Helyi közélet

2013.12.10. 19:37

Igyekezzünk „boldogulni”

Debrecen - Tudatosan tehetünk a nemzeti szomorúság ellen.

Debrecen - Tudatosan tehetünk a nemzeti szomorúság ellen.

Hazánk a negyedik legszomorúbb ország a vizsgált 143 között. A legfrissebb eredményen nem lepődött meg dr. Kósa Karolina, a Debreceni Egyetem Magatartástudományi Intézetének vezetője, aki elmondta: a korábbi felmérések is hasonló képet mutattak a magyarokról.

Ennek egyik oka lehet, hogy a hozzánk hasonló gazdasági helyzetben lévő államokhoz képest hazánkban kedvezőtlenebbek a népegészségügyi adatok. A hosszú távú, életminőség rontó krónikus betegségek pedig egyértelműen meghatározzák a hangulatot és mivel gyakorta munkaképtelenné teszik az embert, illetve pénzt emészt fel a kezelésük, így kilátástalanná válhatnak a betegek.

– A munkanélküliség nagyon megviseli az embereket és különösen a férfiakat – erősíti meg dr. Csörsz Ilona. A klinikai szakpszichológus szerint Kopp Mária vizsgálataiból jól látszik, hogy a korábbi hagyományos „rizikófaktorok”, mint az alkoholfogyasztás, dohányzás kiegészültek úgynevezett nem hagyományos kiváltó tényezőkkel, mint például a reménytelenség, depresszió, ellenségesség. Utóbbi egyébként is jellemző a magyarokra, amelynek oka akár a történelmünkben is gyökerezhet – véli.

A nemzeti szomorúság ellen tudatosan tehetünk. – A változtatás egyéni szinten indulhat el, magunkkal érdemes kezdeni, ami nem könnyű, mert leginkább szüleink mintáját követjük egy egy konfliktushelyzet megoldásában – mondta a szakember. Épp ezért már gyermekkorban hasznos lenne tanítani a megküzdési mechanizmusokat akár tanórák keretében is.

Az első lépés az önismeret, hogy felmérhessük, hogyan reagálunk bizonyos élethelyzetekre, majd tudatosítanunk kell, hogy a problémákra nem feltétlenül az alkoholizmus, az étkezési zavarok vagy szélsőséges esetben az öngyilkosság az egyetlen reakció, vannak más utak is. Általánosan fontos lenne erősíteni a lakosság pszichológiai műveltségét és mindenkinek tanulnia kellene relaxációs technikákat. Ebben nagy segítséget nyújthatnak Bagdy Emőke pszichoterapeuta könyvei – ajánlotta dr. Csörsz Ilona hozzátéve: a nem megerőltető, de rendszeres testmozgás az egyik legjobb hangulatjavító. Mint mondja, ehhez elég gyalog vagy biciklivel munkába mennünk.

HBN-HABE


Debrecen - Hazánkat mélyszegénységben élő országok is „kacagva” leelőzték.


Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában