Elkeserítő statsiztika

2024.10.29. 17:30

Egy hét alatt három halálos baleset Hajdú-Biharban – fotókkal

A türelmetlenség miatt mennek bele az autósok kockázatos helyzetekbe, ami könnyedén végzetes lehet. A közlekedésbiztonsági szakember szerint a halálos balesetek száma elkeserítő.

Hajnal László

Hajdúnánáson is halálos baleset történt októberben

Forrás: Napló-archív

Alig egy hét alatt három halálos baleset történt Hajdú-Biharban. Október 28-án, hétfőn reggel Ebes és Hajdúszoboszló között halálra gázolt egy gyalogost egy teherautó. Október 25-én, péntek éjszaka egy kamion ütközött egy autóval Bárándon, a karambolban egy fiatal vesztette életét. Pár nappal korábban, október 23-án pedig Hajdúnánáson ütközött össze két személyautó, melynek következtében az egyik kocsi a tetejére borult, és az egyik sofőr életét vesztette.

A bárándi halálos balesetben egy fiatal vesztette életét
A bárándi halálos balesetben egy fiatal vesztette életét
Forrás: Napló-archív

Ezzel máris megtriplázódott a halálos balesetek száma az előző hónaphoz képest, a Közlekedésrendészet tájékoztatása alapján ugyanis szeptemberben mindössze egy hasonló eset történt a vármegyében. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint Hajdú-Biharban 2023-ban 26 halálos kimenetelű közúti baleset történt, ennek fele az év utolsó negyedében.

 A korábbi évek rendelkezésre álló adatai alapján elmondható, hogy az őszi és téli hónapokban történik a legtöbb tragédia az utakon. Jellemzően a hirtelen hideg következtében kialakuló ködöt, az útviszonyokat tesszük felelőssé, ám az idei évben a barátságos időjárás ellenére is végzetes balesetekkel köszöntött be az ősz.

Horváth Lászlót kérdeztük, hogyan látja a helyzetet. A gépjármű-szakoktató a Haonnak úgy nyilatkozott, az idejét sem tudná megmondani, mikor volt ennyi halálos baleset az utakon. Véleménye szerint a jelenlegi baleseti statisztika tragikus. Elmondta, a közlekedésbiztonsági szakmai találkozón kiemelt téma volt a jelenség, kollégáival arra próbálták megtalálni a választ, mire vezethető vissza a halálos kimenetelű balesetek elszaporodása, és hogy hogyan lehetne mérsékelni a statisztikát. Megjegyezte, noha uniós előírás, hogy 2050-re a halálos közúti balesetek számát nullára csökkentsék, erre a valóságban csekély esélyt lát.

A hőmérsékletváltozást csak részben lehet okolni a halálos balesetekért

A szélsőséges időjárás nyilvánvalóan befolyásolja az embereket. Az, hogy reggel 1 fok van, délután pedig 17, az megviseli a szervezetet. Erről azonban érdemes gondoskodni az elegendő folyadékbevitellel, ugyanis az ember higgadtabb és nyugodtabb, ha megfelelően hidratált

 – vélekedett. Hozzátette, a motorosok esetében a tapadási tényezővel is számolni kell a reggeli órákban, vagy akár a lehulló faleveleken is könnyedén elcsúszhatnak két kerékkel. A szakoktató szerint ugyan az időjárás is befolyásolhatja a közlekedést, és akár műszaki meghibásodás is okozhat bajt, elsődlegesen mégis az emberi tényezőkre vezethető vissza a halálos balesetek megnövekedett száma.

– Úgy tartja a mondás: jobb későn odaérni, mint úgy, hogy visznek bennünket. Ez kicsit morbid, de a kapkodás és a türelmetlenség nem vezet jóra – vélekedett a szakember. Úgy látja, az emberek teljesen elveszítették a toleranciát, az udvariasságot és az előzékenységet az utakon: mindenki elsőként, minél hamarabb szeretne célba érni. Ilyenkor következik be, hogy az ember olyan helyzetekbe – például egy kockázatos előzésbe – megy bele, aminek nem látja a végét, azonban ez ön- és közveszélyes, mert nemcsak magunkban, hanem a szembejövőben is kárt teszünk. Mint fogalmazott, ezt mi okozzuk, magunknak és egymásnak egyaránt.

A futárok és a rolleresek is teremtenek életveszélyes helyzeteket

Horváth László kiemelte, nem célja a személyeskedés, de szerinte mindenképpen beszélni kell az ételfutárok és a rolleresek kérdéséről. Azt tapasztalja, sok esetben bicskanyitogató a közlekedési moráljuk, és hajmeresztő helyzeteket idéznek elő az utakon a KRESZ figyelmen kívül hagyásával.

Példaként említett egy esetet, mely nemrég a Bolyai utcán volt szemtanúja. A rolleres a belső forgalmi sávban száguldott 50 kilométer per órás sebességgel. Amikor figyelmeztetően rádudáltak az autósok, kinevette őket és beintett mindenkinek. A szakoktató problémásnak tartja, hogy hiába vezették be a szabályozást az elektromos rollerekre, a rendőrök nem tudják beazonosítani a járművet.

Hasonlóképpen úgy látja hiába emelkedett a duplájára a bírságtétel a gyorshajtók esetében, ez szerinte nem feltétlenül visszatartó erő, mivel sok esetben a vezetők már ismerik a mérőműszerek pontos helyét. Ahol tudják, hogy rendőri jelenlétre kell számítani, ott betartják a sebességhatárt, egyéb esetekben pedig rálépnek a gázpedálra.

Összességében úgy véli, az emberek morálján kellene változtatni. A türelmetlenség, és az abból adódó szabályszegések rengeteg feszültséget okoznak a közlekedésben, és ugyanígy másokat is türelmetlenné tesznek, így hatványozódik a probléma. 

Az elmúlt egy héten történt halálos balesetekről a beszámolóinkat itt találják:

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában