Helyi gazdaság

2020.06.11. 13:48

Mezőgazdasági kiszolgálással erősít a Trans-Sped

A Trans-Spedet a stabil háttere és transzparenciája teszi piacvezetővé a logisztikában.

Fotó: DERENCSENYI ISTVAN

A Trans-Sped családi vállalkozásból lett nagyvállalattá, ahol a folyamatos fejlődés a cél. Az elmúlt időszakban a cég megduplázta a jegyzett tőkéjét, kötvényt bocsátott ki, sikeresen vette fel a harcot a koronavírus okozta a gazdasági visszaeséssel, s folyamatosan arra törekszik, hogy minél hatékonyabban lássa el az ügyfelek megrendeléseit. A Napló Fülöp Szabolccsal, a Trans-Sped Kft. ügyvezetőjével beszélgetett.

Egy fejlődő nagyvállalat mennyiben tudja megtartani a gyökereit?

A Trans-Sped az idén lesz 30 éves, és a modern logisztikai nagyvállalattá válás mellett a változatlan, átlátható, a cég működtetésében is részt vevő családi tulajdonosi kör garantálja, hogy a fő értékeinket és a nyitott, őszinte kommunikációnkat megőrizzük az évtizedek során. Hárman vagyunk tulajdonosok: az öcsém a belső informatikai fejlesztéseket végzi, édesapám az ingatlanfejlesztéssel és a társadalmi kapcsolatokkal foglalkozik, én pedig a vállalat operatív irányítását látom el. Ebben a felállásban lassan négy éve dolgozunk együtt.

Fülöp Szabolcs, a Trans-Sped Kft. ügyvezetője.

 

Nagy a verseny a logisztikai piacon, mégis a Trans-Sped országos viszonylatban is a nagyobb, kiemelkedően sikeres logisztikai vállalatok közé tartozik. Hol helyezkedik el a cégük most a piacon?

A logisztikai piac definíciója önmagában egy kacifántos dolog, hiszen különböző iparági listák és besorolások is fellelhetők ezzel kapcsolatban. Ha a raklapos, nagyobb volumenű logisztikai cégek listáját vizsgáljuk, az látható, hogy a Trans-Sped az egyetlen tisztán magyar tulajdonú vállalat, amely be tudott kerülni a legjobb tíz cég közé. 2018-as eredményeket feldolgozó top húszas listán három magyar társaság szerepelt, mi pedig a kilencedik pozíció elérésével a legjobb hazai vállalat lettünk. Minket csak külföldi multinacionális cégek előztek meg.

Év elején a Trans-Sped cégátalakuláson ment keresztül, megduplázta a jegyzett tőkéjét, illetve márciusban ötmilliárd forint értékben kötvényt bocsátott ki. Ezek mit jelentenek a cég életében?

Ezek a lépések egy több éve megkezdett folyamat részei. A Trans-Sped korábban cégcsoport jellegűen működött, az idei év január 1-jétől pedig egységes nagyvállalattá váltunk. A logisztikai szolgáltatásokat végző vállalatunk összeolvadt az ipari park-kezeléssel, valamint az ingatlanfejlesztéssel és háttértámogatási feladatokkal foglalkozó cégeinkkel, így most már egységes nagyvállalatként vagyunk jelen a piacon. Csaknem három éve kezdtük el a belső szervezeti egységesítést, s ezek az intézkedések mind hozzájárultak ahhoz, hogy az egyik legtőkeerősebb vállalattá válhassunk a szektorban.

Ezt a folyamatot egészítette ki a kötvénykibocsátás is, ami tulajdonképpen a stabil pénzügyi háttér fejlesztésének újabb lépcsőfoka volt. Ez azt jelenti, hogy immár nem tisztán banki hitelekből, hanem vállalati kötvényekből is finanszírozzuk a céget. A 2019-es év második fele az erre való felkészüléssel telt, melynek eredményeként egy független, nemzetközi hitelminősítőtől a teljes átvilágítást követően B+ minősítést kaptunk. Ez az értékelés a stabilitást és az átláthatóságot jelenti, egyúttal ennek köszönhetően a Magyar Nemzeti Bank Növekedési Kötvényporgramjában is részt vehettünk.

A pénzügyi feltételeket ezután szakemberek bevonásával dolgoztuk ki. A kibocsátásra márciusban került sor túljegyzéssel és kedvező feltételekkel. Erre nagyon büszkék vagyunk, hiszen ez az évek során tanúsított stabilitásunknak és a transzparenciánknak az eredménye. A finanszírozási háttér a nagyvállalati egységes működéssel karöltve jó alapot biztosít ahhoz, hogy felvegyük a versenyt a legnagyobb külföldi multinacionális cégekkel, s a jelentősebb ipari kibocsátók megbízható partnerei lehegyünk hosszú távon is.

Mennyiben érintette a koronavírus-járvány a vállalat rövid, valamint hosszú távú terveit?

A koronavírus-járvány, és az ebből fakadó válság az egész magyar gazdaságra, így a logisztikai szegmensre és a Trans-Spedre is hatással volt. Részben viszont a szerencsének és tudatos felkészülésnek is köszönhetően a recesszió nem jelentett olyan likviditási krízishelyzetet számunkra, ami megrendítette volna a stabilitásunkat. Ugyanazzal a gárdával tudunk a megbízok rendelkezésére állni a helyzet normalizálódását követően is.

A kezdeti időszakban óráról órára változtak a szabályok, amelyeknek meg kellett fellenünk a folyamatos szolgáltatás biztosítása érdekében. Az intézkedések érintették többek között a határátlépést, valamint bizonyos termékek exportálhatóságát is. A helyzet mostanra stabilizálódott, viszont így is elmondható, hogy az iparágban legalább 15-20 százalékos a volumen-visszaesés. Abban bízunk, hogy az ügyfeleink értékelik a konzisztens működésünket, s a jövőben is építenek a szolgáltatásainkra. Voltak olyan vállalatok, amelyeket felkészületlenül ért a járvány okozta gazdasági hatás, így többen elveszíthették a logisztikai szolgáltatójukat. Ők is bátran fordulhatnak a Trans-Spedhez, mivel mi most is bebizonyítottuk, hogy stabilan és hosszú távú szemlélettel tudunk a különböző nehézségekkel megbirkózni.

A jövőbe tekintve pedig elmondható, hogy a vírushelyzet miatt a beruházási és növekedési terveinket nem adtuk fel, viszont a lassú visszaépülés miatt ezeket át kell ütemezni. Mi is keressük azokat a költségeket csökkentő lehetőségeket, amivel a hatékonyságunk növekedhet, s azt az ügyfélréteget, amely kevésbé érintett a válságban. A fókuszpontokat stratégiailag nekünk is finomhangolni kell, de ez radikális átszervezést nem igényel.

Korábban a Napló is írt arról, hogy a Trans-Sped miként védi meg a dolgozóikat a koronavírus-járvány alatt. Vannak olyan megoldások, amelyeket tovább visznek a járványhelyzet utánra?

Igyekszünk tudatosan foglalkozni azzal, mi tanulható a járványból, illetve miket lehet hosszú távon az előnyünkre fordítani. Számunkra az egyik tanulság mindenképpen az, hogy bár a digitalizáció felgyorsult az elmúlt hetekben, ez minket nem ért hátrányosan. A folyamataink jelentős részei alkalmasak voltak arra, hogy akár távmunka keretein belül végezhetők legyenek. Természetesen vannak olyan pontok is, amelyek még nem alkalmasak erre, viszont ez rámutat, milyen irányba érdemes előre lépnünk.

A Trans-Sped esetében jól vizsgázott a kötetlenebb munkarendben és a home office, amellyel opcionális jelleggel a jövőben is számolhatunk. Fontos még, hogy a higiéniás állapotok, a fertőtlenítés, továbbá a belépési protokollok előtérbe kerültek. Ennek eredményeképp olyan intézkedéseket vezettünk be, amelyek „békeidőben” is hasznosak lehetnek, hiszen a tisztán tartott és rendezett munkakörülmény közös érdek. A kollégáinkat otthoni használatra is elláttuk védőeszközökkel és tisztítószerekkel, továbbá odafigyelünk az irodai és ipari parki elrendezésre, a folyamatos légcserére, valamint arra, hogy kamionsofőrök rakodáskor hol tartózkodnak és tisztálkodhatnak. Ezek mind olyan körülmények, amelyek hosszú távon hozzájárulhat a szolgáltatói színvonalnövekedés mellett a dolgozói elégedettség biztosításához is.

A Trans-Sped fontos szereplő a mezőgazdaság logisztikai kiszolgálását illetően. Mivel emelkedik ki a cég a versenytársakhoz képest?

A cégünk legfőbb versenyelőnye, hogy 30 éve komplex logisztikai szolgáltatóként vagyunk jelen egy piacon. Ez azt jelenti, hogy nem csupán egy raktározással és fuvarozással foglalkozunk, hanem ezeket kiterjesztve az ellátási lánc teljes spektrumát le tudjuk fedni. A Trans-Sped esetében az említettek kiegészülnek más szolgáltatásokkal is, mint amilyen a címkézés, termelési logisztika és a csomagolás többek között. Ezen felül azokat a speciális fuvareszközeinket is folyamatosan fejlesztettük, amelyekkel a mezőgazdasági ügyfeleinket is jobban ki tudjuk szolgálni. A Trans-Sped több mint 100 speciális fuvareszközzel rendelkezik, és a hűtős flottája is megközelíti az 50 autót. Ez utóbbiak speciális kiegészítőkkel szereltük fel, amellyel alkalmassá váltak akár a húspályás akasztós munkák elvégzésre is. De speciális eszközeink között említhetem a dupla rakszintes, két hőmérsékletzónás autóinkat, vagy az ultra könnyű pótkocsikat is, amelyek 24 helyett akár 27 tonnát tudnak szállítani. Ezek apró dolgoknak tűnhetnek, de a gyakorlatban jelentős és kézzelfogható előnyöket biztosítanak.

Az elmúlt időszakban a vevői igények azt mutatták, hogy szükség van egyre több olyan eszközökre, amelyek képesek gabona és egyéb ömlesztett áru szállítására, amelyre az önrakodó rendszer kiváló megoldást jelent.

Eddig is számos mezőgazdasági partnerrel dolgoztunk együtt, és most megnőtt az igény arra, hogy a speciális rakodási igényű területeken legyenek logisztikai megoldásaink.

Így beszereztünk ún. walking floor vagyis önrakodó eszközöket, amelyek a mezőgazdasági folyamatokban rugalmas és költséghatékony alternatívái lehetnek a hagyományos szerelvényeknek. Előnye olyan területeken mutatkozik meg leginkább, amikor valamilyen sajátos helyi körülmény nem teszi lehetővé a billenős kocsik alkalmazását, továbbá nincs targoncás átvételi lehetőség, szűkebb területen lehet lerakodni, nincs rámpa vagy speciális a rakodó terület. A termelők, termesztők nagy hasznát láthatják ennek a megoldásnak, mivel könnyebben szervezhető a szállítás. A Trans-Spednél cél, hogy a hatékonyság javítása megfelelő fuvarszervezéssel is párosuljon. Ennek elérése érdekében a jövőben további tanúsítványok megszerzésére fokuszálunk, hogy fejlesszük a meglévő szaktudásunkat. Ez szükséges a mezőgazdasági terület szakszerű ellátásához, egyúttal hozzájárul régióban betöltött vezető szerepünk erősítéséhez. Ezen felül hatalmas a versenyelőny a szektorban, hogy megvan az a speciális képesség és szaktudás, ami szükséges a mezőgazdasági termelők kiszolgálásához.

 

(PR cikk – Szilágyi Gergő)

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!