Életmód

2018.11.26. 19:27

Iskolai bántalmazás: mit tehetünk?

Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - A gyermek kiközösítés hatására szorongóvá, depresszívvé válhat. Immunrendszere legyengülhet, sokkal fogékonyabbá válhat a betegségekre. Teljesítménye romolhat, hiszen energiáit leköti a kiközösítéssel, zaklatással járó lelki teher. Posztós Réka pszichológus szerint éppen ezért kell többet leülni velük beszélgetni, valamint odafigyelni társas tevékenységeikre.

Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza - A gyermek kiközösítés hatására szorongóvá, depresszívvé válhat. Immunrendszere legyengülhet, sokkal fogékonyabbá válhat a betegségekre. Teljesítménye romolhat, hiszen energiáit leköti a kiközösítéssel, zaklatással járó lelki teher. Posztós Réka pszichológus szerint éppen ezért kell többet leülni velük beszélgetni, valamint odafigyelni társas tevékenységeikre.

Minden szülő rém­álmai között szerepel, hogy egyszer majd bántják, kirekesztik, esetleg megalázzák gyermeküket. Éppen ezért a lehető legtöbbet megtesszük annak érdekében, hogy ezt elkerüljük, mindeközben azonban rá kell jönnünk, nem lehetünk egyfolytában a csöppségünk mellett.

Posztós Réka pszichológus, interaktív gyermekterapeuta úgy véli, hogy szülőként minden jelre ügyelnünk kell. Bármikor érheti a gyermeket olyan trauma, kirekesztés az iskolában, amit nem biztos, hogy megoszt velünk.

Ingatag értékrendszer

– A kiközösítés az egyszerű unszimpátiától és csipkelődéstől kezdődően egészen a teljes kirekesztettségig, rosszabb esetben az iskolai bántalmazásig fajulhat. Ne felejtsük el, hogy a gyermekeink még nem feltétlenül rendelkeznek helyes és tökéletesen stabil értékrendszerrel.

Viselkedésrepertoárjukban nem feltétlenül áll még rendelkezésre minden helyzetre elég jó készség. Felnőttként felelősségünk van abban, hogy ezek a folyamatok hogyan alakulnak. Tudnunk kell, a csoportból kirekesztett gyermekek jellemzője, hogy valamilyen okból szociálisan ügyetlenek, rendelkeznek olyan külső, látható jegyekkel, amelyek eltérnek a megszokottól. Néha a felnőttekkel is előfordul, hogy nem tudnak jól tolerálni a saját normáinktól eltérő viselkedést, megjelenést. Belátható, hogy gyermekként, még kevesebb tapasztalattal felvértezve, ez még nehezebb – kezdte lapunk tájékoztatását a gyermekterapeuta.

Példamutatás, bátorítás

A szakember elmondta, a gyermek a kiközösítés hatására szorongóvá, depresszívvé válhat. Immunrendszere legyengülhet, sokkal fogékonyabbá válhat a betegségekre. Teljesítménye romolhat, hiszen energiáit leköti a kiközösítéssel, zaklatással járó lelki teher. Éppen ezért kell többet leülni velük beszélgetni, tudjuk meg, kikkel barátkozik, milyen közös tevékenységeket végez, milyen gondolatai vannak társairól.

Szülőként alapvetően példamutatással, bátorítással segíthetjük gyermekünket, mintegy megelőzve a helyzet kialakulását. Amennyiben azt tapasztaljuk, hogy nehezebben kezdeményez kapcsolatot, de mások kezdeményezésére jól és szívesen válaszol, segíthetjük őt egyszerűen helyzetbe hozással: lehetőséget biztosítunk számára új helyeken, új gyerekekkel való ismerkedésre."

– Emellett az iskolában az osztályfőnöknek is érdemes foglalkoznia azzal, hogy az osztályközösség megfelelően működjön. Segítheti az összetartozás érzésének megszületését és fenntartását, ha közös programokat szervez a gyermekeknek vagy az osztályfőnöki óra keretein belül csapatépítő játékokra szán időt. Azonban, ha azt tapasztalja, hogy egy-egy gyermeket erősen kirekesztenek, érdemes jeleznie a szülőknek és szakembernek. Mind csoportos, mind egyéni szinten támogatható pszichológus bevonásával a helyzet feloldása – fűzte hozzá a szakértő.

Felelősségvállalás

Laikus szülőként nem mindig tudunk mit tenni, persze segíteni akarunk legyőzni a problémát, de ha nem ismerjük a helyes eszközöket, akkor tehetetlenné válhatunk. Nem újdonság senki számára, hogy a lelki sérülések erős hatással lehetnek a jövőben az új szociális kapcsolatok kialakítására. Így még nagyobb teher lehet egy szülő számára, hiszen nemcsak a jelenért, hanem a jövőért is felelősséget vállal azzal, ha saját maga szeretné megoldani a gyermek problémáit. A tartós kirekesztettség nyomán az egyén megtanulja, hogy ő nem elfogadható, nem szerethető, nem kell senkinek. Ezeket a terheket nagyon nehéz leküzdeni, sokszor csak szakember segítségével sikerülhet.

Megfelelő közösség

– Talán a szülő számára az lehet a leglátványosabb jel, ha a gyermek teljesítménye drasztikusan romlik, hangulata ingadozó vagy kimondottan magába forduló. Jó esetben a gyermek maga is elmeséli a szüleinek, ha az iskolában sérelem éri, azonban gyakran előfordul, hogy titkolja problémáját még a családja előtt is. Amennyiben nyilvánvalóvá válik a szülők előtt, hogy a gyermek milyen helyzetbe került, érdemes első körben a gyermek osztályfőnökével felvenni a kapcsolatot, és egyeztetni. Majd a helyzet súlyosságától függően dönteni arról, hogy a jelenlegi csoportban kezdeményezünk megoldást, vagy a gyermek érdeke és lelki épsége megköveteli, hogy kiemeljük jelenlegi környezetéből, és új közösségben, új lehetőséget biztosítunk neki társas kapcsolatainak kiépítésére – tette hozzá.

- Nagy Emese -

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!