két döntésen múlik

2021.07.18. 21:13

Legyen rend a lakásodban és az életedben is!

A KonMari-módszerrel vége a halmozásnak és a pazarlásnak.

Ahogy a régről ismert mondás is tartja: rend a lelke mindennek | Fotó: Shutterstock

Fotó: Shutterstock

Ismerős az érzés, amikor egy napot csak a rendrakással töltesz, de pár nap alatt már minden újra a feje tetején áll? Marie Kondo japán szervezési tanácsadó, a KonMari-módszer kidolgozója szerint a probléma gyökere, hogy rosszul rakunk rendet. Mindig. Folyamatosan elrakjuk a dolgokat, hogy ne látszódjon a rendetlenség, de ettől csak még nagyobb lesz a káosz, miközben úgy érezzük, rengeteg időt és energiát fektettünk a takarításba és a rendrakásba.

Tudjunk elengedni

A KonMari-módszer szerint csak két döntésen múlik a hatékony rendrakás: kidobunk vagy megtartunk-e egy tárgyat, és ha megtartjuk, akkor hová tesszük.

A tanácsadó szerint ne apránként, mindig csak egy-egy helyiséget tegyünk rendbe, hanem egy szuszra az egész lakást. Marie azt vallja, a rendrakás nem cél, hanem eszköz, melynek segítségével otthonunk után az életünkben is rend lesz, ugyanis a külső rend egyenes út a belső rendszer megteremtéséhez. Hogy kidobunk vagy megtartunk valamit, azon múlik, szeretjük-e az adott tárgyat. Fontos, hogy az egy kategóriába tartozó dolgokat a lakás minden pontjáról egy kupacba kell gyűjteni, hiszen így látjuk igazán, mekkora mennyiséget halmoztunk fel belőle. A módszer szerint egyesével kézbe kell venni a tárgyakat, majd megkérdezni magunktól: örömet szerez ez nekem? Ami nem tesz boldoggá, annak mennie kell. Tudom, sokunk szekrényében van olyan ruha, könyv, pipere, amit csak azért tartogatunk, mert sokba került. Ilyenkor gondoljuk végig, honnan van, kitől kaptuk, miért vettük meg, mióta nem nyúltunk hozzá. A kérdések ráébreszthetnek arra, hogy nem is olyan kellemes emléket hordoz a tárgy, csak a lelkiismeretünk nem engedi, hogy megváljunk tőle. Ilyen esetben köszönjünk el a ruhától, a könyvtől, a piperétől, és „engedjük el”.

A következő lépés: helyet találni a (már kiválogatott, hasznos) dolgoknak. Marie módszere szerint egy helyre rakjuk a hasonló dolgokat. A ruhát a hálószobai szekrénybe, a gardróbba, a kozmetikumokat a fürdőszobába, a könyveket a polcra, a fontos, személyes dolgokat szemmagasságba, hogy a kellemes emlékek „közel” legyenek hozzánk.

Ahogy a régről ismert mondás is tartja: rend a lelke mindennek | Fotó: Shutterstock

Igen fontos a hajtogatás

A „konmarizás” lényege, hogy a lomtalanítás után megtartott holmijainkat kis helyen és áttekinthetően tároljuk az otthonunkban, miközben megpróbáljuk hosszú távon is fenntartani az újdonsült szisztémát, nemet mondva a további kacatok felhalmozására. Minimalista irányzat ez is, a Rend a lelke mindennek című könyvében részletesen leírja a módszer minden részletét. Az egyik legfontosabb rész a hajtogatás. Az alaptézis szerint a ruhákat ne függőlegesen, egymásra pakolva tároljuk a szekrényben, hanem élére állítva egy fiókban vagy dobozban. Ezzel elkerülhetjük, hogy az alsóbb darabok kihúzásával ledőljön az egész kupac vagy gyűrődjenek az alsóbb darabok. Az élére pakolt elrendezés további előnye, hogy minden ruhadarabot látunk, tehát nem kell keresgetni. A szervezési tanácsadó tippje szerint a ruhákat három részre hajtogassuk, hogy téglalapformát alkossanak. A zoknik, bugyik a KonMari-elv szerint szintén dobozba, fiókos szekrénybe kerüljenek, ügyelve arra, hogy a zoknikat ne fogassuk egymásba, hiszen így a külső darab gumija folyamatosan nyúlik.

Marie Kondo rengeteg ötletet ad, hogyan tegyünk rendet, majd őrizzük meg azt a konyhánkban. Itt kiemelten fontos a rend és az átláthatóság, már csak azért is, hogy a szekrény ne legyen tele lejárt élelmiszerrel. A lisztféléket, a rizst, a tésztákat is csoportosítsuk, az édes ízeket, például a lekvárt, a mézet is tegyük egy helyre. Így mindig látni fogjuk, összesen mennyi gabonapehely van, vagy azt, ha itt-ott van még egy kis kallódó tészta. A különféle termékeket lehetőség szerint külön polcon tároljuk. A „dobozolás” itt is nagy hangsúlyt kap: átlátszó üvegcsékbe, tégelyekbe pakoljunk. Ráadásul a fűszerek így jobban megőrzik az aromájukat, mintha a zacskóban lennének, és csak akkor töltsük újra a tárolót, ha az kiürül. Így elkerülhetjük az élelmiszerek felhalmozását is.

Három kupac irat

A fürdőszobában is csoportosítsuk a termékeket! Egy helyre kerüljenek a hajcsavarók, a csatok, a kozmetikumok, a parfümök. Az iratokat három kategóriába kell rendezni: amivel dolgunk van (befizetésre váró számlák, kitöltésre váró formanyomtatványok), az örökre megőrizendő papírok (születési anyakönyvi kivonat, adásvételi szerződések) és a rövid ideig megőrizendők (befizetett számlák, garancialevelek). Ám a munka itt nem ér véget. Rendet kell tenni az irodában, a nappaliban, a kamrában, a garázsban, a gyerekszobában, a tisztítószerek között, sőt a hűtőben és a számítógépünkön is. Utoljára hagyjuk az érzelmi kötődésű tárgyakat: ezek a fényképek, a képeslapok, az esküvői meghívók, az ajándékok.

Betartani a szabályokat

A KonMari-elv szerint hálával váljunk meg minden tárgyunktól. Gondoljuk végig, kinek lehet még szüksége azokra a dolgokra, amiket egyébként kidobnánk. A használt, de jó minőségű ruhákat vélhetően örömmel fogadnák a rászorulók, a megunt könyveket pedig könyvgyűjtőkben elhelyezhetjük. A módszer csak akkor működik, ha valóban betartjuk a szabályokat! Érdemes egy listát készíteni a naponta elvégzendő feladatokról, azokat megcsinálni, hogy a rendet csak fenntartani kelljen. Rengeteg hasznos tipp és ötlet található a Rend a lelke mindennek – KonMari Facebook-csoportban, melynek már több mint 52 ezer tagja van, valamint a videómegosztó oldalakon.

Fogarasi Renáta

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában