2025.04.02. 14:45
Olyan trónra ült fel Debrecen, amiről a legtöbb közeli nagyváros álmodni sem merne
Az északkeleti régió „aranyháromszögében” a cívisváros vált gazdaságilag a legerősebbé. Debrecen további fejlődését is előrevetítette Papp László polgármester, aki a vármegyeszékhelyre a térség beruházási bajnokaként utalt egy friss interjúban.
Szakértők szerint a még mindig nem túl impozáns gazdasági mutatókkal rendelkező Kelet- és Északkelet-Magyarország felzárkózásának kulcsa a Debrecen, Nyíregyháza és Miskolc részvételével formálódó, új gazdasági övezet lehet. Az immáron „aranyháromszögként” emlegetett övezet esélyeiről, benne városa szerepéről Papp László, Debrecen polgármestere beszélt a Világgazdaságnak.

Fotó: Napló-archív
Lázár János építési és közlekedési miniszter szerint Debrecen, Nyíregyháza és Miskolc térségében egy gyors felzárkózást ígérő, új gazdasági övezet – egy „aranyháromszög” formálódik. Papp László úgy véli, ez több mint realitás, ez már ténykérdés. – A Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter vezetésével meghirdetett, teljesen új gazdaságfilozófia a keleti és nyugati országrész között feszülő fejlettségi különbségek megszüntetését célozta. Mi itt, Debrecenben elsőként ismertük fel az ebben rejlő lehetőségeket, és 2014-ben, amikor a debreceniek bizalmának köszönhetően polgármester lettem, én is erre az új gazdaságfilozófiára alapoztam.
Meghirdettem, hogy állítsuk meg a Debreceni Egyetemen, az itteni szakképzésben tanult, kiművelt munkaerő elvándorlását, és ehhez az egyetlen célravezető megoldásnak az látszott, ha Kelet-Magyarországon létrehozunk egy nagy gazdasági erőteret. E kormányzattal közös törekvés és cselekvés eredményeként Debrecen nemcsak ennek az országnak, de az egész közép-európai térségnek a beruházási bajnoka lett
– jelentette ki Papp László.
A Debrecenben keletkezett jövedelmet Debrecenben tartanák
Az újraiparosítás nagyságrendi ugrást követel a szolgáltatások területén is. – Kulcskérdés a nagy ipari parkok logisztikai kiszolgálása, amit úgy kell megvalósítani, hogy az ne zavarja a város lakosságát a közlekedésben. Ezért hoztunk létre egy hatalmas vasúti terminált az Északnyugati Gazdasági Övezetben, ami nemcsak a BMW-t, de a Déli Gazdasági Övezetet is képes ellátni. Elindul egy több mint 250 férőhelyes kamionterminál megvalósítása is – ennek az a funkciója, hogy a teherforgalmat kívül tartsa a városon.
A folyamatban lévő infrastruktúra-fejlesztések a közlekedést is komfortosabbá teszik. Erre – négy fontos csomópont fejlesztésével – most több mint 14 milliárd forintot költ Debrecenben a kormányzat. Zajlik a keleti elkerülő és a Józsa városrészt tehermentesítő északi elkerülő út létrehozásának előkészítése is, a légi közlekedésben pedig a cargojáratok indulása jelenthet ugrást
– sorolta Papp László.

Fotó: Napló-archív
– A város irodakapacitásai máris impozánsak, azonban ezek megtöltése ipari, pénzügyi, mérnöki és egyéb szolgáltatásokat kínáló vállalkozásokkal még várat magára. Ezt nagyon fontosnak tartjuk ahhoz, hogy a belváros napközben se ürüljön ki, és a szektor által generált minőségi munkahelyeknek köszönhetően a vendéglátási piac komoly, fizetőképes szegmenssel bővüljön.
Ha azt akarjuk, hogy az itt képződött – az országos átlagot itt-ott jócskán felülmúló – jövedelmek itt is költődjenek el, és a regionális versenyben ne veszítsük el a vezető pozíciónkat, akkor a kiskereskedelemben is erősödnünk kell.
Éppen ezért a következő öt évben szabályozással több olyan kereskedelmi létesítményt is támogatni kívánunk, amelyek nyilván magántőkéből jönnek létre, tehát nem igényelnek városi beruházást, de városi támogató hozzáállás nélkül nem tudnának megvalósulni – hangsúlyozta.
Egyre erősödik Debrecen turizmusa
Debrecen idegenforgalmának növekedése több mint impozáns: Budapestét meghaladóan egy év alatt 20 százalékot nőtt.
– Nagyon jól állunk a konferencia- és üzleti turizmussal, de az idegenforgalom más ágazataival is, bár nyilván, Miskolcot – „a Bükk városát” – körülvevő természeti környezet rendkívül különleges, sőt mondhatnám csodálatra méltó, amivel nem könnyű versenyezni.
Az idegenforgalom legnagyobb motorja Debrecenben a gazdaság, hiszen a nagy nemzetközi vállalatok beindítása, működtetése folyamatos mérnöki jelenlétet igényel, és ehhez nagyon sokan érkeznek külföldről: Németországból, az Egyesült Államokból, Kínából, a Távol-Keletről.
Ez is jól mutatja, hogy a kormány által meghirdetett konnektivitás stratégiája talán Debrecenben érvényesül a legjobban, leghatékonyabban. Itt amerikai, német nagyvállalatoktól dél-koreai, kínai nagyvállalatokig nemcsak, hogy mindenki jelen van, de üzleti kapcsolatban is állnak egymással. Ez egy nagyon jó példája annak, hogy van sikeres város, ami a konnektivitási elméletet a gyakorlatban is kitűnően alkalmazza – mondta Debrecen polgármestere.
A teljes cikk a Világgazdaságban olvasható.