2024.11.20. 16:08
Már megkezdte az akkumulátorok összeszerelését a CATL Debrecenben – videóval
Megtudtuk azt is, van-e köze a debreceni repülőtéren landoló cargo járatoknak a kínai vállalathoz. Illetve a CATL jövőbeli terveiről, a munkaerő-toborzásról és a vízfelhasználásról is szó esett.
A CATL egy, a debreceni Inparktól bérelt csarnokában már zajlik a kész modulok összeszerelése
Forrás: CATL
Az elmúlt év eseményeiről és a debreceni gyár jelenlegi állapotáról tartottak sajtótájékoztatót a CATL képviselői szerdán a Hotel Mercure Debrecenben. Jason Chen, a CATL európai működésért felelős ügyvezetője előadásában arról beszélt, hogy a CATL 2011-es alapítása óta küldetésének tekintette a zöldenergia-átállást és a közlekedési szektor dekarbonizációját. Mint mondta, a vállalat az elektromos autók akkumulátorai, valamint az energiatárolók gyártása terén is vezető piaci szerephez jutott, emellett alapküldetésük a kutatás-fejlesztés is. Hozzátette, a hat meglévő kutatási központ mellett 68 vezető egyetemmel alakítottak ki közös platfromot. Megemlítette a Shenxing+ lítium-vasfoszfát akkumulátorokat, amely ezer kilométeres táv megtételét teszi lehetővé egyetlen töltéssel. Ahogy elhangzott, személyautók mellett ipari felhasználású és tehergépjárművekbe is terveznek energiatároló egységet, emellett hamarosan előállnak a légi közlekedést támogató akkumulátorokkal is.
Jason Chen kitért a CATL debreceni gyárára is, melynek első üteméhez köthető épülete szerkezetileg készen van, jelenleg a gépészeti szerelési munkálatok zajlanak, a cellagyártás (az akkumulátor legkisebb egysége) pedig 2025-ben megkezdődhet. Azt is megtudtuk, hogy a vállalat egy, a debreceni Inparktól bérelt csarnokában már zajlik a kész modulok összeszerelése, melyet egyelőre Kínából importált cellákból raknak össze, amíg a helyi termelés be nem indul. Az épületben két gyártósort helyeztek el, és szeptemberben indult az első modulok előállítása. Mint mondta, az ehhez szükséges engedélyekkel kivétel nélkül rendelkeznek.
– Célul tűztük ki, hogy a CATL a debreceniek jó szomszédjává váljon. Több nyomát is láthatják a társadalmi felelősségvállalásnak, amelyet a vállalat folytat – hangsúlyozta az ügyvezető.
Még nem tudni, melyik európai országban lesz akkumulátor-újrahasznosító üzem
Szilágyi Balázs, a CATL közügyekért felelős vezetője arról számolt be, milyen társadalmi célú kezdeményezésekben és jótékonysági programokban vett részt a cég a térségben. Mint mondta, az adományozás terén az idősekre, a gyermekekre és a rászorulókra koncentrálnak. Arról is beszélt, hogy a vállalat 2024-től kezdődően a fenntarthatóságra vonatkozó jelentéseket is közzétesz nemzetközi honlapján, 2026-tól pedig magyarul is elérhetővé válnak a debreceni tevékenységgel kapcsolatos jelentések. Úgy véli a CATL helyi üzeme pozitív gazdasági hatással lesz a térségre.
A CATL nemcsak a termékeivel járul hozzá a karbonmentes jövőhöz, hanem arra is törekszik, hogy a gyártási tevékenység is a lehető legalacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással járjon
– mondta. Megemlítette, a CATL Brunp nevű leányvállalata az akkumulátorok újrahasznosításra specializálódott, a vállalat Európában is mindenképpen tervez egy hasonló üzemet létesíteni, azonban arról még nem sikerült megállapodni, hogy ez melyik országban fog felépülni.
Főként helyi munkaerőre épít a CATL
Sidló Noémi, a CATL kommunikációs és PR vezetője kifejtette, nemcsak a helyi, hanem az országos és külföldi média képviselőit is meghívták a sajtótájékoztatóra, hiszen céljuk, hogy a vállalat működése a leginkább átlátható legyen. Leszögezte, céljuk, hogy főként helyi munkaerőt toborozzanak, habár – mint fogalmazott – a távolság leküzdhető dimenzió.
Debrecentől hatvan kilométeres körzetben toboroztunk, elsőként az irodai pozíciót betöltő munkavállalókra fókuszálva. Ezt követték a további munkakörök
– mondta, hozzátéve, a kampány eredményes volt (csak idén 18 állásbörzén voltak jelen), hiszen a tavalyi százról a jelenlegi 400 főre emelkedett a dolgozói létszám a CATL Debrecennél. Mivel hosszú távon gondolkodik a vállalat, a munkaerőpiac mellett az oktatási együttműködésre is nagy hangsúlyt fektettek, ezzel a Debreceni Szakképzési Centrummal és a Debreceni Egyetemmel kötött stratégiai együttműködésre utalt. Kifejtette, a megállapodás több szakterületre terjed ki, így az informatikai, mérnöki mellett a természettudományi területen tevékenykedő hallgatókra is számítanak. Elárulta azt is, a németországi vállalathoz hasonló mintára egy oktatási központ is terveznek létrehozni, ahol a legmodernebb technológiai ismereteket is elsajátíthatják majd a leendő dolgozók.
Kétezerhatszáz dolgozóval számolnak Debrecenben
A résztvevők ezt követően újságírói kérdésekre is válaszoltak. Megtudtuk többek közt, hogy a Kínából érkező, debreceni repülőtéren landoló menetrend szerinti cargo járatok nem kapcsolódnak a vállalat tevékenységéhez, mivel áruszállítást nem bonyolítanak légi úton. A debreceni üzem várható árbevételéről üzleti titokra hivatkozva nem árulhattak el adatokat. Hasonlóképpen a CATL üzleti partnereit sem árulták el, azt azonban megtudtuk, hogy hosszú távú beszállítói megállapodást kötöttek a Mercedes és a BMW autógyárakkal.
A Brunp akkumulátor-feldolgozó üzemével kapcsolatban annyit erősítettek meg, hogy mindenképpen európai országba szeretnék telepíteni, hogy az előállított nyersanyagokat európai gyártás során lehessen felhasználni.
Arra a kérdésre, hogy milyen témákban egyeztetnek Debrecen vezetésével, azt válaszolták, főként technikai jellegű ügyeket, az ipari parkkal kapcsolatos infrastrukturális fejlesztéseket beszélik meg. Az is kiderült, a debreceni gyár dolgozói létszáma 2025-ben meg fogja haladni az ezer főt, míg 2026-ra, a teljes gyártási kapacitás beindulásakor 2600 munkavállalóra számítanak. Arra a kérdésre, hogy toborozható-e ennyi munkaerő, azt felelték, stabilan hisznek abban, hogy a régióból elegendő munkavállalót sikerül a vállalathoz csábítani. Hangsúlyozták, hogy helyi dolgozókra építenek, azonban a termelés beindításáig hullámokban érkezni fognak kínai műszaki szakemberek, akik a technikai tudás átadásáig mindössze ideiglenesen fognak itt tartózkodni.
Szóba jött a vízhasználat kérdése is. Arra a felvetésre, hogy a szürkevíz, vagyis az ipari szennyvíz nem lesz elegendő, azt válaszolták, hogy az adatok ismeretében a kapacitás bőven fogja fedezni az elhasznált vízmennyiséget, így bizonyos, hogy nem lesz szükség ivóvízre a gyártáshoz.
Az alábbi videót a sajtótájékoztatón vetítették le. A képsorok kivétel nélkül Debrecenben készültek. Látható a szerkezetkész gyár, illetve az Inparkban működő gépsorokat is megfigyelhetjük: