Helyi közélet

2015.09.04. 10:34

Ez már nem egy emberről szól

Debrecen - Interjú: Márta Alexszel, a ByeAlex és a Slepp frontemberével.

Debrecen - Interjú: Márta Alexszel, a ByeAlex és a Slepp frontemberével.

„Egy-egy felötlő dallam, egy szó, egy mondat, egy történet, egy apró részlet az utcán, megragad bennem és összeáll.”

Szombat este a Roncsbár sztárfellépője a ByeAlex és a Slepp; a 2013-as Eurovíziós Dalfesztivál magyar résztvevője elmondása szerint keményen küzd azért, hogy az emberek a valóságot lássák, ne azt, ami a gyakran rosszindulatú médián keresztül „átjön”. Tény: a Debrecenben is gyakran megforduló ByeAlex több dalával is sok százezres hallgatottságot ért el a videómegosztókon.

Az együttesed immár ByeAlex és a Slepp néven fut. Mióta zenéltek együtt?

ByeAlex: A zenekar 2013 nyarán verbuválódott, először egy EFOTT-on léptünk fel. Amikor 2012 decemberében az első dalom megjelent, még nem gondolkoztam együttesen. Azután viszont toboroznom kellett zenészeket, akikkel folyamatosan koncerteztünk az idei nyár közepéig. A mostani felállás több tagcserét követően alakult ki. A kényszerűség is diktált, hiszen például Gerendás Danit azért váltotta Fekete Balázs, az Anti Fitness Club dobosa, mert Dani a The Biebers tagjaként már nem tudta összegyeztetni a koncerteket. Az elmúlt hónapokban sokat próbáltunk, új dalokat írtunk, ezeket az ősszel folyamatosan vesszük majd fel. A dalokat általában az utolsó cinleütésig kitalálom, azután a próbateremben elkezdjük bogozni. Van, hogy kiderül, ez vagy az nem olyan jó, akkor a zenekar átjátssza. Úgy látom, a srácok egyre inkább kezdenek kibontakozni, például a 30 című dal basszustémáját Szeifert Bálint találta ki, én alapból másra gondoltam. De minden új dalra igaz, hogy jobban átbeszéljük, én pedig vevő vagyok a jó ötletekre.

Nemrég azt írtad, nehéz időszak van mögötted, sok kérdés előtted.

ByeAlex: Triplán meg kellett harcolnom azért, amit elértem, mert az Eurovíziós Dalfesztivál nyomán rólam kialakult kép nem felelt meg a valóságnak. Ezért különösen az online médiára haragszom, és ez valószínűleg nem is fog megváltozni. Szóval komoly küzdelem volt bizonyítani, hogy a zenekarunknak van keresnivalója a fesztiválokon, a klubokban. Most februárban, a Fekete című dalnál éreztem meg azt, hogy ezen a téren kedvező változás érik. Mintha a Feketével lezárult volna az „eurovíziós történet”, és egy új, komolyabb fejezet kezdődött. Igyekszünk ehhez tartani magunkat.

A félmilliót meghaladó nézettségek a videómegosztókon azt jelzik, hogy igény van a zenédre. Engem a dalaidban leginkább az egyértelmű megkülönböztethetőség fog meg, és az arányérzék: a szöveg nem túlmagyarázós, mégis pont elég ahhoz, hogy érzeteket keltsen az emberben, a dallam pedig úgy fülbemászós, hogy nem érzem másolatnak.

ByeAlex: A zenekar egyre összefogottabb, világosabb képet mutat magáról, arról, amivé válni szeretne, és ez átmegy az embereknek. Sokféle zenét csinálunk, ilyen a hozzállásunk. Azért az elején ez nem volt magától értetődő, hosszabb ösvény vezetett idáig. Szoktam viccelődni azzal, hogy pár korábbi dalom bárcsak ne is létezne. Most tartunk ott, hogy tisztán látjuk az utat, érezve, hogy immár komolyan lépni kell, egyértelművé tenni: ez már nem egy emberről szól, hanem egy zenekarról.

Az a nagy szerencsém, hogy nem tanultam zenélni, nem értek a hangszerekhez, csak hozzájuk nyúlok, csak csinálok velük valamit. A Csókolomot rögtön azután írtam meg, hogy életemen először behangoltam egy gitárt, ami egyébként csak vagy századjára sikerült. A dal egy kvintsorból áll, bármilyen hülye képes eljátszani. Az írással és a zenével tudom kifejezni magam. Verset rendkívül tudatosan írok, előre tisztában vagyok a témával, a felütéssel. A zene, a dallam viszont totálisan ösztönös, hozzáteszem, a hangszerelésen később sokáig dolgozunk, akkor is, ha csak négy hangszer szólal meg. Egy-egy felötlő dallam, egy szó, egy mondat, egy történet, egy apró részlet az utcán megragad bennem és összeáll.

A közelmúltban többször is kiszúrtalak napközben Debrecenben. Mennyi időt töltesz a városban, milyennek találod?

ByeAlex: Öt éve egy debreceni lány a barátnőm, aki jelenleg is ebben a városban lakik, dolgozik. Télen például huzamos időt töltöttem nála, az tűnhetett fel. Nagyon szívesen jártam a Békás-tóra, de amióta átépítették, számomra steril. Az a jó Debrecenben, hogy tiszta, civilizált város. Sok helyen megfordulok, itt nincs bennem rossz érzés, szorongás. Például a nyersebb, de őszintébb miskolciakkal összehasonlítva a debreceniek kulturáltabbak, ám közömbösebbek is.

Márta Alex, művésznevén ByeAlex

magyar énekes

• Kisvárdán született 1984. június 6-án

• a Miskolci Egyetem bölcsészkarán filozófusként diplomázott

• A kedvesem című szerzeményével képviselte Magyarországot a 2013-as Eurovíziós Dalfesztiválon, a versenyen a jónak nevezhető 10. helyezést érve el

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában