges tevékenység volt, ezért a mostani nyereség részben a korábban felhalmozódott veszteségeket enyhíti. – Az említett másfél éves időszakban csökkent ugyan az üzemanyagok ára, egy sor más költségünk azonban emelkedett. A jövedéki adónál például 11-ről 7 forintra csökkent a fuvarozók által visszaigényelhető összeg, ami önmagában 40 százalékos kiesés. A sofőrök bére (ami az összes költség mintegy harmadát teszi ki) is számottevően emelkedett. A migráció miatti határellenőrzés ha csak egy órás várakozásra kényszeríti a gépkocsivezetőt, ez számunkra annyit jelent, hogy az ez idő alatt megtehető 70 fuvarkilométert (az összes bevételével és költségével együtt) kidobtuk az ablakon. Bevezették ugye az útadót, de említhetném az euróárfolyamot is, ami egy nemzetközi fuvarozást végző cégcsoportnál ugyancsak jelentős „játéktér”… – vonta meg a mérleget Fülöp Zsolt.

Mindennek ára van

A Debrecenben 150 járművel szolgáltató Főnix Taxinál nyolc év után először tavaly hajtottak végre átlag 15 százalékos tarifaemelést. Arra a kérdésünkre, hogy ilyen alacsony benzinárak mellett nem éppen csökkenteni kellene-e a viteldíjakat, Tisza Tibor cégvezető visszakérdezett: Amikor 450 forint volt a benzin ára, akkor senki nem kérdezte meg tőlünk, hogy ugyan miért nem emelünk? Aztán arról beszélt, hogy náluk egy tarifaváltozás nem pusztán a számok átírását jelenti, mint a benzinkutaknál, hiszen a taxióra hitelesítése, az új matricák legyártatása több tízezer forintba kerül. – A benzinárak változása állandó hullámzásban van, képtelenség lenne minden rezdülését követni. Ugyanakkor igaz, hogy egy ideje olcsóbbak az üzemanyagok, egy sor egyéb költségünk (a parkolási díjaktól, az autópálya díján keresztül az alkatrész- és szevizárakig) viszont emelkedett – sorolta pro és kontra az érveket a debreceni taxitársaság vezetője.


Áremelkedés fenyeget?

A benzin 4, a gázolaj akár 6-7 forinttal is drágulhat szerdától, mivel a múlt héten kilőttek a nemzetközi olajárak. A benzinért így 317-319, a gázolajért 302-305 forintot kérhetnek a kutaknál. A kérdés most az, hogy a másfél éves kegyelmi időszak után ismét felfelé veszik-e az irányt az árak, vagy ez csak egy kis ijesztgetés. A mostani áremelés hátterében az áll, hogy a január 25-29-i héten az Európában irányadó Brent típusú kőolaj hordónkénti ára 29-33 dollár között változott, heti átlag közel négy dollárral, azaz 14 százalékkal emelkedett az ár.


Budapest - Emeli bruttó 2 forinttal a 95-ös benzin és bruttó 4 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán a Mol Nyrt.


Az üzemanyagár csökkenéssorozata holnap néhány forintos emelkedéssel szakad meg. Épp azon a napon, amikor a „Bádog Böske” tervezésében tevékenyen részt vevő Galamb József megszületett. Szabadfordításban így becézték a „Tin Lizzy”-nek hívott Ford T-modellt. Horváth Borbála írása.


Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában