Közbeszerzés

2023.04.16. 15:34

Váratlan helyzetek is akadtak a kismacsi kerékpárút építésénél

Többek közt stabilizálni kellett az altalajt az építkezés megkezdése előtt.

Az út mindenki örömére elkészült

Forrás: Napló-Archív

Mintegy 15 millió 700 ezer forinttal drágult a Kismacsra vezető kerékpárút kivitelezése; az építést végző hajdúhadházi céggel szerződést módosított a beruházó debreceni önkormányzat. Az erről szóló közlés a napokban jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben.

 A Debrecen, 33-as számú főút – Metro csomóponttól Kismacs, Orgona utcáig tartó közel 3 kilométernyi kerékpárút egyesített gyalog- és kerékpárútként készült el, a csapadékvíz elvezetésére alkalmas árokrendszerrel együtt. A kivitelezés során több pótmunka vált szükségessé.

A kerékpárút nyomvonalában történt humuszolás után, de még a további földmunkák megkezdése előtt az altalaj laboratóriumi vizsgálatának eredményeiből megállapították, hogy a talaj vízérzékeny iszaplisztes homok, így az altalaj már kis mennyiségű csapadék hatására is elveszti állékonyságát, ebből adódóan nem alkalmas további rétegek megépítésére. Mivel a terveket szakági tervező készítette, így nem volt előírás külön geotechnikai tervező bevonása. A pályaszerkezet és töltés méretezéséhez a kerékpárút környezetében korábban megvalósult projektek talajvizsgálati jelentései voltak az irányadók, melyek nem tartalmaztak ezen problémára utaló megállapításokat – áll a Közbeszerzési Értesítőben. Az altalaj meszes-cementes talajkezelési technológiával történő stabilizálását kellett elvégezni.

A kivitelezés során szükségessé vált továbbá a kerékpárút nyomvonalát érintő, az ORFK kezelésében lévő, VÉDA kaput ellátó és vezérlő szekrény, valamint a Magyar Közút Zrt kezelésében lévő jelzőlámpás forgalomirányítást ellátó és vezérlő szekrény áthelyezése.

 Ennek szükségessége a teljesítés során merült fel, tekintettel arra, hogy a beruházó által kiadott tervek és megrendelői utasítások alapján a kivitelezőnek csak a két szekrény szintbeemelésével kellett számolnia, a szekrények áthelyezése nem volt része a tervnek. A Magyar Közút Zrt.-nek az eljárás indítását megelőzően a jóváhagyott tervekkel kapcsolatban a vezérlőszekrényekre vonatkozóan nem voltak korábban észrevételei, a teljesítés során azonban mind a Magyar Közút Zrt., mind az ORFK, mint üzemeltetők az egyszerűbb és biztonságosabb karbantartás érdekében a szintbeemelés mellett a tervdokumentációban nem szereplő áthelyezést is előírták.

Kevesebbet építettek

Elmaradó munkarészek is voltak. A szerződés megkötését követően volt látható, hogy a kerékpárutat érintő terület egy részén a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. is beruházást végez, mely során 2,2 kilométer hosszon történik meg a 33-as számú főútnak az Északnyugati Gazdasági Övezet és az M35 autópálya közötti szakaszán a meglévő 2×1 sávos rész 2×2 sávra bővítése

A főút részeként csomóponti ágak, új jelzőlámpás csomópontok, párhuzamos gyalog-kerékpárutak és mezőgazdasági földutak kialakítása is megtörténik. Ennek eredményeként az érintett szakaszon a NIF Zrt. a kerékpárút építését is elvégzi, így a kivitelező részéről ez szükségtelenné vált.

A kivitelezés során a vállalkozó elkészítette a szükséges forgalomkorlátozási tervet, melyet a Magyar Közút Zrt-hez benyújtott. A Magyar Közút Zrt. a terv jóváhagyása során forgalombiztonsági okok miatt a 33-as számú főúti buszfordulónál nyomvonalkorrekciót írt elő. Ennek eredményeképpen a kivitelezőnek az eredetileg megépítendő mintegy 96 négyzetméter helyett csak 55 négyzetmétert kellett építenie.

A pótmunkák és az elmaradó munkák különbözete nettó 15 millió 684 ezer 300 forint, így az eredeti szerződéses összeg 292 millió 415 ezer forintról 308 millió 99 ezer 300 forintra nőtt.

HBN

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában