Helyi közélet

2014.12.29. 16:42

Zöld gomb kívül-belül. Miért is?

Debrecen - Kellemetlenségek, félreértések elkerülése miatt a villamosvezető nyitja és zárja az ajtókat.

Debrecen - Kellemetlenségek, félreértések elkerülése miatt a villamosvezető nyitja és zárja az ajtókat.Miért nyílik az új CAF villamosok mind a hat ajtaja minden megállóban, a hét minden napján, a napi üzem teljes hosszában, akár van le- és felszálló, akár nincs? – teszi fel a kérdést a Napló zárt levelezési fóruma, az Agora egyik résztvevője. Hozzáteszi még, hogy egyáltalán miért van szükség olyan villamosokra, amelyeken kívülről is és belülről is az utasok által, szelektíven működtethető az ajtó? „Talán nem tételezik fel a debreceniekről, hogy tudják azt megfelelően használni? (Nem, hiszen a buszoknál is gombot nyomnak az utasok.) Talán a garanciális időn belül használni kell azokat, hogy még most menjenek tönkre és ne később?” – fűzi hozzá.

A kérdéseket továbbítottuk a DKV. Zrt.-nek, ahonnan a napokban megérkezett a válasz.

A réginek nem engedélyezték

A CAF Urbos 3 típusú villamosjárművek utastéri ajtajainak nyitása és zárása alapfunkcióban a Nyugat-Európában megszokottak szerint működik – kezdi tájékoztatását Csohány Andrea, a DKV Zrt. kommunikációs előadója. Ez esetben a villamos megállása után a járművezető csak engedélyt ad az ajtók nyitására és konkrétan az utasok csak azokat az ajtókat nyitják ki a külső és belső nyomógombokkal, ahol le- és felszállási igény van. Ilyenkor a nyomógombok zöldszínűen világítanak. A zárás automatikus abban az esetben, ha egy bizonyos ideig nincs le- és felszállás az ajtón keresztül, vagy a jármű indítása előtt a járművezető zárja be azokat. Természetesen az utastéri ajtók nyitása és zárása a járművezető által közvetlenül is megtörténhet.

A KCSV6-1 típusú villamosjárművek üzembe helyezése során ennek a fenti funkciónak a működését nem engedélyezte az akkori Központi Közlekedési Felügyelet, ezért ezeken a járműveken az utastéri ajtók nyitása és zárása csak a járművezető által történhet meg. Éppen ezért a DKV úgy ítélte meg, hogy a menetrend szerint közlekedő villamosok egységes le- és felszállási rendjének megtartása érdekében CAF Urbos típusú járművek esetében sem használják az „engedélyező” funkciót, ezzel elkerülve a későbbi kellemetlenségeket, félreértéseket.

Felkiáltójel – üzemzavar

Ugyancsak az Agora levelezésén keresztül tette szóvá az egyik Agora-tag, hogy a DKV a villamosmegállók tájékoztatási tábláin miért nem tünteti fel, ha baleset történik, továbbá azt, hogy körülbelül mikor áll helyre a villamosközlekedés. Példaként hozta a december elején történt balesetet, amikor az utastájékoztató 13 perc és felkiáltójelről indulva visszaszámlált 1 percig, majd visszaugrott 13 perc felkiáltójelre. „Tényleg, mit jelent a felkiáltójel?” – teszi fel a kérdést.

A villamos megállóhelyi digitális kijelzők normál, menetrend szerinti közlekedés esetén a járművek érkezési idejét mutatják. Bármely forgalmi zavar esetén (baleset, műszaki hiba), amely akadályozza a menetrend szerinti közlekedést, a kijelzőre a központi forgalomirányító tájékoztatást „küld ki”, amely a kijelző alsó sávjában futószövegként jelenik meg. A kijelzőn az érkezési idő melletti felkiáltójel azt jelzi, arra hívja fel az utasok figyelmét, hogy a villamosok közlekedése a menetrendtől eltérő.

HBN–KZS

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában